Eteläsavolaiset alan yrittäjät kertovat, että saunan suosio on kasvanut koronavuosilta saakka.
Ruotsin euroviisuedustajan KAJ:n sauna-aiheinen kappale Bara bada bastu on lisännyt maailmalla kiinnostusta saunaan.
Eteläsavolaiset alan yrittäjät kuitenkin kertovat, että saunan suosio on kasvanut jo koronavuosista saakka.
Rantasalmelainen Hetki Finland myy suomalaisia hirsisaunoja pääasiassa ulkomaille. Sen toimitusjohtaja Janne Oksanen kertoo, että yritys aloitti toimintansa neljä vuotta sitten.
– Olemme toimittaneet saunoja kahteentoista maahan. Viime aikoina olemme laajentaneet Kanadaan, ja aloitamme toiminnan myös Yhdysvalloissa ja Iso-Britanniassa.
Kiinnostusta erityisesti Pohjois-Amerikassa
Pieksämäkeläinen puutuoteyritys Pieksäwood valmistaa saunojen puuosia. Pieksäwoodin toimitusjohtaja Sami Koskisen mukaan saunavienti on kasvava bisnes.
– Me olemme olleet hyvin suomikeskeinen yhtiö, mutta viennin osuus kasvaa koko ajan. Viimeisen vuoden aikana erityisesti Pohjois-Amerikan kasvu on ollut erityisen voimakasta.
Koskisen mukaan Pieksäwoodin toiminta kasvaa tänä vuonna viennin ansioista 20-30 prosenttia huolimatta kotimaan rakennusmarkkinan taantumasta.
– Saunabuumi näkyy myös Euroopassa, mutta Ukrainan sota ja inflaatio ovat hidastaneet kasvua.
Vientiä perustellaan saunoihin liitetyillä terveysvaikutuksilla
Koskisen mukaan suomalainen menee saunaan rauhoittumaan ja rentoutumaan. Saunominen on perinne, jolla on hieman mystinenkin kaiku.
Maailmalla korostuvat terveysvaikutukset, joita saunomisella uskotaan olevan.
– Saunominen vastaa kevyttä lenkkiä ja parantaa ääreisverenkiertoa, Koskinen sanoo.