Raportista selviää, missä on paras ja huonoin junaliikenne. Parhaat junayhteydet löytyvät Italiasta ja Sveitsistä. Suomen VR pärjäsi vertailussa hyvin.
Brittiläinen Eurostar on Euroopan huonoin rautatieyhtiö, selviää Euroopan liikenne- ja ympäristöliiton raportista.
Liitto asetti 27 eurooppalaista junayhtiötä paremmuusjärjestykseen. Mukana oli sekä kansallisia että yksityisiä rautatieyhtiöitä.
Kriteereitä olivat esimerkiksi lippujen hinnat, alennukset erityisryhmille, aikataulujen täsmällisyys, korvaukset ongelmatapauksissa, polkupyöräpolitiikka ja matkustajien kokemukset.
Selvisi, että 27 yhtiöistä vain 11 pysyi aikataulussa suurimman osan eli 80 prosenttia ajasta.
Yksi Euroopan epätäsmällisimmistä junayhtiöistä on saksalainen Deutsche Bahn.
Asiakaskokemuksen perustella parhaita junayhtiöitä olivat italialainen Trenitalia, sveitsiläinen SBB ja tšekkiläinen Regio Jet.
Huonoimmat asiakaspisteet saivat Ranskan kansallisen rautatieyhtiön halpajunayhtiö Ouigo, yksityinen kreikkalainen junayhtiö Hellenic Train ja suurnopeusjunilla muiden muassa Lontoon ja Pariisin välillä operoiva Eurostar.
Eurostaria toruttiin erityisesti korkeista hinnoista. Yhtiö veloittaa lähes kaksinkertaisen hinnan eurooppalaiseen keskiarvoon verrattuna vertailukelpoisilla reiteillä, raportista selviää.
Suomalainen VR sijoittui listauksessa yhdeksänneksi.
VR:n kokonaispistemäärä oli 6,4 kun maksimipistemäärä oli kymmenen.
Parhaat pisteet (8,3) VR sai matkustajakokemuksesta. Huonoimmat pisteet (4,8) mahdollisuuksista kuljettaa polkupyörää junassa.
Aikataulujen täsmällisyydestä VR sai kuusi pistettä. Se on enemmän kuin monen muun eurooppalaisen rautatieyhtiön vastaava pistemäärä.
Junamatkustamisessa edelleen paljon ongelmia
Raportin laatijat huomauttavat, että junamatkustaminen aiheuttaa vähemmän ilmastoa lämmittäviä hiilidioksidipäästöjä kuin lento- tai autoliikenne. Moni eurooppalainen kuitenkin valitsee edelleen kulkuneuvokseen lentokoneen tai auton.
Raideliikenteen asiantuntija ja raportin pääkirjoittaja Victor Thévenet arvioi, että ihmiset haluaisivat matkustaa useammin junalla, mutta monet jättävät junan valitsematta hinnan tai aikataulujen epätäsmällisyyden takia.
Raportin laatijoiden mukaan tulokset osoittavat, että kaikilla rautatieyhtiöillä olisi parantamisen varaa. Kirjoittajat kannustivat hallituksia auttamaan junayhtiöitä parantaman palveluja.
Thévenet esimerkiksi uskoo, että Italia ja Sveitsi saivat korkeat pisteet, koska molemmat maat ovat tehneet merkittäviä investointeja rautatieinfrastruktuuriinsa.
Euroopassa on laaja rautatieverkosto, mutta matkustajat turhautuvat usein matkustaessaan maiden välillä pirstoutuneen lipunmyyntijärjestelmän vuoksi.
Euroopan komissio on ehdottanut kymmenen keinoa junaliikenteen sujuvoittamiseen. Yksi ehdotuksista on lippujärjestelmän yksinkertaistaminen.
Katso alta kuusi vuotta Keski-Euroopassa asuneen Sunna Kokkosen vinkit maata pitkin matkustamiseen.