perjantai, 15 marraskuun

8-prosenttiset alkoholijuomat ilmestyivät marketeihin kesällä. Nyt selvityshenkilö pohjustaa 15-prosenttisten alkoholijuomien myynnin sallimista ruokakaupoille.

Kuva: Petteri Sopanen / Yle, grafiikka: Samuli Huttunen / Yle

Veronmaksajien omistama Alko on tähän asti kasvattanut myymälämääräänsä väsymättä koko 2000-luvun, vaikka litramyynnit ovat laskeneet vuosi vuoden perään. Mutta nyt suunta on kääntynyt.

Alkon myymäläverkosto oli laajimmillaan 2022, jolloin sillä oli 373 myymälää. Nyt liikkeitä on kolme vähemmän, 370.

Noutopisteiden määrää on pudotettu reilummin: 30:llä vuoden 2021 ennätyksestä. Nyt niitä on 113. Noutopisteet ovat paikallisia Alkon yhteistyökumppaneita, jotka voivat luovuttaa Alkon puolesta asiakkaalle tämän verkkokaupasta tilaamat alkoholijuomat.

Myymälävähennykset ovat toistaiseksi pieniä, mutta oleellista onkin suunta. Edellisen kerran myymäläverkosto pieneni muutamalla 2015 ja 2010. Muuten koko 2000-luku on menty iloisten avajaisten aikaa.

Kasvusysäys koronasta

Alkon viime vuosiin mahtuu vain yksi myönteinen jakso myynnin kannalta: koronavuosi 2020. Koronasulku sulki ravintoloiden hanat ja matkustajatuonnin ulkomailta, niinpä suomalaiset kipaisivat alkoholinsa Alkosta.

Litramyynti kasvoi vuonna 2020 hulppeat 13 prosenttia edellisvuodesta. Litramyynti sisältää kaikki myydyt juomalitrat riippumatta alkoholipitoisuudesta.

Muuten myyntivuodet ovat olleet katkotta miinusmerkkisiä vuodesta 2008 lähtien ja alamäki on vain jyrkentynyt viime vuosina.

Syynä on paitsi suomalaisten raitistuminen, myös alkoholijuomien veronkorotukset sekä alkoholilain muutokset. Nelosoluiden ja muiden maksimissaan 5,5-prosenttisten alkoholijuomien myynti on ollut sallittua ruokakaupoissa vuoden 2018 alusta lähtien.

8-prosenttiset alkoholijuomat vapautuivat marketmyyntiin kesäkuun alussa.

8-prosenttiset viinit ja muut ilmestyivät ruokamarketien hyllyille tämän vuoden kesäkuussa. Oheisella videolla on tunnelmia aloituspäivästä.

Selvityshenkilö laatii parhaillaan raporttia rajan nostamisesta 15 prosenttiin. Rajannosto jättäisi Alkon yksinoikeudeksi vain vodkat ja muut väkevät. Se merkitsisi loppua nykymuotoiselle Alkolle. Viinien osuus Alkon litramyynnistä on ollut tänä vuonna 62 prosenttia ja väkevien osuus 27 prosenttia.

Selvityshenkilön raportti valmistuu hallituksen puoliväliriiheen ensi kevääksi. Halutessaan hallitus ehtii saada lakimuutoksen voimaan ennen seuraavia eduskuntavaaleja. Jo sitä ennen tulee voimaan alkoholin kotiinkuljetukset salliva laki, joka on parhaillaan eduskunnan syynissä. Alko kannattaa lakimuutosta pääosin.

Myyntihuippu jäänyt taakse

Alkon litramyynnin huippu koettiin 2007, jolloin pitkäripaisesta kannettiin juomia 113,5 miljoonaa litraa. Tänä vuonna jäädään 70–72 miljoonaan litraan. Miinusta kertyy liki 40 prosenttia.

Alko on kyllä yrittänyt painaa jarrua myyntinsä alamäelle muun muassa kasvattamalla myymäläverkostoaan. Alkon kultavuosina, 2000-luvun alussa myymälöitä oli maassa alle 300. Nyt niitä on 370 ja noutopisteet päälle. Myymälämäärä on noussut 2000-luvulla lähes sadalla.

Alko on siis toiminut päinvastoin, kuin se uhkasi lausunnossaan talvella 2017. Silloista alkoholilain uudistusta se vastusti varoittamalla merkittävistä henkilöstövähennyksistä ja liikkeiden sulkemisista.

– Alkon kautta myytävän alkoholin määrä vähenee, mikä oleellisesti heikentää Alkon mahdollisuuksia tehtäviensä hoitamiseen, Alko huomautti tuolloin.

Alkoholikauppa on kyllä hiljentynyt, mutta myyntipisteiden määrä jatkoi kasvuaan vielä viisi vuotta uhkauksesta. Henkilöstöä on noin 2 400, eikä siinä ole tapahtunut suuria muutoksia. Alko ei halunnut kommentoida näkymiään tällä erää.

Alkot sijoittuvat nykyisin yleisesti isojen marketien kylkeen. Kuva Tammistosta Vantaalta. Kuva: Esa Fills / Yle
Jaa.
Exit mobile version