tiistai, 26 marraskuun

EU:n Älykkäät rajat -kokonaisuus piti ottaa käyttöön jo 2022. Suomessa esimerkiksi lentokentille on asennettu sitä varten uutta teknologiaa.

Euroopan unioni haluaa parantaa unionin rajaturvallisuutta, mutta siihen tarvittavien järjestelmien käyttöönotto on viivästynyt useita kertoja.

EU:n Älykkäät rajat -kokonaisuus piti alun perin ottaa käyttöön jo 2022. Kokonaisuuden muodostavat rajanylitystietojärjestelmä (EES) sekä Euroopan matkustieto- ja lupajärjestelmä (ETIAS). Viimeisimmän tavoitteen mukaan EES-järjestelmä piti ottaa käyttöön syksyllä 2024. ETIAS-järjestelmä on suunniteltu otettavaksi käyttöön puoli vuotta EES-järjestelmän jälkeen.

Käyttöönotto on myöhästynyt, koska osa jäsenmaista on toivonut lisäaikaa järjestelmien vaatiman teknologian asentamiseen. Ennen käyttöönottoa EU:ssa halutaan myös varmistaa järjestelmien toimintavarmuus.

Järjestelmät koskevat EU:n ulkopuolisia kansalaisia. Tulevaisuudessa heidän tietonsa rekisteröidään Schengen-alueella yhteiseen rajanylitystietojärjestelmään. Rekisteröinti tehdään, kun matkustaja saapuu Schengen-alueelle ensimmäistä kertaa. Schengen-alueeseen kuuluvat kaikki Euroopan unionin jäsenvaltiot lukuun ottamatta Irlantia ja Kyprosta.

Lisäksi Schengen-alueelle tai Kyprokselle matkustavan EU:n ulkopuolisen kansalaisen on tulevaisuudessa haettava matkustuslupa ennen matkaa.

Kokonaisuuden on tarkoitus tehostaa Schengen-alueen ulkorajojen valvontaa ja parantaa EU:n sisäistä turvallisuutta. Sen käyttöönotosta päättää EU-komissio. Tällä hetkellä komissio arvioi käyttöönottoaikataulua ja selvittää, voitaisiinko järjestelmät ottaa käyttöön asteittain eri maissa.

Vaatii uutta teknologiaa

Älykkäät rajat -nimitys viittaa automatiikkaan ja uuteen teknologiaan, jota hyödynnetään rajatarkastuksissa.

Rajavartiolaitoksen rajaturvallisuusasiantuntija Petteri Mattila kertoo, että teknologiaa on jo asennettu eri puolille Suomea. Muun muassa rajanylityspaikkojen sormenjälkilukijat uusittiin vuonna 2021 vastaamaan järjestelmien tarpeita ja kasvokameroita asennettiin vuosina 2023 ja 2024. Helsinki-Vantaan lentokentällä on lisäksi rajatarkastusautomaatteja, jotka uusittiin 2019.

Teknologiaa tarvitaan etenkin rajanylityslupajärjestelmä (EES) käyttöön. Järjestelmään kirjataan Schengen-alueelle saapuvien EU:n ulkopuolisten maiden kansalaisten passin koneluettavat tiedot, tiedot rajanylityspaikasta ja oleskelusta sekä kasvokuva ja sormenjäljet. Perinteinen passien leimaaminen loppuu.

Järjestelmiin tallennettavat tiedot ovat viranomaisten käytettävissä. Niiden avulla muun muassa laittomasti alueella oleskelevien tunnistaminen paranee ja vakavan rikollisuuden, kuten terrorismin, torjunta tehostuu.

– Saadaan entistä luotettavampaa tietoa siitä, keitä jäsenmaiden alueella oleskelee ja myös henkilöiden matkustushistoria saadaan tietoon nopeammin, rajavartiolaitoksen viestintäasiantuntija Mert Sasioglu sanoo.

Älykkäät rajat -kokonaisuus perustuu Euroopan komission 2008 julkaisemaan tiedoksiantoon, jossa esiteltiin EU:n rajaturvallisuuden tulevaisuuden kehitystoimia. Kokonaisuutta koskeva asetuspaketti on hyväksytty komissiossa 2017–2018.

Jaa.
Exit mobile version