maanantai, 21 lokakuun

Kun 22-vuotias Elsa Eerola kolme vuotta sitten alkoi käyttää nikotiinipusseja, niitä ei vielä saanut Suomesta. Tyylikkäiltä näyttävät kiekot vetosivat, vaikka myös nikotiinin haitat olivat tuttuja.

Elsa oli yläkouluikäisenä tupakoinut ja käyttänyt sen jälkeen nuuskaa.

Sitten hän löysi valkoiset nikotiinipussit, jotka eivät sisällä tupakkaa. Ne tuntuivat hänestä terveellisemmältä ja hienostuneemmalta vaihtoehdolta.

Hän kokeili kymmeniä eri makuja, esimerkiksi kolaa ja omenaa.

– Se oli tavallaan portti siihen nikotiinipussiriippuvuuteen. Maut olivat siinä isossa roolissa, Elsa kertoo.

Joka neljäs nuori on kokeillut nikotiinipusseja ja kyselyjen mukaan käyttäjinä on myös alaikäisiä.

Mainonta tavoittaa yli rajojen

Nikotiinipussit ovat levinneet hämmästyttävän nopeasti kauppoihin ja kioskeihin.

Ylen MOT ja koneellisen tiedonhaun toimitus selvittivät niiden markkinoita Suomessa.

Vaikka mainonta on kielletty, löysimme lähes 90 tuotemerkkiä, joita kaupattiin suomeksi.

Pääasiassa suomenkielinen mainonta keskittyi pienempien kotimaisten ja ulkomaisten toimijoiden brändeihin.

Tyylilaji vaihteli: nikotiinipusseja käytettiin arkisesti niin pilkillä kuin kotonakin, jotkut julkaisut taas vetosivat enemmän esteettisyyteen tai niissä esiintyi somevaikuttajia.

Myös isojen tupakkayhtiöiden brändejä markkinoitiin jonkin verran suomeksi, mutta sitä eivät tehneet itse valmistajat vaan esimerkiksi verkkokaupat.

Markkinointia tapahtuu kaikilla isoilla sosiaalisen median alustoilla, joiden kautta se tavoittaa suomalaisyleisön myös muilla kielillä.

Nikotiinipusseihin yhdistetään aktiivinen, joskus vauhdikaskin elämäntapa.

Tupakkayhtiöiden virallisilla verkkosivuilla pääviesti kuitenkin on se, että savuttomat tuotteet ovat tupakkaa vähemmän haitallisia ja avuksi lopettamisessa.

Lisää selvityksestä Yle Areenasta löytyvästä uudesta MOT-jaksosta.

Nikotiinin käyttö aloitetaan nuorena

Nuoret ovat aina olleet tupakkateollisuudelle tärkein kohderyhmä, sanoo sosiaalipolitiikan professori Heikki Hiilamo. Hän kuuluu kansanterveysjärjestö ASH:n hallitukseen. Järjestö on ajanut voimakkaasti savutonta ja nikotiinitonta Suomea.

Hiilamo on perehtynyt vuosia tupakkateollisuuden käyttämiin strategioihin, joilla se markkinoi tuotteitaan ja yrittää vaikuttaa niiden sääntelyyn.

– Nikotiinituotteiden käyttö hyvin harvoin alkaa, kun ihmiset ovat vähän varttuneempia. Yleensä käyttäjät aloittavat nuorena ja silloin kun saadaan yksi uusi nuori koukkuun, hän on erittäin hyvä asiakas elämänsä loppuun asti, Hiilamo huomauttaa.

Nikotiinia sisältävien tuotteiden käyttö aloitetaan yleisesti alle kaksikymppisenä.

Tupakkayhtiöt kuitenkin kiistävät tavoittelevansa käyttäjiksi uusia sukupolvia.

Yhtiöt: tuotteet tarkoitettu aikuisille

Nikotiinipussit on tarkoitettu aikuisille ja avuksi tupakoinnin lopettamiseen, korostavat Philip Morris Finland ja British American Tobacco sähköpostivastauksissaan MOT:lle.

Yhtiöt kertovat noudattavansa suomalaista lainsäädäntöä. Ne eivät hyväksy sitä, että muut mainostavat heidän tuotteitaan laittomasti. BAT:n mukaan yritys on ollut yhteydessä valvovaan viranomaiseen, kun on havainnut tuotteidensa laitonta mainontaa.

Isojen tupakkayhtiöiden asema Suomen markkinoilla vahvistuu, kun nikotiinipussien etämyynti kielletään. Ne saivat läpi myös toiveensa siitä, että kaksi suosituinta makua säilyivät sallittuina.

British American Tobacco perusti toimiston Suomeen sen jälkeen kun nikotiinipussien markkina vakiinnutettiin.

Myrkytysoireet tulivat tutuiksi

Osa Elsa Eerolan käyttämistä nikotiinipusseista oli hyvin vahvoja. Enimmillään nikotiinia saattoi olla yhdessä pussissa jopa 30 mg. Se on iso määrä, sillä nikotiinipurkassa sitä on enintään 4 mg.

Kun tupakkalakia muutetaan, nikotiinipitoisuuden ylärajaksi asetetaan 16,6 mg.

Isot pitoisuudet aiheuttivat Elsalle välillä nikotiinimyrkytyksen oireita, jopa oksentelua.

Nikotiini oli ollut osa Elsan elämää seitsemän vuotta, kun hän kymmenien yritysten jälkeen onnistui lopettamaan.

Hän otti käyttöön uusia keinoja rentoutua ja purkaa stressiä. Esimerkiksi hengitysharjoituksia, ja purkkaa tai pastilleja sen sijaan, että huulen alle olisi laittanut nikotiinipussin.

Elämä ilman nikotiinia ei ollutkaan sellaista sinnittelyä, jota hän pelkäsi.

– Nykyään tilanteissa, joissa olen ennen käyttänyt nikotiinia, en edes ajattele asiaa enää. Mielihaluja ei tule ja voin olla ihan täysin rentoutunut. Se on kyllä isoin palkinto, mitä lopettamisesta on saanut.

Katso MOT: Tervetuloa nikotiinipussit Yle Areenassa.

Jaa.
Exit mobile version