Asianajaja Herman Ljungberg väittää, että laivan miehistön ei ole annettu syödä, käydä tarpeilla tai nukkua vapaasti. Poliisi näkee asian eri tavalla.
Anna Horppu,
Annika Martikainen,
Matti Koivisto
Eagle S -aluksen henkilökunta ei ole saanut vapaasti syödä, nukkua tai käydä tarpeillaan, sanoo varustamoa edustava asianajaja Herman Ljungberg. Lisäksi miehistö ei ole hänen mukaansa saanut oikeudellista apua kuulusteluihin.
Suomen poliisi kiistää väitteet Ylelle.
Ljungberg kertoo olleensa yhteydessä aluksen päällikköön satelliittipuhelimella muutaman kerran. Päällikkö on ollut huolissaan tapahtumista ja miehistöstään.
Aluksen päällikkö on kertonut Ljungbergille, että miehistö ei jossain vaiheessa päässyt levolle omiin hytteihinsä.
– Ymmärsin, että ruokailua ja tarpeilla käyntejäkin on säännöstelty ja valvottu. Aluksella alkaa loppua tietyt ruokatarvikkeet, ja niitä piti täydentää Tanskan salmissa. Laivan tietokone on takavarikoitu, josta näkisi ruoan laskemiseen liittyvät taulukot, asianajaja sanoo.
Ljungberg ei tiedä, mitä tutkintatoimia aluksella on tehty. Hän on ollut yhteydessä poliisiin useamman kerran selvittääkseen asiaa.
– Ilmeisesti jotain kuulusteluja on tapahtunut. Olen huomauttanut, että heillä pitäisi olla oikeudellinen avustaja. Viranomainen päätti, ettei tarvitse, hän väittää.
Aluksen miehistö on Intian ja Georgian kansalaisia. Ljungbergin tietojen mukaan aluksella on noin kaksikymmentä henkeä, mukaan lukien miehistö ja päällikkö.
Asianajaja kertoo, ettei ole voinut olla yhteydessä laivan miehistöön, sillä heidän puhelimensa takavarikoitiin.
– Olen ymmärtänyt, että heillä on ollut vähän vaikeuksia ilmoittaa kotiin, mitä on tapahtunut.
Poliisi kiistää väitteet
Ylikomisario Heikki Porola Helsingin poliisista kiistää väitteet, että Eagle S -aluksen miehistöä olisi pidetty nälässä.
– Kyllä siellä on syödä ja juoda voinut niin kuin laivalla voi. Siellä on kohtuullisen mukavat olosuhteet – normaalit olosuhteet, mitä miehistöllä aluksessa on, Porola sanoo.
Keskusrikospoliisin rikoskomisario Elina Katajamäki puolestaan kiistää, että miehistöä olisi kuulusteltu ilman oikeudellista apua.
– Poliisi on tehnyt esitutkinnan lainkirjaimen mukaan eli kaikille on tarjottu sitä apua, mitä heidän on oikeus saada, Katajamäki sanoo.
Ovatko he tällaista apua pyytäneet ja saaneet?
– Tähän en ota tarkemmin kantaa, Katajamäki sanoo.
– Poliisi on tämän esitutkinnan aikana pyrkinyt kaikin tavoin turvaamaan sen, että sekä alus että aluksen henkilöstö pysyvät hyvässä kunnossa. Heidän huollostaan on kyllä huolehdittu.
Keskusrikospoliisin johtama esitutkinta aluksella on parhaillaan käynnissä. Sää on haitannut merenalaisia tutkimuksia.
– Nyt olemme suojaisassa paikassa, jossa voidaan jotain asioita vielä toteuttaa, vaikka keli on kova, sanoo Porola.
Asianajaja: Täysin spekulaatiota, että tämä olisi tahallista
Poliisi epäilee tankkerin vaurioittaneen Suomen ja Viron välistä Estlink 2 -sähkökaapelia joulupäivänä. Tulli arvioi, että Cookinsaarille rekisteröity Eagle S kuuluu Venäjän varjolaivastoon.
Varustamoa edustava asianajaja Herman Ljungberg kehottaa malttiin.
– Olisi syytä ottaa vähän rauhallisemmin ja tutkia asiaa ennen kuin esitetään hurjia väitteitä. Täydessä lastissa olevalla öljytankkerilla ei ole muuta päämäärää kuin päästä nopeasti päämääräänsä seuraavaa lastia varten. Aluksella ei ole intressiä hukata ankkuriaan, asianajaja sanoo.
Tapausta tutkitaan törkeänä tietoliikenteen häirintänä ja törkeänä tuhotyönä. Lisäksi Tulli on käynnistänyt esiselvityksen törkeästä säännöstelyrikoksesta.
Ljungberg kertoo, ettei ole vielä päässyt keskustelemaan rikosnimikkeistä päämiehen kanssa.
– Täysin spekulaatiota, että tämä olisi jotain tahallista.
Varustamo hakee takavarikon kumoamista
Eagle S -tankkerin varustamo Caravella hakee takavarikon kumoamista Helsingin käräjäoikeudesta. Varustamo otti Ljungbergiin yhteyttä torstaina ja teki toimeksiannon kumoamishakemuksesta.
– Torstaista lähtien olen yrittänyt olla yhteydessä viranomaisiin. Vasta lauantaiaamupäivällä sain jotain päätöksiä. Hyvin tehokkaasti on estetty aluksen miehistön kommunikointi ja oikeudellisen avustuksen saaminen, Ljungberg sanoo.
Takavarikon kumoamispyynnöstä uutisoi ensimmäisenä Helsingin Sanomat.
Ljungberg on pyytänyt poliisilta päätöksiä tankkerin sekä sen laitteiden takavarikoinnista, mutta hän ei ole saanut niitä.
Uutinen päivittyy.