sunnuntai, 19 toukokuun

Finnair on yksi 20 lentoyhtiöstä, joihin epäilyt kohdistuvat.

Finnair kertoo perehtyvänsä nyt huolellisesti EU-komissiolta saamaansa viestiin. Kuva: Silja Viitala / Yle

EU-komissio on aloittanut tutkinnan Finnairin ja 19 muun lentoyhtiön päästö­hyvitys­väitteistä. Syyniin on joutunut myös ainakin Norwegian, Air France, KLM, SAS ja Lufthansa, kertoo Reuters.

Komissio vaatii lentoyhtiöiltä selvitystä siitä, voidaanko niiden markkinoinnissaan esittämiä ympäristöväitteitä pitää tieteen mukaisina.

Yhtiöillä on kuukausi aikaa vastata yhteydenottoon.

EU tänä keväänä hyväksynyt direktiivin, jolla vaaditaan tutkittuun tietoon perustuvaa katetta ympäristöväitteille.

Finnairin viestintäjohtaja Päivyt Tallqvist vahvistaa Ylelle sähköpostilla, että yhtiö on saanut EU-komissiolta kyseisen viestin.

Huomio on kohdistunut ainakin sanamuotoihin, joilla Finnair kuvaa ilmastotoimiaan.

Epäilyt ovat Tallqvistin mukaan kohdistuneet esimerkiksi viestintään uusiutuvien lentopolttoaineiden käytöstä sekä palveluun, jolla asiakkaat voivat ostaa uusiutuvaa lentopolttoainetta tai tukea päästöhyvitysprojekteja.

Yhtiö ei ota vielä kantaa

Finnairin suorat hiilidioksidipäästöt olivat viime vuonna hieman yli 3 miljoonaa tonnia. Uusiutuvan lentopolttoaineen (SAF) käytön seurauksena hiilidioksidipäästöjä väheni noin 0,006 miljoonaa tonnia. Kompensointia Finnair sanoo tulevansa tekemään noin 0,009 miljoonan tonnin edestä.

Tallqvist ei ota kantaa EU-komission epäilyjen todenperäisyyteen tai siihen, onko Finnair hänen mielestään onnistunut ymäristöviestinnässään.

– Tutustumme huolellisesti saamaamme kirjeeseen ja siinä esitettyihin huomioihin ja vastaamme sitten niihin, Tallqvist kirjoittaa.

Aiemmin tänä vuonna myös Suomen kuluttaja-asiamies puuttui Finnairin epäselvään ympäristömarkkinointiin.

Kymmenen vuoden tavoite

Finnair on jättänyt maaliskuussa päästövähennystavoitteensa YK:n ja useiden järjestöjen perustaman Science Based Targets Initiative -organisaation (SBTi) arvioitavaksi.

Lentojen suoria päästöjä yhtiö tulee hillitsemään lentokoneiden modernisoinnin, lentotoiminnan tehostamisen ja uusiutuvan lentopolttoaineen käytön lisäämisen avulla. Tallqvistin mukaan merkittävin teko on uusiutuvan lentopolttoaineen lisääminen kymmenessä vuodessa 0,24 prosentista 10 prosenttiin.

Finnair kertoo vähentävänsä lentojen päästöintensiteettiä noin kolmanneksella seuraavan kymmenen vuoden aikana.

Lyhyemmän aikavälin arviota toimien käyttöönotosta ja konkretian vaikutuksista Tallqvist ei viestissään anna.

Jaa.
Exit mobile version