Energiajuomien valikoima on runsastunut, kun juomia valmistetaan vastaamaan kasvaneen kuluttajajoukon erilaisia toiveita. Juomahyllyillä on vieretysten tölkkejä ja pulloja, joiden kofeiinimäärä vaihtelee paljon.
Yhdessä tölkillisessä voi olla kofeiinia jopa tuplasti verrattuna toiseen lähes samankokoiseen tuotteeseen. Pakkauksen koosta ei useinkaan voi päätellä kofeiinin määrää.
Selvitimme kofeiinin määrän runsaasta kahdestasadasta energiajuomasta, joita oli K-ryhmän, S-ryhmän tai Lidlin suuren myymälän valikoimassa. Tiedot datan keräämisestä löytyvät jutun lopusta.
Isoja kofeiiniannoksia voi olla pienissäkin tölkeissä
Yhden tölkin tai pullon sisältämän kofeiinin määrä vaihteli Ylen vertailussa noin 75–320 milligramman välillä, kun kaikenkokoiset tuotteet listattiin. Ruokakauppojen energiajuomavalikoimista löytyi kaikkein eniten 160 ja 180 milligrammaa kofeiinia sisältäviä tuotteita.
Suurimmat kofeiinimäärät olivat vertailluissa tuotteissa pääsääntöisesti 200 milligramman hujakoilla. Joukkoon mahtui yksittäinen litran pullo Mad-Croc -energiajuomaa, jossa kofeiinimäärä oli selvästi muita suurempi.
Isoimpia kofeiinimääriä ei löytynyt pelkästään suurimmista pakkauksista, vaan monen kokoisista tölkeistä tai pulloista.
Energiajuomien kofeiinimäärät ja pakkauskoot ovat kasvaneet pitkällä aikavälillä. Esimerkiksi energiajuomaklassikon, kahden ja puolen desilitran Red Bullin kofeiinimäärä on 80 milligrammaa.
Kofeiinimääriä voi hahmottaa kahvin avulla. Kahden desilitran kahvimukillinen vaaleapaahtoista kahvia sisältää noin 160 milligrammaa kofeiinia.
Lainsäädäntö ei Suomessa aseta rajaa sille, kuinka paljon kofeiinia energiajuomassa saa olla. Juoman pitää silti olla turvallinen.
Ruokavirasto pitää mittarina Euroopan elintarviketurvallisuusviranomaisen (EFSA:n) terveelle aikuiselle määrittelemiä kofeiinin turvallisen saannin rajoja: enintään 200 milligrammaa kerrallaan ja 400 milligrammaa päivässä.
Erilaiset kuluttajat haluavat erilaisia energiajuomia
Miksi kofeiinimäärä sitten vaihtelee eri energiajuomissa niin paljon?
– Kuluttajatarpeet ovat tosi moninaisia ja tarvitaan erityyppisiä tuotteita. Toiselle se voi olla enemmän sitä perinteistä piristymistä, toiselle elämyksellisyyttä ja toiselle jopa herkuttelua, sanoo juomavalmistaja Hartwallin kategoriamarkkinajohtaja Tiia Seppälä.
Tiia Seppälän mukaan taustalla on se, että energiajuomien markkina on kasvanut reippaasti ja niitä ostavien kuluttajien joukko on laajentunut. Markkinatutkimusyritys Nielsen Homescan Finlandin keräämän kuittidatan mukaan lähes 42 prosenttia kotitalouksista ostaa kotiin energiajuomia. Ostajien määrä on kasvanut vuoden takaiseen verrattuna viidellä prosentilla.
Tiia Seppälän mukaan pieni kuluttajajoukko toivoo energiajuomaltaan hyvin runsasta piristystä. Hartwall toi viime vuonna markkinoille energiajuoman, jonka kofeiinimäärä oli selvästi tavallista korkeampi: puolen litran pullossa oli kofeiinia 320 milligrammaa. Tuotteen kofeiinimäärää vähennettiin valvovan viranomaisen kanssa käydyn keskustelun jälkeen.
– En näe, että lähtisimme enää lanseeraamaan tällaista suositusten vastaista tuotetta, Tiia Seppälä sanoo.
Lapsille ja nuorille ei suositella energiajuomia ollenkaan
Energiajuomat ja niiden sisältämä kofeiini ovat nousseet puheenaiheeksi varsinkin siksi, että aikuisten lisäksi lapset ja nuoret juovat niitä runsaasti.
Norjassa on ensi vuodenvaihteessa tulossa voimaan lakimuutos, joka kieltää energiajuomien myynnin alle 16-vuotiaille.
Samoin esimerkiksi Liettuassa, Latviassa ja Puolassa energiajuomien myyminen alle 18-vuotiaille on kielletty. Maailman terveysjärjestö WHO puolestaan suosittelee energiajuomien markkinoinnin rajoittamista lapsille.
Suomessa ei ole lasten energiajuomien myyntiä ja markkinointia rajoittavaa lainsäädäntöä, eikä sellaista tällä hetkellä valmistella. Suosituksia silti on.
Ruokavirasto ei suosittele energiajuomia lainkaan alle 15-vuotiaille. Suositus pohjautuu EFSA:n arvioon. Syynä on ennen kaikkea kofeiini sekä energiajuomien käyttötapa.
– Lapset ovat herkempi ryhmä kuin aikuiset. Kokonsa ja kehityksensä vuoksi he ovat siten alttiimpia kofeiinin haittavaikutuksille. Suosituksessa on huomioitu energiajuomien käyttötapa ja se, että eri juomissa kofeiinipitoisuudet voivat vaihdella aika paljonkin, erityisasiantuntija Sanna Kiuru Ruokavirastosta sanoo.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos puolestaan suosittaa, etteivät vähittäiskaupat myy energiajuomia alle 15-vuotiaille. Suositus ei kuitenkaan velvoita kauppoja toimimaan näin.
Koko kofeiinimäärä selviää tölkin kyljestä, ainakin laskemalla
Osassa energiajuomista koko tölkillisen kofeiinimäärä on näkyvästi esillä. Osassa se vaatii pakkausmerkintöjen tutkimista ja laskemista. Energiajuoman pakkauksessa pitää ilmoittaa, paljonko tuote sisältää kofeiinia sataa millilitraa kohti.
Energiajuomissa on kofeiinin lisäksi muitakin piristäviä ainesosia ja osassa myös sokeria on paljon. Kofeiini katsotaan silti kaikkein haitallisimmaksi.
Kofeiini piristää, mutta se aiheuttaa herkästi myös riippuvuutta ja sillä on erilaisia terveyshaittoja.
– Jotkut ihmiset ovat herkempiä kofeiinille kuin toiset. Kofeiini voi aiheuttaa neurologisia oireita, unettomuutta, päänsärkyä, vapinaa ja levotonta käytöstä, ravitsemuksen johtava asiantuntija Heli Kuusipalo Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta sanoo.
Onko sinulla meille juttuvinkki? Voit lähestyä toimitusta luottamuksella. Halutessasi voit olla yhteydessä myös sähköpostitse osoitteeseen [email protected]. Luemme kaikki yhteydenotot, mutta emme pysty takaamaan jokaiselle henkilökohtaista vastausta.

