Pitkään hyljeksitty albumi on keksitty nostaa osaksi markkinointia, kirjoittaa musiikkitoimittaja Ville Vedenpää.
Suomessa on julkaistu syksyn aikana harvinaisen paljon albumeja. Niitä ovat julkaisseet etenkin nuoremmat popparit ja räppärit kuten Mirella, Sexmane, Turisti, Etta, Sara Siipola, Hassan Maikal ja Averagekidluke.
Vielä hetki sitten artistit julkaisivat vain yksittäisiä kappaleita nopealla tahdilla. Kiihkeässä julkaisutahdissa perinteisen albumin julkaiseminen kuulosti menneiden aikojen jäänteeltä. Päähän iskostui ajatus, että eihän kenelläkään ole enää aikaa syventyä monta kappaletta sisältävään albumikokonaisuuteen.
Tässä valossa syksyn yhtäkkinen albumibuumi tuntuu siis erikoiselta.
Tarkemmin ajateltuna syy on yksinkertainen: albumijulkaisulla artisti saa lisää näkyvyyttä.
Albumista on helpompi kertoa mediassa kuin yksittäisestä kappaleesta. Se on iso kokonaisuus ja siinä on usein harkittu teema.
Tämän syksyn trendinä albumeilla on ollut terapia ja henkilökohtaiset vaikeat asiat. Esimerkiksi Etta ja Hassan Maikal ovat tehneet kappaleet isäsuhteestaan ja Sara Siipola on tuonut esiin naisiin kohdistuvan väkivallan.
Ennen albumin julkaisua on tärkeää saada etukäteispöhinää.
Se on jo normi, että levyn mainos on isosti esillä Helsingin näkyvimmällä mainospaikalla kauppakeskus Forumin seinässä. Kukapa artisti ei postaisi itsestään kuvaa someen poseeraamassa jättimäisen kuvan edessä?
Tämän vuoden uutuutena ovat olleet albumeihin liittyvät ennakkotapahtumat. Esimerkiksi Maija Vilkkumaa ja Sanni järjestivät pienimuotoisemmat kuuntelutilaisuudet faneilleen.
Astetta isommaksi pisti Mirella, jonka levyn julkistusta juhlistettiin isosti Forumissa. Myös Käärijä järjesti fanien tapaamisen ja sinne saapui väkeä ulkomaita myöten.
Kymmenien ja jopa satojen fanien ottamat kuvat leviävät somessa ja markkinoivat tehokkaasti uutta levyä.
Kysyin albumibuumin syytä Suomen menestyneimpiin tuottajiin kuuluvalta Jukka Immoselta. Hän vetää myös Warner Musicin A&R-tiimiä, joka vastaa uusien artistien kiinnittämisestä ja kehityksestä.
Immonen on samoilla linjoilla: yksittäisiin sinkkujulkaisuihin nähden albumin markkinoinnin ympärille on mahdollisuus rakentaa isompi kokonaisuus ja tarina.
Hänen mukaansa albumeilla on myös vaikutusta suoratoistopalvelujen kuuntelukertoihin, mikäli artistin ympärillä ”kiuas on kuuma ja momentum päällä”.
Jos useampi albumin kappaleista valloittaa Suomen Spotifyn soitetuimpien listan heti julkaisun jälkeen, siitä saa lisää uutista ja rummutusta aikaan.
Hypetys saa jatkoa vielä levynjulkkarikeikalla sekä usein toteutuvalla kiertueella.
Albumibuumia selittää myös se, että pitkäsoiton kasaaminen on suhteellisen vaivatonta. Kun pitkin vuotta on julkaistu jo muutama hyvin soittoa saanut sinkku, albumin pituuteen riittää täytteeksi muutama lisäkappale.
Levy-yhtiöt yrittävät ottaa tästäkin kaiken ilon irti. Albumin ilmoitetaan myyneen ennakkoon platinaa, kun mukaan lasketaan hittikappaleiden kuuntelukerrat suoratoistopalveluissa. Tästä saavutuksesta artisteille jaetaan seremoniallisesti isot jalometalliset taulut.
Kultalevyt ovat kivoja koristeita levy-yhtiöiden tai artistien työhuoneiden seinillä, mutta yleisölle niillä ei ole merkitystä entisaikojen tapaan.
Immosen mukaan albumi on myös hyvä tapa ”klousata” julkaisuvuosi, jos alla on monta sinkkua. Sen jälkeen voikin jäädä odottamaan Emma-palkintoehdokkuuksia. Albumilla niitä voi tulla yksi enemmän.
Uuden albumin julkaissut Sexmane vieraili Puoli seitsemän -ohjelmassa: