Varustamoa edustava asianajaja sanoo, ettei hän ole saanut miehistöluetteloa. Yhteyttä on pidetty satelliittipuhelimella.
Anne Ali-Hokka,
Riku Roslund,
Jessica Stolzmann
Poliisi on kertonut, että Suomenlahdella olevan kaapelin vaurioittamisesta epäillyssä Eagle S -öljytankkerissa on noin kahdenkymmenen hengen miehistö. Miehistö on Intian ja Georgian kansalaisia. Poliisin mukaan osa heistä on epäiltyjen roolissa ja osa todistajia.
Venäläisen tutkivan journalismin Istoriesin hankkimien asiakirjojen mukaan aluksen kapteenina toimi kaapelivaurioiden sattuessa 39-vuotias georgialainen mies.
Sivuston saamista venäläisistä dokumenteista käy ilmi, että hänet vaihdettiin aluksen kapteeniksi Tanskan Skagenissa lokakuussa. Samalla tankkeriin tuli viisi intialaista miehistön jäsentä.
Skagenin satamasta kerrotaan Ylelle, ettei Eagle S ole käynyt satamassa. Yksityinen yritys kertoo aluksen olleen sen sijaan ankkuroituna merialueelle 12 tunnin ajan, jolloin yritys tarjosi sille pienimuotoisia luotsipalveluita.
Lähtiessään Tanskasta Eagle S jatkoi matkaa Suomenlahden poikki Venäjälle Ust Lugaan. Siellä miehistö vaihtui osittain, sillä alukseen nousi 14. joulukuuta neljä uutta miehistön jäsentä.
Ust Lugan satama-asiakirjojen mukaan aluksessa oli 26 henkilöä. Mutta kun tankkeri kävi joulukuussa lyhyesti Pietarin satamassa, miehistön määräksi kirjattiin 25.
Asianajaja: Ei ole oikein päästy esittäytymään
Varustamoa ja sen miehistöä edustaa Suomessa asianajaja Herman Ljungberg. Hän ei pysty vahvistamaan tietoja miehistön jäsenten taustoista.
– Minulle ei ole annettu miehistöluetteloa, että näin hyvin viranomaiset pitävät varustamoa ja vastaajia tiedossa, Ljungberg sanoo.
Hän ei niin ikään kommentoinut tietoa aluksen päällikön taustasta. Ljungberg kertoo olleensa yhteydessä alukseen viimeksi maanantai-iltana satelliittipuhelimella.
– Ei ole oikein päästy esittäytymään. Yleensä tällaisissa tilanteissa oikeudellinen avustaja päästetään alukseen avustamaan. Silloinhan on aika luonnollista [kysyä], että hei, mikäs nimesi on.
Keskusrikospoliisi on aikaisemmin kommentoinut Ylelle, että miehistön jäsenille on tarjottu se apu, joka heillä on oikeus saada.
Ljungberg kertoo tilanteen olevan miehistölle stressaava. Hänen mukaansa miehistöltä on jossain vaiheessa otettu pois heidän kännykkänsä. Mitään pöytäkirjoja haltuunotoista ei hänelle ole toimitettu.
– Kun kotiinkaan ei pääse kertomaan, mitä on tapahtunut.
Osalle puhelimia on hänen tietojensa mukaan ilmeisesti palautettu, kun hän oli huomauttanut asiasta.
Ljungberg sanoo, että hänen pääasiallinen tehtävänsä on saada alus lähtemään Suomesta.
– Toivon, että myös valtio ymmärtää, ettei tuollainen öljymäärä tuossa talvehtimassa ole ihan kiva homma.
Asianajaja kertoo saaneensa viranomaisilta neljä pakkotoimimääräystä, mutta niiden sisältö on julistettu salaiseksi.
Aikaisemmin Ljungberg arvosteli miehistön saamaa kohtelua. Poliisin mukaan miehistön huollosta on huolehdittu.
Tapausta tutkitaan törkeänä tietoliikenteen häirintänä ja törkeänä tuhotyönä. Lisäksi Tulli on käynnistänyt esiselvityksen törkeästä säännöstelyrikoksesta.
Lisätty kello 15.14 tieto, että Eagle S -laivalle tarjottiin luotsipalveluita Tanskassa.