Latausasemalle saa pörssisähkösopimuksen, vaikka muu sähkö tulisikin kiinteähintaisella sopimuksella.
Energiavirasto on syksyn aikana ollut sähköverkkotoimintoja koskevassa säätelyssään kuin ralliautoilija, joka liki samanaikaisesti sekä painaa kaasua että jarruttaa.
Lisää vauhtia sähköverkkotoimijoille antoi syyskuinen ohjeistus, jonka mukaan verkkoyhtiön tulee myydä kuluttajalle uusi liittymä latauspistettä varten, vaikka kuluttajalla olisikin jo entuudestaan liittymä samassa osoitteessa.
Linjauksen pohjana on sähköasennusten tarkoituksenmukaisuus.
– Virastoon tuli keväällä yhteydenotto, missä kävi ilmi, että verkonhaltija on estänyt mahdollisuuden, että liittyjä voisi toisella liittymällä liittyä verkkoon, taustoittaa erityisasiantuntija Lasse Simola Energiavirastosta.
Liittymäkoon kasvattamisen sijaan erillinen liittymä
Kyseisessä tapauksessa taloyhtiön autokatoksen päässä oli verkkoyhtiön muuntamo, mistä uudella mittauskeskuksella ja liittymällä sähköauton latauspisteet olisi pystynyt toteuttamaan hyvinkin edullisesti.
Syötön kierrättäminen eri rakennuksessa olevan mittauskeskuksen kautta olisi vaatinut kaivutöitä ja pitkiä kaapelivetoja.
– Siltä pohjalta lähdettiin selvittämään. Todettiin, että siellä on ollut pieniä väärinymmärryksiä. Päätettiin sitten antaa kaikkia verkonhaltijoita koskeva ohjeistus, Simola sanoo.
Usein voi olla edullisinta, että esimerkiksi sähköauton lataamista varten kuluttajalla on toisessa liittymässä pörssisidonnainen sähkösopimus ja kodin muuta sähkönkäyttöä varten toisessa liittymässä kiinteähintainen sopimus.
Aina tosin ei tarvita edes uutta liittymää. Asiakas voi hankkia liittymälleen toisen käyttöpaikan (mittauspisteen) esimerkiksi sähköauton latauspistettä varten, ja tälle voidaan hankkia esimerkiksi pörssisähkö.
Tavallisesti omakotitalossa tätä varten tarvitaan uusi erillinen mittauskeskus. Nopea nettiselauksen perusteella tällaiset maksavat noin 600 eurosta ylöspäin, minkä lisäksi tulevat tietenkin asennuskulut ja -tarvikkeet. Asentaminen on luvanvaraista sähkötyötä.
Yleensä vakiomallin mittauskeskuksessa on kolmivaihepistorasia valmiina, josta siitäkin voi ladata sähköautoa noin 11 kilowatin teholla. Parempi vaihtoehto on kuitenkin mittauskeskukseen liitettävä erillinen sähköauton latausasema.
Muun muassa verkkoyhtiöiden etuja valvovasta Energiateollisuudesta vahvistetaan, että erillisiä käyttöpaikkoja latauspisteitä varten toimitetaan.
– Tämä on tosiaan täysin mahdollista. Silloin on kysymys siitä, että sähköauton latauspiste on kokonaan erillinen sähkölaitteisto. Sille saa omat sopimukset ja oman mittauksen, kertoo johtava asiantuntija Ina Lehto.
Säästöjä tuova tuplamittarikikkailu kielletty aiempaa selvemmin
Vaikka sähköauton latausaseman myötä talossa olisikin toisessa mittauskeskuksessa pörssisähkösopimus ja toisessa kiinteähintainen sopimus, niitä ei saa käyttää hintakikkailuun.
Energiaviraston vahvistamissa uusissa verkkopalveluehdoissa todetaan nyt aiempaa selvemmin, ettei sama sähkölaitteisto voi olla osa useampaa kuin yhtä sähkönkäyttöpaikkaa samanaikaisesti eikä vuorotellen.
Tällä estetään muun muassa Oulussa jo lähes prototyyppiasteelle edennyt, mutta nopeasti tyrmätty ajatus niin sanotusta tuplamittauksesta.
Katso video vuodelta 2023: Tuplamittaus toisi hurjat säästöt
Energiavirasto katsoo, että esimerkiksi pörssisähköhinnoittelun ja kiinteähintaisen vuorottelu voisi tehdä kiinteähintaisten sähkösopimusten tarjoamisen sähkönmyyntiyhtiöille kannattamattomaksi. Tämä voisi johtaa jälkimmäisen sopimusvaihtoehdon poistumiseen kokonaan markkinoilta.
Energiateollisuus ry:ssä katsotaan että ehtokohdan lisäämisessä on kyse olemassa olevan käytännön vahvistamisesta.
– Eli ei ole tarkoitus ollut tuoda mitään uutta, mutta tämä on ollut asia, josta on herännyt jonkun verran kysymyksiä ja ollaan sitten lisätty ehtoihin selkeyden vuoksi tämä asia, Lehto sanoo.
Liittymien osalta virasto on todennut, että toisen liittymän voi hinnoitella vyöhykehinnoittelusta poiketen. Peruste on se, että liittämisvelvoitteen näkökulmasta kyse voi olla lisäpalvelusta. Hinnoittelun on silti oltava tasapuolista.
Muun muassa Suomen suurin verkkoyhtiö Caruna katsoo, että energiaviraston uusi ohjeistus antaa mahdollisuuksia jatkossa yhtiöille pohtia aiempaa laajemmin, miten tällaisia tapauksia käsitellään ja hinnoitellaan.
Caruna ei kuitenkaan ole vielä tehnyt asian suhteen linjauksia tai päätöksiä, kertoo yhtiön viestintäjohtaja Leena Lehti-Stenholm sähköpostitse.