Kuljettajalle jäävä summa kattaa hädin tuskin auton kustannukset, sanovat Bolt-kuskit. He vaativat alustayhtiöltä parempia palkkioita ja läpinäkyvää hinnoittelua.
Virolaisen kyytipalvelu Boltin kuljettajat ovat tyytymättömiä.
Pari vuotta Suomessa toiminut alustayhtiö on laskenut kyytien hintoja ja nostanut kuljettajilta perittävää palkkiota niin, että kuljettajalle jää kyydistä entistä vähemmän.
– Kun Bolt aloitti, välityspalkkio oli 15 prosenttia, ja silloin oli vielä paremmat hinnat. Sitten hinnat laskivat ja välityspalkkio nousi kahteenkymmeneen prosenttiin. Nyt se on 23 prosenttia, kertoo Bolt-kuljettaja Taron Muradyan.
Kuljettajalle jäävä palkkio on pienentynyt niin, että sillä kattaa enää juuri ja juuri auton kustannukset, Muradyan sanoo.
– Minimihinta on 6,50 euroa, eli kun ajamme noin viisi–kuusi kilometriä, saamme 6,50 ja siitä lähtee 23 prosentin välityspalkkio. Meille ei jää mitään sieltä, kun lasket arvonlisäveron ja polttoaineen ja auton muut kulut. Meille ehkä jää sieltä joku euro.
Yle ei tavoittanut Boltin edustajaa kommentoimaan kuljettajien vaatimuksia.
Palkkiosta ei saa etukäteen tietoa
Yli 70 Bolt-kuljettajaa kokoontui tiistaina Helsinkiin vaatimaan Boltilta hintojen nostamista ja pienempää välityspalkkiota. Tilanne on vaikea, sillä monilla on polttoainekulujen ja vakuutuksen lisäksi lainaa autosta, Muradyan sanoo.
Kuljettajan asemaa hankaloittaa myös se, ettei kyydistä saatava summa ole tiedossa, ennen kuin kuljettaja päättää, ottaako keikan vastaan.
– Uusi, dynaaminen hinnoittelu vaikeuttaa hintojen arvioimista. Joudumme myymään palvelua, jonka hintaa emme itse tiedä, sanoo Nazim Alsaew.
Helsingin Alppilaan kokoontuneet kuljettajat pitävät Boltin toimintaa epäreiluna.
– Teemme pitkiä, kahdentoista tunnin päiviä. Jos auto menee rikki, sitä ei ole varaa korjata. Osa on ostanut auton rahoituksella, joten teemme töitä velaksi, sanoo Arnold Tatba.
Osa kuljettajista, kuten Tatba, toivoo hallituksen puuttumista kyytien hintoihin.
Eivätkö kuljettajat voisi vaihtaa toiseen kyytisovellukseen?
– Uberilla ehdot ovat vielä huonommat, ja Yango on venäläinen. Sodan takia minä en halua, eikä moni muukaan halua työskennellä sille, Nazim Alsaew sanoo.