Hallitus on aikeissa nostaa dieselkäyttöisten matkailuautojen verotusta tuntuvasti. Keskimäärin maksettavaa tulisi noin 700 euroa vuodessa.
Reissaaminen dieseliä syövällä matkailuautolla on muuttumassa tamperelaisille Eeva ja Matti Hakuliselle aiempaa kalliimmaksi.
Hallitus on aikeissa nostaa matkailuautojen käyttövoimaveroa tuntuvasti.
– Vero nousee yli kuusinkertaiseksi. Joku kohtuus nyt, Matti Hakulinen sanoo.
Esityksen mukaan vero nousisi nykyisestä 0,9 sentistä 5,5 senttiin päivältä per alkava sata kiloa. Mitä painavampi auto, sitä kalliimmaksi se siis tulee.
Hakulisilla matkailuauto on käytössä vain osan vuotta. Matti Hakulisen laskujen mukaan heille tulisi maksettavaksi noin 400 euroa lisää vuodessa.
– On se paljon jo ennestään melko kalliissa harrastuksessa.
Pariskunnan asunto Tampereella on myynnissä. Käytännössä he asuvat asuntoautossaan Nokian Alisenjärven leirintäalueella.
Matkailuvaunuja veromuutos ei koske.
– Olemme miettineet vaunuun siirtymistä. Luulen, että moni muukin pohtii nyt samaa.
Muutos voi vähentää matkailuautojen käyttöä
Hallituksen esitys matkailuautojen käyttövoimaveron korottamisesta on tällä hetkellä eduskunnan käsittelyssä. Matkailuautoja verotettaisiin jatkossa siten kuin dieselkäyttöisiä M1–luokan ajoneuvoja, eli henkilöautoja.
Matkailuajoneuvon käyttäjien valtakunnallinen keskusjärjestö SF-Caravan ry ja Matkailu- ja ravintolapalveluiden etujärjestö Mara pitävät suunniteltua veronkorotusta kohtuuttomana. SF-Caravan muun muassa katsoo, että korotuksen tulisi olla maltillinen, jotta se ei vaikuttaisi haitallisella tavalla markkinoihin ja talouteen.
Valtiovarainministeriön veroasiantuntijan Suvi Soppin mukaan korotusta voidaan pitää tällaisenaan melko maltillisena, kun sitä peilataan euromääräisesti suhteessa muihin matkailuauton kustannuksiin.
– Matkailuautojen käyttövoimaveron taso on nykyisellään hyvin alhainen.
Keskimääräinen matkailuauto painaa noin 3 500 kiloa. Jos käyttövoimaveroa nostetaan, tämänpainoisesta autosta maksetaan veroa jatkossa noin 700 euroa vuodessa, jos matkailuauto pidetään liikennekäytössä koko vuoden.
Arvioidulla keskimääräisellä 190 päivän liikennekäytössäololla vero taas olisi noin 370 euroa.
Veromuutoksen arvioidaan lisäävän ajoneuvoveron tuottoa valtiolle noin 10,5 miljoonaa euroa vuodessa.
– Muutos todennäköisesti vähentää jonkin verran matkailuautojen käyttöä, Soppi sanoo.
Matti Hakulinen puhuu karavaanareista rahan levittäjinä. Monet liikkuvat vähäväkisemmillä alueilla Pohjois-Karjalassa, Kainuussa ja Lapissa ja käyttävät alueiden palveluja.
– Uusia nuoria harrastajia tuskin tulee näillä hinnoilla.