maanantai, 25 marraskuun

Suomi on pitkä ja pitkien etäisyyksien maa.

Tosiasia myös on – Suomi on sekavien kustannusten ja järjestelmien synnyinmaa.

Yle selvitti äskettäin kaikkien 21 hyvinvointialueen kuljetuskustannuksia, niiden itsensä sekä Kelan kustantamia.

Ylen arvio osoittaa, että kaikkien kuljetusten kokonaispotti kasvaa selvästi, jos kustannukset pysyvät alkuvuoden tasolla myös loppuvuoden.

Lue lisää: Ylen selvitys kertoo, millaisia ovat eri hyvinvointialueiden kuljetuskustannukset. Katso oman alueesi tilanne.

Laaja selvitys paljasti myös, miten sekava, monimutkainen ja hallitsematon järjestelmä nykyinen kustannusjärjestelmä on. Tämä kävi ilmi selvityksen tekijöille.

Tästä kertoo, ettei kustannusten kasvuun ole oikein selvää vastausta.

Yksi ilmeinen syy on yleinen kustannustason nousu ja Kela-kuljetuksiin tehdyt indeksikorotukset. Nämä selittävät silti vain osan kustannusten noususta.

Onko kuljetusten määrä nousussa? Ovatko kuljetusyritykset hivuttaneet kuljetusten yksikköhintoja ylöspäin hyvinvointialueilla?

Näitä pohtii muun muassa valtiovarainministeriö. Hyvinvointialueiden kirstunvartijan mielestä asiaa pitäisi perata tarkemmin, jotta varmaa voisi sanoa.

Tosiasia on, että kuljetusyritykset ovat tehneet isoa tiliä hyvinvointialueilla.

Samaan hengenvetoon on sanottava: monelle kuljetusyritykselle maaseudulla hyvinvointialueen tai Kelan kustantamat kuljetukset ovat elinehto – niin yrittäjille kuin asukkaille.

Osa alueista on vastannut kustannusten hillitsemiseen perustamalla niin kutsuttuja in-house -yhtiöitä. Näissä hyvinvointialueiden ei tarvitse kilpailuttaa hankintojaan.

Näin on tehty kuljetusten osalta muun muassa Pirkanmaalla ja Kanta-Hämeessä ja neljällä Pohjois-Suomen hyvinvointialueella: Lapissa, Pohjois-Pohjanmaalla, Keski-Pohjanmaalla ja Kainuussa.

Terveysasemien lakkauttaminen ja kuljetusmatkojen pidentyminen on yksi syy, jota Kela seuraa tällä hetkellä.

Hallituksen patistaessa hyvinvointialueita karsimaan palveluverkkoa, juuri kuljetusmatkojen pidentymiset ovat vahva keino puolustaa omaa terveysasemaa.

Tätä Kouvolan Ratamokeskuksen puolustajat käyttivät argumenttina – saadaanko säästöjä, jos kuljetukset sen sijaan lisääntyvät?

Hallitus perääntyi ja peruutti mutta tosiasiaa se ei muuta.

Tällä hetkellä hyvinvointialueiden ja Kelan kuljetuskustannukset muodostavat sellaisen hallinto- ja kustannushimmelin, ettei kukaan tunnu tietävän, miten koko härveli toimii – saatikka maksaa.

Helvetissäkin lienee tarjolla vain yksi kyyti ja samaan hintaan.

Sen sijaan hyvinvointialueilla käytössä on useita kuljetustyyppejä ja eri kustannusvastuulla.

Osasta vastaavat hyvinvointialueet, osasta Kela. Tämä koskee esimerkiksi ensihoidon ambulanssikuljetuksia, joiden järjestämisvastuu on alueilla, mutta Kela korvaa kuluja. Potilassiirroista osa on hyvinvointialueiden ja osa Kelan kustantamia.

Oma lukunsa on, miten hyvinvointialueet ovat itse järjestäneet kuljetukset ja niiden kirjanpidon. Tästä esimerkkinä oli kolme hyvinvointialuetta, jotka eivät pystyneet toimittamaan Ylelle summia potilassiirroista.

Tai väkirikkaan Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue, jossa on ollut käytössä useita kuljetusten tilausjärjestelmiä. Länsi-Uusimaa tuskin lienee ainoa tässä lajissa.

Säästökeinona on väläytetty Kelan kuljetuskustannusten siirtämistä hyvinvointialueiden kontolle.

Tästä on puhunut muun muassa viimeksi keskusta sotepalvelujen välikysymyksessä. Puolue puhuu tuttua poljentoaan lähipalveluista, ja samaan aikaan hallitus saarnaa digiterveyspalveluista ratkaisuna säästökurimukseen.

Jotain silti tehdään tähän suuntaan. Orpon hallitus on päättänyt siirtää ensihoidon kustannukset Kelalta hyvinvointialueiden vastuulle vuoden 2026 alusta lähtien.

Saa nähdä, tehdäänkö hallituskaudella lisää vastaavia päätöksiä.

Kuljetuskustannusten siirto Kelalta olisi iso ratkaisu, eikä yksinkertainen ja varsinkaan nopeasti tehty muutos vakiintuneeseen järjestelmään.

Säästyisikö pidempi penni kuljetuskustannuksista, jos vastuu rahankäytöstä olisi muiden kulujen tavoin alueilla? Kyse ei ole mistään pienestä bensarahasta vaan useiden miljoonien vastuusta.

Voi miettiä, miten helposti menisi oman alueen kilometrit, taksit, eurot ja miljoonat suloisesti sekaisin. Kärryillä pysyminen vaatisi alueen päättäjiltä vielä parempaa älliä ja sitkeyttä selvittää kuluja.

Ensi keväänä valitaan uudet hyvinvointialueiden edustajat. He eivät tätä asiaa päätä, vaan ratkovat kuljetuskustannuksia, jos poliittiset päättäjät niin haluavat.

Luvassa ei ole helppo kyyti uusille aluevaltuutetuille.

Kyse on ihmisten sairauksien ja terveyden hoidosta. Kunkin suomalaisen perustavista elämisen asioista, joilla on myös lain antama tuki ja turva.

Tai sitten joudutaan toteamaan – kaikesta muusta voidaan säästää, mutta ei kuljetuksista pitkien matkojen Suomessa.

Jaa.
Exit mobile version