Ankkurin on takavarikoinut keskusrikospoliisi, joka tutkii ankkuria epäiltynä todisteena rikoksesta.
Eagle S:n ankkurin takavarikon kumoamista käsitellään tänään Helsingin käräjäoikeudessa.
Ankkurin takavarikon kumoamista vaati Helsingin käräjäoikeudessa tankkerin omistava Caravella-varustamo. Varustamoa edustaa oikeudessa asianajaja Herman Ljungberg.
- Tämä on päivittyvä juttu, johon lisätään tietoa.
Ljungberg katsoo, että Suomen valtiolla ei ole mitään toimivaltaa ankkuriin, joka on kansainvälisellä merialueella ja joka ei ole edes väitetysti suomalaisen aluksen omaisuutta.
Keskusrikospoliisi (KRP) on kertonut, että tämänhetkisten tietojen perusteella ankkuri näyttää kuuluvan Eagle S -alukselle.
KRP epäilee, että ankkurilla katkaistiin Suomen ja Viron välinen sähkökaapeli ja vahingoitettiin neljää datakaapelia Suomenlahdella joulupäivänä.
KRP:n mukaan ankkurin jäljiltä on löytynyt useiden kymmenien kilometrien pituinen laahausjälki. Ankkuri oli lähellä kohtaa, jossa laahausjälki päättyi.
Löytöpaikka sijaitsee Eagle S:n kulkemalla reitillä Porkkalanniemen tasalla. Ankkurille tehdään teknistä tutkintaa.
Tutkinnan edetessä rikoksesta epäiltyjen määrä on kasvanut. Keskusrikospoliisi epäilee nyt yhdeksää henkilöä törkeästä tuhotyöstä ja törkeästä tietoliikenteen häirinnästä.
Kaikki epäiltyinä olevat miehistön jäsenet on määrätty matkustuskieltoon. Aluksella on kaiken kaikkiaan 24 miehistön jäsentä.
KRP takavarikoi aluksen viime vuoden lopulla. Ljungberg haki takavarikon kumoamista 3. tammikuuta, mutta käräjäoikeus päätti pitää takavarikon voimassa.
Öljytankkerin takavarikkoa vaativat myös Cinia, Fingrid ja Elisa sekä virolainen Elering kaapeleihin kohdistuneista vahingoista.
Näillä takavarikkohakemuksilla pyritään varmistamaan kaapeleihin kohdistuneisiin vahinkoihin liittyvien kustannusten korvaaminen.