Märkä lumi on kastellut päällekkäin kasatut autonraadot rovaniemeläisen autopurkamon pihassa.
Tuosta volkkarista puuttuvat takapuskuri ja oikeanpuoleiset ovet. Tummansinisessä Mini Cooperissa ei ole moottoria tai yhtäkään rengasta. Ilman etupuskuria bemarikin näyttää rujolta.
Autopurkamokauppias Jorma Palmgrenille nämä risaiset autot ovat kaupankäynnin ydintä. Hänen yrityksensä Roi-Osa ostaa vakuutusyhtiöiltä ja yksityisiltä ihmisiltä kolaroituja ja rikkoutuneita autoja, purkaa ne osiin ja myy osat verkossa tai myymälässä.
Pian pihaan saapuu tuorein ostos, joka on törmännyt porotokkaan. Palmgren tietää odottaa pahoin rytistynyttä keulaa, johon on tiettävästi tarttunut poronkarvaa.
– Sotkua tulee kun rytisee, hän sanoo.
Vanhan korjaus säästää rahaa
Autopurkaamot eivät ole pelkkiä romuautojen hautausmaita. Säästäväinen autoilija voi löytää niistä varaosia, jos on valmis hankkimaan käytettyä uuden sijaan.
Säästö voi olla merkittävä. Esimerkiksi Volkswagenin moottori maksaa uutena tuhansia euroja, mutta purkamolta sen voi saada puoleen hintaan. Volvon vaihdelaatikko voi irrota käytettynä muutamalla satasella, kun uutena sen hinta voi olla pari tonnia.
Useat autopurkamot ympäri Suomen myyvät autonosia verkossa yhteisillä sivustoilla. Kaupaksi käyvät etenkin lämmityslaitteet, lamput ja vilkkuviikset sekä muut kuluvat osat. Myös autonovia ja esimerkiksi Fordin moottoreita menee paljon.
Klikkaa kuvia saadaksesi lisätietoja.
Asiakas voi etsiä purkamojen valikoimasta omaan automerkkiin ja vuosimalliin sopivan osan. Hintaan vaikuttaa se, ostaako osan, jolla on ajettu 100 000 vai 300 000 kilometriä.
Autopurkamot tarjoavat osille yleensä kuukauden takuun, niin myös Roi-Osa.
– Jos autonosa kestää kuukauden, se kestää kyllä pidempäänkin. Tämä on asiakkaalle turvallista kauppaa, Palmgren sanoo.
Kilpailu purkamoiden kesken on kovaa, ja siitä hyötyy eniten asiakas.
– Halvin hinta voittaa.
Isän jalanjäljillä autojen maailmaan
Jorma Palmgren on käynyt autonosilla kauppaa 45 vuoden ajan. Matka autopurkamon pitäjäksi alkoi jo lapsena, sillä isä oli autoilija. Hän otti pojan mukaan korjaamaan rekkaa.
Unelma omasta autopurkamosta toteutui vuonna 1979, kun Palmgren perusti liikkeen ensin Keminmaahan ja myöhemmin myös Ouluun ja Rovaniemelle.
Tavaraa on lähtenyt vuosien varrella ympäri maailmaa. Esimerkiksi viime kuussa Pathfinder Nissan -lava-auton moottori lähti kohti Ukrainaa. Mitsubishi Pajeron osat matkasivat taannoin napapiiriltä Karibianmerellä sijaitsevalle Aruballe saakka.
Ala on muuttunut valtavasti 45 vuodessa, eikä vähiten se, että autot ovat nykyään kuin tietokoneita. Ennen riitti, jos katsoi autonosaa ja etsi sitten tilalle toisen samannäköisen. Nykyään yhteensopivuus täytyy tarkistaa tietokoneelta. Autotehtaat tekevät myös malleihin pieniä muutoksia, jolloin aiempi osa ei enää sovi.
Asiakaskuntakin on muuttunut vuosikymmenten saatossa.
– 1980-luvulla tyypillinen asiakas oli rasvahousuinen ukko, jolla oli jakari perstaskussa. 1990-luvulla naiset alkoivat tulla kauppaan. Nyt täällä käyvät kaikki.
Autopurkamon hyllyssä historian havinaa
Osa märässä pihassa jököttävistä autoista on seissyt paikallaan 20 vuotta. Vanhojen mersujen ja bemareiden etusäleikköjä saattaa vielä jonain päivänä tarvita joku, joka entisöi vanhaa autoa.
Viimeksi tänään kaupaksi meni takaovi vuoden 1975 Landcruiseriin.
Entä liikkeen vanhin autonosa, mikä se on?
– Taitaa olla Pösö 204:n mittaristo. Tipparellun takavalotkin löytyy.
Pösö eli Peugeot 204 oli ranskalaisen autonvalmistajan ensimmäinen etuvetoinen tuotantoauto. Sitä valmistettiin vuosina 1965–1976.
Tipparellu-lempinimen saanut Renault 4 puolestaan oli eräänlainen viisiovisten esi-isä. Niitä valmistettiin kahdeksan miljoonaa kappaletta vuodesta 1961 lähtien.
Vaikka Rovaniemellä sijaitseva Roi-Osa on Palmgrenin oma yritys, hän ei suuremmin välitä termistä yrittäjä. Se kuulostaa yrittämiseltä, joltakin, jossa ei välttämättä onnistu.
Palmgren on onnistunut. Autopurkamo on hänelle tänä päivänä lähinnä harrastus. Yrittäjän sijaan hän on mieluummin kauppias.
Ja kauppiaan elämässä, siinä on parasta tasaisuus ja tekemisen ilo.
– Minulla on ollut aina hyvä fiilinki tässä hommassa. Ikinä ei ole ollut ikävä tulla töihin.