Merikaapelien valvonnan tehostaminen on teleoperaattorille haastavaa, koska vikapaikoille on usein hankala päästä.
Tietoliikenneyhtiö Elisalla on nyt takanaan toista vuotta yleisen turvallisuustilanteen kannalta erikoisia aikoja. Runsas vuosi sitten Elisalta katkesi Suomen ja Viron välinen tietoliikennekaapeli. Kesällä Hämeessä kaadettiin ilmeisen tahallisesti tietoliikennemasto. Nyt vaurioituneina on jälleen kaksi Elisan merikaapeliyhteyttä.
Elisan vauriot eivät ole juurikaan aiheuttaneet kuluttaja-asiakkaille saakka tuntuvia haittoja. Vikasietoiseksi suunnitellut järjestelmät ovat ohjanneet tietoliikenteen vaihtoehtoisille reiteille, ja palvelut ovat toimineet. Toisin sanoen, toimintavarmuuden kannalta on tärkeää, että yhteyksiä on paljon.
Varayhteydet toimintavarmuuden kannalta tärkeitä
– Näitä merikaapeleita täytyy olla riittävästi, että siellä on tarpeeksi varayhteyksiä, sanoo Elisan turvallisuusjohtaja Jaakko Wallenius.
Toiseksi varaosia ja korjauskapasiteettia on oltava saatavilla. Elisassa ollaan erityisen kiitollisia siitä, että Suomessa on yritys, jolla on merikaapelien korjaamiseen pystyvä alus.
– Jos korjausaluksia ei ole käytettävissä, niin korjaaminen on hyvin hankalaa, Wallenius korostaa.
Ennen korjaustöiden aloittamista kaapelin vikapaikka pitää saada nostettua merestä alukselle. Vaikka muun muassa Suomen ja Viron välisissä yhteyksissä käytettävä merikaapeli on vain vajaan parin sentin paksuista, on sen liittäminen ammattitaitoa vaativaa työtä.
Merikaapelien korjaus vaatii ammattitaitoa
Esimerkiksi nyt vaurioituneissa Helsingin ja Tallinnan sekä Espoon ja Tallinnan merikaapeleissa on kummassakin 96 kuitua. Kuidut pitää hitsata yksitellen kiinni liitoskohtaan laitettavaan jatkokaapeliin.
Sen sijaan valvonnan lisääminen on turvaamiskeinona operaattorille hankalampi. Vaikka merikaapelin vaurioitumisesta tulee valvomoon tieto välittömästi, on vikapartion tehtävä vaikeampi.
– Tapahtuman estäminen tai havaitseminen paikan päällä on hankalaa tai käytännössä mahdotonta. Kun kaapeli on merialueella kymmenien metrien syvyydessä, niin sinne ei tuosta vaan päästä, Wallenius sanoo.
Merikaapelien valvonnassa onkin paljolti kyse viranomaisten toiminnasta, Wallenius katsoo.