sunnuntai, 19 toukokuun

Joskus kannattaa mennä sieltä, mistä muut eivät.

Tämän tietää varsin hyvin Nintendo. Japanilainen videopelifirma on noussut alan jättiläiseksi näkemällä ja tekemällä asiat omasta kulmastaan.

Nintendo raivaa tietään lapsenomaisella viattomuudella ja pehmeillä arvoilla, kun sen kilpailijat tavoittelevat menestystä peleillä, jotka keskittyvät uhoon ja väkivaltaan, aseisiin ja sotaan.

Pääkohderyhmänä pysyvät perheet ja lapset. Tämä on alalla ainutlaatuista: anti on turvallista perheen pienimmillekin – pelasi sitten yksin tai netissä.

Huomio ei ole tehoissa

Siinä missä muut puskevat uutuuslaitteitaan kohti äärimmäisiä konetehoja ja huippurealistista ulkoasua, Nintendo on sanoutunut irti tehokilpailusta. Luovuus kumpuaa muualta.

Kun kilpailijoiden uutuuskoneet muistuttavat edellisiä versioitaan, Nintendon konsolit ovat aina oma juttunsa. Pointti on keksiä uusia tapoja pelaamiseen.

Vertailussa kilpailijoihin Nintendo ikään kuin tekee kaiken väärin.

Nintendo on muun muassa ollut laitteillaan ensimmäisenä tarjoamassa vapaan liikkumisen ohjaintatteja, kahden näytön pelaamista, 3D-pelaamista ilman erillisiä laseja ja kosketusnäytöltä ohjaamista.

Pelivuosi 2023: parhaimmat julkaisut ja pahimmat pettymykset

Oma lukunsa on liikkeentunnistus. Käden liikkeillä on pelattu tennistä, golfia tai keilattu.

Markkinarakona nostalgia

Vertailussa kilpailijoihin Nintendo ikään kuin tekee kaiken väärin. Nintendo toimii omassa ulottuvuudessaan ja luo siten markkinarakonsa. Muut eivät välttämättä edes koe Nintendoa haastajaksi – vaikka pitäisi.

Suosio on valtaisaa. Tuoreen tiedon mukaan vuonna 1889 perustettu Nintendo on yli 10,55 miljardin euron käteisvaroillaan Japanin suurin yritys.

Nykyään brändiä on vahvistettu esimerkiksi valkokankaiden The Super Mario Bros. Moviella sekä huvipuistoilla Japanissa ja Yhdysvalloissa.

Mario.

The Super Mario Bros. Movie (2023) oli ensimmäinen yli miljardi dollaria tuottanut videopeliin perustuva elokuva. Elokuvat ja sarjat lainaavat yhä enemmissä määrin videopeleistä: tänä vuonna nähdään Fallout-tv-sarja ja Borderlands-elokuva. Kuva: AOP

Nintendo hyödyntää markkinointikeinoista halvinta: nostalgiaa. Pitkät perinteet tarkoittavat valtavaa määrää pelejä ja hahmoja, joista ammentaa.

Nintendo myy uusintaversioita vanhoista peleistään harvinaisesti täysihintaisina. Tämän mahdollistaa laaja ja uskollinen fanipohja. Samalla Nintendon pelien hinta harvoin laskee, minkä kuvastaa uskoa laatuun ja kuluttajiin.

Menestyksen takana pelisarjat

Nintendon menestys ja historia pelien parissa voidaan jakaa karkeasti kahteen pääsarjaan: Marioon ja Zeldaan.

Mario on ilon ja leikkisyyden symboli, Zelda seikkailun ja jännityksen. Molemmat sarjat syntyivät 1980-luvulla ja ovat nauttineet siitä saakka maailmanlaajuista suosiota. Ja molempien takaa löytyy yksi maailman kuuluisimmista pelisuunnittelijoista: Shigeru Miyamoto.

Nintendo aloitti videopelien tekemisen 1980-luvulla, ja lähestulkoon alusta alkaen mukana on ollut Shigeru Miyamoto. 71-vuotias suunnittelijalegenda on yhä vahvasti läsnä. Kuva: Ralf-Finn Hestoft / Getty Images

Inspiraatio Mario-peleihin kumpusi Miyamoton lapsuuden leikki- ja kiipeilypuistoissa vietetystä ajasta. Innoitus Zelda-sarjaan syntyi sekin Miyamoton lapsuudesta, jolloin hän usein suuntasi ulos reppu selässä yksin metsiä ja luolia tutkimaan.

Kokemusten tunne on pyritty välittämään pelien keinoin yhä uudestaan ja uudestaan, aina vain uudella kunnianhimolla ja luovuudella. Nintendon teoksissa pelaaja onkin monesti kuin ympäristöään tutkiva, kaikkeen innostuva lapsi. Silloin järki siirtyy sadun edestä syrjään.

