maanantai, 25 marraskuun

PARIISI Musiikki pauhaa valtavassa messuhallissa heti aamusta.

Pariisin kansainvälisillä automessuilla on koko autoala: amerikkalaiset, japanilaiset, eurooppalaiset ja kiinalaiset.

Lähinnä pukumiehistä koostuva yleisö taputtaa innoissaan, kun automerkit yksi kerrallaan esittelevät ensi vuoden uusia malleja.

Vaikka tunnelma on innostunut, kytee pinnan alla huoli. Eurooppalainen autoteollisuus on kriisissä.

Halvat kiinalaiset sähköautot valtaavat markkinaa, ja eurooppalaisten sähköautojen myynti laahaa.

Moni eurooppalainen autoyhtiö on vaikeuksissa. Kuluttajat haluavat edullisia malleja, ja niiden kehittämisessä eurooppalaiset valmistajat ovat pahasti myöhässä.

Syyskuussa saksalainen autonvalmistaja Volkswagen ilmoitti suunnittelevansa isoja säästötoimia ja jopa tehtaiden sulkemisia. Vaikeuksiaan yhtiö on selittänyt sähköautojen heikolla kysynnällä.

Edullista eurooppalaista löytyy silti

Pariisin automessuilla on vaikea saada vastauksia kysymyksiin siitä, miten eurooppalaiset autonvalmistajat suhtautuvat kiinalaisiin sähköautoihin.

Uusista automalleistaan he kuitenkin puhuvat mielellään.

Citroënin pisteellä heti etualalla kimmeltää punainen C3-mallin auto.

Hinnoittelussa Citroën on lähtenyt aggressiivisimmin haastamaan kiinalaisia.

Tuotepäällikkö Guillaume Noël puhuu C3-mallista intoa täynnä.

Noëlin mukaan reilun 20 000 euron arvoinen perheauto on edullisin Euroopassa valmistettu keskikokoinen täyssähköauto.

Citroënin C3 on ranskalaisvalmistajan myydyin automalli. Kuva: Lucile Prin

Hän sanoo sen olevan jopa halvempi kuin kiinalaiset saman kokoluokan mallit.

– Nyt tarvitaan edullisempia malleja, jotta ihmiset oikeasti myös siirtyvät sähköautoihin, hän sanoo.

C3-mallin autot kootaan Slovakiassa. Moottorit ovat ranskalaisia, ja akut tulevat Kiinasta.

Ranskalaismerkki Citroën kuuluu ranskalais-italialais-amerikkalaiseen Stellantis-konserniin, jonka liikevoitto laski 14 prosenttia tämän vuoden alkupuoliskolla.

Yhtiön vaikeudet ovat henkilöityneet etenkin pääjohtaja Carlos Tavaresiin, jonka strategiaa erityisesti Yhdysvaltain markkinoilla pidetään epäonnistuneena.

Sataprosenttisen ranskalainen

Ranskalaisen Renault’n messupisteellä käy kuhina.

Etualalla on uuteen versioon päivitetty 80-luvun klassikko R5. Huomio kiinnittyy heti autojen väreihin, etenkin neonvihreään ja kirkkaan keltaiseen.

– Halusimme tuoda sokkiväreillä eloa autoskeneen, sanoo Renault’n tuotepäällikkö Aurélien Subsol.

Sähköautoon on myös integroitu tekoälysovellus ChatGPT, jolta voi kysellä matkan varrella kysymyksiä esimerkiksi matkakohteista.

Renault’n päivitetty klassikkomalli R5 eri väreissä. Kuva: Lucile Prin

Oikean etuvalon yläpuolella koreilee pieni Ranskan lippu. Subsolin mukaan sillä halutaan näyttää, että auto on täysin ranskalainen.

– Autot kootaan ja valmistetaan tehtaallamme Pohjois-Ranskassa. Sieltä tulee myös sähkömoottorimme. Ensi vuoden alusta myös akut valmistetaan Ranskassa.

