maanantai, 1 heinäkuun

Auton moottorin ohjelmointeja tekeviä korjaamoja uhkaa jopa 30 000 euron seuraamusmaksu.

Suomen tieliikenteessä arvioidaan olevan kymmeniätuhansia ajoneuvoja, joiden päästöjärjestelmä ei ole lain mukainen. Autojen päästöjärjestelmät ovat joko rikki, osa on poistettu käytöstä tai niitä on muokattu ohjelmamuutoksilla.

Kesäkuun alusta voimaan tullut ajoneuvolain muutos teki ajoneuvon päästöjen muokkaamisesta rangaistavaa. Rangaistusasteikko on poikkeuksellisen ankara, enimmillään 30 000 euroa.

Laki kääntää todistustaakan päästöjen lainmukaisuudesta toimijoille, jotka tarjoavat asiakkaalle moottorien ohjelmallisia muutoksia, päästöjärjestelmien muokkauksia tai molempia.

– Päästöihin vaikuttavia ohjelmointeja ei enää saa myydä eikä tarjota kuluttajille, Traficomin tarkastaja Kaarle Röyttä sanoo.

Todistus, jota ei kukaan myönnä

Mikäli virityspaja haluaa jatkaa toimintaansa, Traficom edellyttää yritykseltä todistusta, joka osoittaa ohjelmoidun ajoneuvon täyttävän ne päästövaatimukset, jotka olivat Suomessa voimassa ajoneuvon ensimmäisen käyttöönoton ajankohtana tai tätä myöhemmin. Todistukseksi kelpaa ainoastaan hyväksytyn asiantuntijan tai tutkimuslaitoksen todistus tai moottorin tyyppihyväksyntätodistus.

Suomessa ei ole yhtään hyväksyttyä asiantuntijaa ja ainoa hyväksytty ajoneuvon päästötutkimuksia tekevä tutkimuslaitos Suomessa on Teknologian tutkimuskeskus VTT.

VTT ei kuitenkaan enää tee auton päästöjen tutkimuksia, VTT:n liikenne- ja liikkumistutkimuksen johtaja Petri Söderena vahvistaa.

– VTT katsoo, ettei voi olla osallisena ohjelmoitujen autojen lähipäästöjen hyväksyntätestauksessa, koska ohjelmoiduilla autoilla ei ole ajoneuvovalmistajien hyväksyntää, Söderena kertoo sähköpostitse.

Elinkeinon kohtuuton rajoittaminen

Ylen tavoittamat ajoneuvojen uudelleenohjelmointeja tehneet yrittäjät kritisoivat Traficomin linjausta ja kokevat sen rajoittavan kohtuuttomasti elinkeinon harjoittamista. Traficomin linjaus julkaistiin toukokuun alussa, alle kuukausi ennen lain voimaantuloa. Yrittäjät eivät halua nimiään julki, koska kokevat tulleensa leimatuiksi rikollisiksi.

Yritykset kaipaavat selkeämpää viestintää lain tulkinnasta ja tarkempia ohjeita, missä laajuudessa ohjelmiston valmistajan tulisi osoittaa päästöjen vaatimustenmukaisuus. Laissa auton moottorin ohjelmointia ei ole kielletty.

Alan pitkäaikainen toimija kertoo testauttaneensa VTT:llä vuonna 2016 uudelleen ohjelmoidun henkilöauton päästöt. Testin mukaan kaikki pakokaasupäästöt olivat alle Euro 5 raja-arvojen. Yle on nähnyt testitulokset. Kyse oli kaksi vuotta vanhasta henkilöautosta.

– Oikein tehtynä ohjelmointi ei lisää päästöjä, yrittäjä kertoo.

Hänen mukaansa auton mallisarjan sisällä on moottoreita, joiden suoritusarvot on muutettu jo tehtaalla pelkällä ohjelmalla. Mallisarjan pienempitehoiseen malliin voidaan siis ohjelmoida tehokkaamman mallin ohjelmisto, ilman että päästöt muuttuvat.

Voiko tämä puhdistaa alan ammattitaidottomista pajoista vai kaataa kaikki tekijät?

– Aika näyttää. Uskoisin että näihin ohjelmistoasioihin perehtyneillä yrityksillä on hyvä ammattitaito edelleen olemassa ja sen voi suunnata tulevaisuudessa vianetsintää ja vaativampiin korjaustöihin, yrittäjä sanoo.

30 000 euron sakot

Uudistettu ajoneuvolaki tuli voimaan kesäkuussa. Poliisi voi määrätä yksityishenkilön päästömanipuloidulle henkilöautolle 300–3000 euron ja raskaalle ajoneuvolle enintään 30 000 euron liikennevirhemaksun. Ohjelmointeja, virittämistä tai siruttamista tekeville yrityksille Traficom voi määrätä enintään 30 000 euron seuraamusmaksun.

Traficomin tarkastaja Kaarlo Röyttä kertoo, että autokorjaamojen ei tarvitse olla huolissaan ennen lain voimaantuloa tehdyistä ohjelmoinneista, koska ajoneuvolain pykälää ei sovelleta takautuvasti.

Kuluttajia Röyttä neuvoo tarkistuttamaan autonsa valmistajan edustajalla, jos on epäilys, että auton päästöjärjestelmää on muokattu tai autoa on uudelleen ohjelmoitu.

Jaa.
Exit mobile version