maanantai, 8 heinäkuun

S-ryhmä teki jättimäisen laajennuksen hotelliinsa Pielisen rannalla ja haluaa asiakkaiksi keski- ja eteläeurooppalaisia.

S-ryhmä ryhtyy markkinoimaan matkoja ulkomaalaisille turisteille Pohjois-Karjalan Nurmekseen, Yle kertoi maanantaina.

Ryhmä on investoinut 22 miljoonaa euroa Bomban matkailualueelle vastikään avattuun noin 700 vuodepaikan hotellirakennukseen. Suorat lennot Joensuuhun alkavat ensi kesänä.

Lentojen on tarkoitus lähteä Etelä-Euroopasta sekä saksankielisestä Keski-Euroopasta. Saksalaiset kuuluvat Suomen kolmen suurimman turistiryhmän joukkoon yhdessä ruotsalaisten ja brittien kanssa.

Kysyimme Berliinissä saksalaisilta, houkutteleeko Järvi-Suomeen rakennettu jättihotelli lomakohteena.

Osa karsasti hotellin suuruutta ja piti sitä epäsopivana ympäristöönsä. Osa innostui nähtyään hotellista videon. Näet berliinläisten vastauksia jutun alussa olevalta videolta.

Välimeren maiden helteet lisäävät kysyntää Pohjolassa

Suomalainen matkailualan asiantuntija uskoo Itä-Suomen potentiaaliin matkailukohteena.

– Mahdollinen kysyntä perustuu isompiin maailmanlaajuisiin trendeihin, kuten ilmastonmuutoksen vaikutuksiin, ihmisten hyvinvointiin, ympäristön aitouteen sekä luonto- ja aktiviteettimatkailuun, Juho Pesonen sanoo.

Pesonen on matkailuliiketoiminnan professori ja Itä-Suomen matkailuliiketoiminnan kansainvälisen maisteriohjelman johtaja. Lisäksi hän istuu Pohjois-Karjalan osuuskaupan hallituksessa. Täten Nurmeksen turismiin tehdyt satsaukset ovat hänelle tuttuja.

– Välimeren maat alkavat kesällä olla niin lämpimiä, ettei siellä ole päivisin enää turvallista harrastaa aktiviteetteja. Silloin Suomessa avautuu uusia mahdollisuuksia.

Moni berliiniläinen vaikuttaa jakavan Pesosen näkemyksen. Voisiko siis ilmastonmuutos ja paahtavat helteet saada heidät etsimään matkustuskohteita, joissa on viieämpi ilmasto?

Tältä videolta näet heidän vastauksensa:

Saavutettavuus tärkeää

Pesosen mukaan saavutettavuus on avainasemassa, kun matkailua edistetään.

– Suorat lentoyhteydet ja matkojen varaamisen helppous ovat isossa asemassa.

Pesosen mukaan ulkomaalaisturistien houkutteleminen Pielisen rannalle on pitkä prosessi, eikä odotuksia ole ensimmäisten vuosien osalta asetettu pilviin. Ensimmäiset askeleet ovat kuitenkin tärkeitä.

– Kyllä maailmassa matkailijoita riittää. Ehkä se kysymys on lopulta siitä kiinni, miten hyvin Itä-Suomea osataan oikealla tavalla tuotteistaa ja markkinoida.

Jaa.
Exit mobile version