Niinpä, kun Mario syö kärpässienen, hän ei kuole, vaan kasvaa kaksinkertaiseksi, totta kai.

Uudessa Super Mario Bros. Wonder -pelissä (2023) Mario voi muuttua keijumaisesti loikkivaksi elefantiksi. Kuva: Nintendo

Marion ja Zeldan ohella on syytä ymmärtää, miten tärkeä osa Nintendon menestyksestä löytyy Pokémonista. Nintendo ei kuitenkaan omista sitä kokonaan, vaan hallussa on kolmasosa. Joka tapauksessa pelit tulevat yksinoikeudella Nintendon laitteille.

Siinä missä Mario on maailman suosituin pelisarja yli 832,3 miljoonan kappaleen myynneillään, suloisten hirviöiden haalimiseen keskittyvä Pokémon on listan kolmas 480 miljoonalla myydyllä kopiolla – väliin änkeää vain pulmasarja Tetris.

Paineet kasautuvat seuraavaan konsolijulkistukseen

Tämän hetken suosituin pelikonsoli on yli 139,3 miljoonaa kappaletta myynyt Nintendo Switch. Vertailuksi Sonyn PlayStation 5 on käynyt kaupaksi noin 54,8 miljoonan laitteen verran, Microsoft ei puolestaan paljasta Xboxin myyntilukuja, mutta sen Game Pass -pelipalvelulla on 34 miljoonaa käyttäjää.

Switch julkaistiin 2017, jolloin se jo oli vanhentunutta mobiiliteknologiaa. PS5 ja Xbox Series X ovat tehoissa kaukana ohi, mikä monia häiritseekin, kun osa peleistä takkuilee piskuisella Switchillä.

Mutta magia on tehokisan sijaan muualla: Switchiä voi pelata sekä tv:stä että kannettavasti.

Nintendo on tukenut konetta laadukkailla uutuuspeleillä sekä remasteroinnella, ja onpa se äitynyt Switchillä tavallista leikkisämmäksikin.

Mario Kart Live: Home Circuitissa (2020) on ohjattu lattialla oikeaa rc-autoa, Game Builder Garagessa (2021) opittu koodaamaan omia pelejä Nintendon opeilla sekä Nintendo Labo -sarjassa askarreltu peliohjaimia pahvista itse.

Switchin suosituin peli on yli 60,58 miljoonaa myynyt kilpa-ajopeli Mario Kart 8 Deluxe (2017). Kakkosena on söpö elämäsimulaatio Animal Crossing: New Horizons (2020), joka nousi pandemia-ajan ilmiöksi ja rikkoi 44,79 miljoonan myynnin. Kuva: Nintendo

Suosion säilyttäminen on iso haaste. Nintendon seuraavaa konsolia odotetaan kiihkeästi. Tehoja nostavan Switch 2:n huhutaan saapuvan tänä vuonna.

Onko ajankohta oikea, entäpä kone itsessään?

Vannoutuneet harrastajat innostunevat lisätehoista, mutta riittääkö se perheille? Jos Switch 2 on samaa kuin ennen vain parempana, löytääkö kone suursuosion – vai tarvitaanko ennakoimaton kikka?

Nintendon seuraavan konsolin on huhuttu olevan Switch 2, koska Switch (kuvassa) on jättimenestys. Mutta siinä piilee pulma: jotta perheet saataisiin taas mukaan, kannattaisiko keksiä kokonaan uutta? Kuva: AOP

Ei unohdeta, että Nintendo pelaa eri yleisölle kuin kilpailijansa. Perheille parasta markkinointia on ohittamattoman uutuusjipon keksiminen itse konsoliin. Esimerkiksi Switchiä edeltänyt Wii U floppasi unohtaessaan tämän. Moni luuli sitä vain lisäosaksi Wiihin.

Toisaalta Switchin hybridiominaisuus kiehtoo yhä, joten tuleva konsoli voisi hyvinkin ratsastaa sillä. Niin tai näin, kannettavuus lienee kokemuksen ytimessä.

Työn alla on ollut lisäksi vuosikausia Metroid Prime 4, tunnelmallisen scifi-sarjan odotettu ja pantattu uutuus. Sarjan myyntejä katsoen se on silti peli, jolla ei lanseerata uutta konsolia. Päinvastoin, se tulisi tuoda laajan yleisön Switchille.

Veikkaankin, että vanhaa Switchiä myydään tämä vuosi. Tokkopa Nintendo haluaa himmata sen vahvoina pysyneviä joulumyyntejä. Seuraava kone myy kyllä julkaisueränsä milloin tahansa.

Sen sijaan maaliskuu 2025 voisi olla uuden aika.

Jaa.
Exit mobile version