perjantai, 22 marraskuun

Elastinen eli Kimmo Laiho on niitä ihmisiä, jotka näyttävät samalta vuodesta toiseen.

Monet sanovat artistille, ettei 43-vuotiaan ulkonäkö ole juuri muuttunut parissakymmenessä vuodessa.

Tämän tietää Elastinen itsekin.

– Mä painan saman verran ja vaatekokokin on sama. Fyysisesti olen ehkä parantunut kuin hieno viini vuosien saatossa, räppäri kehaisee itseään.

Artisti tuntuu nuorentuneen entisestään, kun hän on vetänyt tukkansa siiliksi. Hiustyyli on sama kuin hänen uransa alkuaikoina vuosituhannen vaihteessa.

Elastinen on palannut alkujuurilleen myös musiikissa. Perjantaina ilmestyi albumi EK2, joka on jatkoa artistin ensimmäiselle sooloalbumille Elaksis Kivi. Sen julkaisusta on kulunut 20 vuotta.

Uusi musiikki on kumarrus vanhalle hiphopille ja Suomi-räpille, jolle Elastinen rakensi kivijalkaa Iso H:n kanssa Fintelligenssillä.

Kaksikon ensimmäisen julkaisun, Voittamaton-kappaleen, julkaisusta on siitäkin jo 25 vuotta. Fintelligens tekeekin paluun lavoille ensi kesänä.

Uudella levyllä Elastinen räppää asioista, jotka koskettavat häntä juuri nyt. Niihin kuuluvat esimerkiksi kipuilu aikuistumisen kanssa, suhde päihteisiin ja naiskuvan muuttuminen. Ja onpa mukana myös biisi perhearjesta.

Pitkästä aikaa kuullaan myös uhoavampaa Elastista. Pääs kii -kappaleella hän muistuttaa nuoremmille räppäreille, kuka on alan pioneeri Suomessa.

”It’s me, mä löin hiphopin läpi”

Riemu tekemiseen löytyi jälleen

Alkusysäyksen Elastisen paluusta juurille teki Gettomasa.

Kaksikko oli syömässä viime vuoden keväällä, kun nuorempi kollega ehdotti perinteisemmän räppilevyn tekemistä. Hänen mielestään jengi on odottanut sellaista alan konkarilta.

Elastinen epäröi, kannattaisiko uralla ottaa askel taaksepäin. Hänen kappaleensa kun soivat hyvin radioissa ja The Voice of Finlandin tuomarointi tuntuu mukavalta.

Räppäri päätti kuitenkin ottaa riskin. Käynnistysvaiheeseen Elastinen pyysi Gettomasaa avuksi, sillä myös hän tekee räppiä old school -tyylillä.

Alun jälkeen Elastinen alkoi tehdä musiikkia itse, kun tekemiseen löytyi sama polte ja fiilis kuin yli 20 vuotta sitten.

Paluu hiphopin ytimeen tuntui luistavan, kun kappaleet alkoivat kuulostaa enemmän Fintelligensiltä kuin Jenni Vartiaisen kanssa tehdyltä Epäröimättä hetkeekään -jättihitiltä.

Hän muisti syyn, miksi alkoi alunperin tehdä räppiä. Samaan aikaan voi olla vakavissaan, mutta tekemisessä on mukana aito riemu.

– Fintelligens löi läpi, koska meillä oli sikahauskaa ja me uhkuttiin sitä, että katsokaa miten siisti juttu meillä on, Elastinen muistelee.

Artistin mukaan silloin ei ollut myöskään tärkeää pelkkä menestys. Esimerkiksi oma esikoislevy Elaksis Kivi ei pärjännyt kaupallisesti, mutta siitä tuli yksi Suomi-räpin kulmakivistä.

– Mottoni on, että sanassa musiikkibisnes musiikki tulee ennen bisnestä. Kun on tehty musiikkia, niin sitten voidaan tehdä bisnestä. Muuten se on bisnesmusiikkia ja siitä ei tykkää kukaan.

Rahaa, rahaa, rahaa

Luksusmerkkien vaatteet, hienot autot ja näyttävät korut. Nämä asiat ovat usein isosti esillä nuorten suomalaisräppäreiden kappaleilla, kuvissa ja videoissa.

Esimerkiksi räppäri Korelon kertoi Gogin kantabaari -podcastissa, että hän on käyttänyt koruihinsa 60 000 euroa.

Sinänsä rahan ja menestyksen esille nostaminen ei ole mitään uutta hiphop-kulttuurissa, mutta Elastisen mukaan se näkyy tässä ajassa poikkeuksellisen vahvasti.

