sunnuntai, 6 lokakuun

Syys- ja lokakuu ovat autoalalla myyntikampanjoiden aikaa. Autokauppiaan mukaan korkotarjoukset ovat kuitenkin leimanneet koko vuotta.

Autokauppiaat tarjoavat jopa nollakorkoja. Kuva: Sannika Michelsson / Yle

Tänä syksynä autokauppiaat yrittävät herättää kuluttajien ostohaluja aggressiivisilla korkotarjouksilla.

  • Uusia Skodia, Opeleita ja Kioja saa yhden prosentin lainakorolla.
  • Fordeja saa nollakorolla.
  • Hyundaita, Citroëneja ja Peugeoteja myydään ”oikealla” nollakorolla – eli ilman käsittelymaksuja tai muita luottokustannuksia.

Asuntojen lainakorot ovat laskussa – onko ilmiö tarttumassa myös autorahoitukseen?

Tästä ei ole kyse, sanovat autokauppiaat.

– Puhe korkojen laskusta ei vielä näy mitenkään merkittävästi. Kyse on siitä, että maahantuojat ja jälleenmyyjät subventoivat korkotarjouksia omista marginaaleistaan, sanoo autoja maahantuovan ja myyvän Auto-Bonin Markus Vuolle sanoo.

Korkotarjoukset otetaan siis omasta pussista.

– Kuluttajien odotukset ovat kääntyneet laskevia korkoja kohti – tällainen kuvahan välittyy koko ajan julkisesta keskustelusta. Ja se on myös ehkä syy, miksi suomalaiset ovat lykänneet ostopäätöksiä, Vuolle sanoo.

Kuluttaja ei halua sitoutua kuuden tai seitsemän prosentin korkoon, kun uutisissa lupaillaan korkojen laskua – joten jotain on keksittävä.

Uusien autojen kauppa on historiallisessa matalasuhdanteessa, jolle vertailukohta löytyy 1990-luvun lamasta. Onko nyt vaarana, että kauppiaat kilpailevat itsensä henkihieveriin?

– Me emme tule kilpailemaan itseämme henkihieveriin, meillä on suunnitelmat ja vakavaraisuus kunnossa. Mutta onhan tämä kokonaisuutena aggressiivisempaa kuin terveellistä olisi, Auto-Bonin Markus Vuolle sanoo.

Aggressiiviset tarjoukset ilmiö

Auto-Bonin Vuolteen mukaan tarjouksia on nyt liikkeellä enemmän kuin aiemmin tänä vuonna. Autokauppaketju J. Rinta-Joupin myyntijohtaja Markku Ala-Hakuni kuitenkin arvioi, että aggressiiviset tarjoukset ovat olleet koko vuotta leimaava ilmiö.

Kyse ei siis ole vain siitä, että syys- ja lokakuu ovat perinteisesti olleet autokaupassa kampanjoiden aikaa.

– Lähes kaikki merkit operoivat nyt rahan hinnalla. Se on se, mikä asiakasta kiinnostaa ja mikä saa hänet lähtemään liikkeelle, Ala-Hakuni sanoo.

– Mutta kyllä me autoliikkeet ja maahantuojat maksamme rahasta markkinahintaa.

Ala-Hakunin mukaan tilanne on epäterve.

– En usko, että tämä päättyy kaikkien kohdalla onnellisesti. Kaikki autoliikkeet eivät tule selviämään tästä, hän sanoo.

Erityisen tiukassa raossa ovat hänen mukaansa ne automyyjät, joiden autovarasto on rahoitusliikkeen omistama.

– Voi käydä niin että rahoitusliike perii viiden prosentin korkoa, mutta asiakkaalle myydään prosentin korolla. Kyllä se väli jossain kohtaa kirjataan tappioksi.

Hän arvioi, että tarjousten taustalla voi olla myös autoteollisuuden kansainvälinen tilanne. Kun kysyntä on Euroopassa vaisua, autovalmistajilla on paine pitää tuotanto käynnissä.

Vanhan viisauden mukaan volyymiliiketoiminnassa huonokin kauppa on parempi kuin ei kauppaa ollenkaan. Se takaa, että korkotausten aika ei ole nopeasti päättymässä.

Autotuojien Kallio kuvasi Ylelle elokuussa, että Suomi alkaa muistuttaa Itä-Euroopan maita siinä, että autokauppa nojaa yhä enemmän ulkomailta tuotuihin käytettyihin autoihin. Uusia myydään niin vähän, ettei niistä tule riittävästi käytettyjä.
Jaa.
Exit mobile version