perjantai, 10 tammikuun

Liikenneturvan mukaan onnettomuuksien määrässä ei ole nähtävissä muutosta ajokorttiuudistuksen jälkeen, jolloin ajosimulaattorien käyttö lisääntyi opetuksessa.

Simo Kymäläinen,

Sannika Michelsson

Ajokeli on ollut viime päivinä huono Helsingissä. Alkuviikosta satoi reilusti lunta. Autokouluyrittäjä ja Stadin autokoulun opettaja Kristiina Anunti toteaa, että opetuksen kannalta sää on ollut juuri sopiva.

– Hyvä keli opetella ajamista, mutta sen huomaa heti, että oppilaat jännittävät sitä.

Lähes parikymmentä vuotta liikenneopettajana toimineen Anuntin mielestä autokoululaiset eivät saa tänä päivänä riittävästi ajo-opetusta huonossa kelissä.

– Ehdottomasti pitäisi olla riittävästi oikeissa talvisissa ajo-olosuhteissa ajamista.

Liukkaalla kelillä ajaminen on puhuttanut etenkin viime päivinä, kun Nurmijärvellä neljä nuorta kuoli auton suistuttua tieltä talvisissa olosuhteissa. Poliisin mukaan tie onnettomuuspaikalla oli peilijäässä ja tien päällä oli puuterilunta. Onnettomuuden syytä tutkitaan vielä.

Vuonna 2019 voimaan tullut ajokorttilain uudistus sallii liukkaan kelin harjoittelun liukasratojen sijaan ajosimulaattorilla.

Toisin sanoen ajokortin suorittaakseen on ajettava yksi tunti joko liukkaan kelin ajoharjoitteluradalla tai simulaattorissa. Pimeän ajon opetusta on myös tunnin verran.

Tämä tarkoittaa sitä, että kesällä ajokortin suorittanut ei ole välttämättä koskaan ajanut talvisäässä muualla kuin ajosimulaattorissa. Anuntin mukaan moni valitsee simulaattorin ajoradan sijaan, koska simulaattorissa ajaminen on halvempi vaihtoehto.

– Kun tulee ensimmäinen talvi, keli pääsee pahasti yllättämään, Anunti sanoo.

Riskien tunnistaminen on tärkeää

Liikenneturvan suunnittelija Petri Jääskeläisen mukaan liikenneonnettomuuksien määrässä ei ole nähtävissä muutosta ajokorttiuudistuksen jälkeen, jolloin simulaattorien käyttö lisääntyi ajo-opetuksessa.

– Toisaalta onnettomuus on niin monisyinen tapahtuma, että on vaikea erottaa yksittäisen muutoksen vaikutusta tilastoista, Jääskeläinen sanoo.

Liikenneturvan kuljettajien jatkokoulutuksen suunnittelija Toni Vuoristo näkee hyvää sekä ajorataharjoittelussa että simulaattorilla ajamisessa. Vuoriston mukaan kolarien välttämisessä on kyse enemmän riskien tunnistamisesta kuin ajotaidosta sinällään.

Jos ajoharjoitteluradalla käynti auttaa oivaltamaan, että liukkaalla kelillä pitää nostaa jalkaa kaasulta, harjoittelu on tehnyt tehtävänsä. Toisaalta simulaattorissa voi harjoitella sellaisia vaaratilanteita, joita radalla ei voi kokeilla turvallisesti.

Lisää ajo-opetusta ajokortin saamisen jälkeen

Autokoulun opettaja Kristiina Anunti ehdottaa kaikille ajokortin suorittajille pakollista talviajokurssia.

– Kaikki autokoululaiset kutsuttaisiin kortin saamisen jälkeen neljän tunnin talviajopäivään heti, kun lumi tulee.

Liikenneturvan suunnittelija Toni Vuoristo kannattaa osin ehdotusta lisäajotunneista ajokortin saamisen jälkeen.

Hänen mukaansa yleisellä tasolla tiedetään, että vaikka henkilövahinkojen määrä on suurin kesäliikenteessä, liikennevahinkojen piikkipäivät osuvat usein vaikeaan talvikeliin. Nuorilla kuljettajilla Vuoriston mukaan kyse on yleensä enemmän riskien tunnistamisesta kuin taidosta ajaa talvikelillä. Kokemattomat kuskit ottavat usein tarpeettomia riskejä.

Vuoristo kertoo, että onnettomuuden riski on korkeimmillaan muutamia kuukausia ajokortin saamisen jälkeen. Tästä syystä Liikenneturva kannattaa ajatusta siitä, että koulutusta olisi myös muutama kuukausi kuljettajatunkinnon jälkeen.

Toki ajokortin voi halutessaan ajaa kokonaan talvella. Talvi on autokoulun opettaja Anuntista hyvää aikaa ajaa ajokortti, vaikka keli olisikin vähän huonompi.

– Talvikelillä liikenteen rytmi on leppoisampi. Ihmiset eivät kiirehdi ja tööttäile, joten saa luvan kanssa ajaa oikein hiljaa.

Kuuntele, mitä Kristiina Anunti ajattelee ajo-opetuksen määrästä:

Jaa.
Exit mobile version