– Varmasti monelle päämotivaatio lähteä tekemään räppiä on näyttää, että siitä saa tosi paljon rahaa.

Elastinen muistelee, että hänen uransa alkuaikoina rahalla leveilyä ei katsottu hyvällä. Kaulassa saattoi roikkua joku ketju, mutta siinä tuli suurin piirtein raja vastaan.

Fintelligens teki jopa aiheesta kappaleen vuosituhannen vaihteessa. Taidetta/liiketoimintaa-biisillä kaksikko räppää puolustellen, etteivät he tee hiphoppia rahan takia.

– Nythän muotia on menestyminen. Lähtökohdilla ei ole merkitystä vaan sillä, että kuka menestyy ja että se huomataan.

Elastinen myöntää, että hänkin on tehnyt joskus musiikkia rahankiilto ja listan kärkisijat silmissä. Kilometrien myötä motivaatio on kuitenkin muuttunut. Räppäri kaipailee myös hiphop-piirien aiemman yhteisöllisyyden perään.

– Tärkeintä tässä hommassa on se, että onnistun luomaan ihmisille merkitystä, tarkoitusta ja hyvää fiilistä.

Elastinen osaa kuitenkin pelata tämän päivän räppistandardien mukaan. Hän muistuttaa Pääs kii -kappaleella, mihin on uran alusta tullut:

”Tili oli sillon nollis, nyt siel menee miljoonii läpi”

Elastisen tulot olivat viime vuonna lähes puoli miljoonaa euroa.

”Toksisuus on huomionhakua”

Hiphop-kulttuuri liitetään usein toksisuuteen ja naisvihamielisyyteen.

Suomessakin julkisuudessa on paheksuttu kappaleita, joissa naisia käsitellään halventavasti. Viimeksi skenen toksisuus puhututti räpin SM-kisoissa.

– Toksisuus on mielestäni enemmän tietoista huomionhakua. Se on tahallista ärsyttämistä, joka somessa on todettu toimivaksi. Sillä saa nopeita tykkäyksiä, Elastinen sanoo.

Artistin mukaan misogyniaa esiintyy räpissä enemmän ulkomailla kuin Suomessa. Hän ei usko, että naisvihaan perustuva pitkä musiikkiura olisi täällä edes mahdollinen.

Räppäri on tehnyt levylle kappaleen oman naiskuvansa muuttumisesta. Hän myöntää olleensa uran alussa vielä kesken, joten kasvunvaraa on ollut. Tästä hän haluaa muistuttaa nuorempia räppäreitä.

– Suomessa äiti, vaimo ja siskot ovat tärkeitä. Suomalaiseen katsomukseen räpin toksisuus tuntuu vieraalta.

Nelikymppinen räppäri raivaa tietä

Tällä hetkellä Suomessa ponnahtaa pinnalle parikymppisiä räppäreitä tuon tuosta.

Elastisen mukaan siinä ei ole mitään omituista, että hän temmeltää samalla kentällä nelikymppisenä.

Räppäri muistuttaa, ettei Suomesta löydy hänen kaltaisiaan konkareita kovinkaan montaa, koska hiphopin perinne on täällä vielä sen verran nuori.

Yhdysvalloissakin 1980- ja 90-luvuilla uransa aloittaneet viisi-kuusikymppiset porskuttavat edelleen.

– Siellä kukaan ei kyseenalaista sitä, että Snoop Dogg tekee musiikkia edelleen ja LL Cool J julkaisi juuri uuden levyn.

Elastinen on kuitenkin realisti ikänsä suhteen. Hän on tehnyt levylle bilebiisin, mutta tämän hetkisestä näkökulmastaan.

– Se on avunhuuto, että haluan pois täältä klubeilta. Ei tämän ikäisten miesten kuulu olla täällä enää, artisti nauraa.

Nykyisin artistina olemisen elinehtona tuntuu olevan somenäkyvyys. Elastinen ei ole koskaan kokenut sitä omakseen. Yksityiselämän avaaminen tuntuu vieraalta ja sama koskee markkinointikikkailua.

– Meille vanhemman ikäluokan artisteille voi tuntua raskaalta vetää tuolla joku tiputanssi, että saadaan katsojia.

Elastinen haluaa olla mieluummin tunnettu musiikista kuin somesta. Etenkin kun hän on jälleen löytänyt tekemiseen nuoruuden aikaisen ilon.

– Mielestäni aikuisuus tuntuu tylsältä. Pitää tehdä sitä, mitä tahtoo.

Jaa.
Exit mobile version