Ranska ilmoitti viime vuonna avaavansa neljä uutta akkutehdasta. Tähän mennessä valmistajat ovat olleet riippuvaisia kiinalaisista akuista.

Renault’lla on syytä juhlaan, sillä se on yksi harvoista eurooppalaisista autonvalmistajista, jonka osakekurssi ja myynti on kasvanut tänä vuonna.

Sähköautojen myynti hidastunut

Sähköautojen myynti on hidastunut ja ensirekisteröinnit vähentyneet EU-maissa tänä syksynä. Hybridiautojen myynti on sen sijaan lähtenyt nousuun.

Euroopan autovalmistajien yhdistyksen ACEA:n mukaan sähköautoja rekisteröitiin EU-maissa 18 prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin.

Yhtenä syynä pidetään sähköautojen liian korkeita hintoja, sähkoautotukien vähenemistä sekä liian harvaa latausverkostoa.

Saksa lopetti sähköautotuet kokonaan viime vuonna. Ranska puolestaan ilmoitti hiljattain suunnitelmistaan vähentää sähköautotukia kolmanneksella nykyisestä.

Nyt Ranskassa saa alle 47 000 euroa maksavan sähköauton hankkimisesta 4 000 euron tuen.

Kuvassa Reunault’n uusi hybridimalli. Hybridiautojen myynti on nousussa. Kuva: Lucile Prin

Tällä hetkellä uusista Euroopassa rekisteröidyistä autoista 16 prosenttia on täyssähköautoja. Vajaa kolmannes on hybridejä ja toinen kolmannes bensiiniautoja.

Keinoja sähköistymisen vauhdittamiseen pitäisi kuitenkin löytää, sillä EU aikoo päästä eroon polttomoottoriautoista osana vihreän siirtymän strategiaansa.

Ratkaisu on halvemmat sähköautot. Niiden kehittämisessä eurooppalaiset valmistajat ovat kuitenkin myöhässä.

”Puhe Kiinan tuontiautoista on liian negatiivista”

Euroopan parlamentti äänesti lokakuun alussa tullimaksujen asettamisesta Kiinassa valmistetuille sähköautoille.

Tullit ovat suuruudeltaan 17,4–37,6 prosenttia. Ne asetettiin siksi, että EU piti epäreiluna kiinalaisten autonvalmistajien saamia valtiontukia. Tullit astuivat voimaan lokakuussa.

Moni eurooppalainen valmistaja kuitenkin teettää autonsa tai osan niistä Kiinassa, jolloin tullit vaikuttavat myös niihin.

Viime vuonna lähes joka viides Euroopassa myyty sähköauto oli kiinalainen. Kuvassa kiinalaisen MG-merkin auto. Kuva: Grigory Vorobyev / Yle

Pariisin messuilla yksi taho suostuu kuitenkin puhumaan kiinalaisista sähköautoista.

Sähköautoalan toimijoita edustavan Averen pääsihteeri Clément Molizon pitää keskustelua kiinalaisten tuontiautojen ympärillä liian negatiivisena.

– Kiinasta puhutaan todella kielteisesti. Kiinalaiset valmistajat ovat ymmärtäneet vain siirtyä eurooppalaisia nopeammin sähköautojen tuotantoon, Molizon sanoo.

Molizonilla on viesti päättäjille.

– Valmistajat ovat kyllä ymmärtäneet, että sähköistyminen on vääjäämätöntä. Nyt ne pohtivat, miten siihen päästään. Tarvitaan EU:lta sähköautotukia, latauspisteitä, sähköverkkoja, jotta sähköistyminen on mahdollista.

Miten kiinnostavina pidät eurooppalaisten valmistajien autoja?

Voit keskustella aiheesta. Keskustelu on avoinna 17.10. kello 23:een saakka.

Jaa.
Exit mobile version