sunnuntai, 8 syyskuun

Poikkeuksellinen aika on selvästi kasvattanut suomalaisten kiinnostusta politiikkaa ja nyt myös eurovaaleja kohtaan. Tämä näkyy Ylen vaalisisältöjen kiinnostavuudessa. Eurovaalien tuloksen kehitystä seurattiin viimeisimmäksi sunnuntaina 9.6. Ylen eri alustoilla.

Sunnuntain (9.6.) tulosilta tavoitti televisiossa yhteensä lähes 1,7 miljoonaa suomalaista. Keskimäärin tulosiltaa katsoi 463 000 ihmistä. Eniten katsojia oli klo 20.45, kun televisioruudun ääressä oli lähes 1,1 miljoonaa silmäparia. Yle Areenassa, Ylen verkkosivuilla ja sovelluksessa startteja kertyi 500 000.

Ruotsinkielinen tulosilta (9.6.) tavoitti illan aikana 117 000 katsojaa Yle Fem -kanavalla. Eniten katsojia oli klo 22.20, kun televisioruudun ääressä oli 27 000 katsojaa. Yle Areenassa tulosilta keräsi 13 100 starttia.

Myös Ylen tulospalvelua on käytetty ahkerasti: tulospalvelun etusivulle tehtiin vaalien aikana yhteensä 1,8 miljoonaa sivulatausta. Tulospalvelusta on voinut seurata ääntenlaskua reaaliajassa. Toukokuussa avattu Ylen vaalikone oli näissäkin vaaleissa suosittu palvelu. Vaalikoneen etusivulle tehtiin yhteensä 737 000 sivulatausta.

Suuri vaalikeskustelu (6.6.) tavoitti keskimäärin 1,1 miljoonaa katsojaa ja puheenjohtajatentit (20.–22.5.) tavoittivat keskimäärin 500 000 katsojaa. Myös Svenska Ylen kaksikielinen vaalikeskustelu (3.6.) keräsi hyvin silmäpareja Yle Femin puolella tavoittavuuden ollessa 289 000.

Vaalisisältöjä on kulutettu myös ahkerasti Ylen verkkopalveluista. Yle Areenassa ja Ylen verkkosivuilla kaikki vaaliohjelmat keräsivät yhteensä 830 000 starttia. Yle.fi-verkkosivujen ja sovelluksen eurovaalisisällöissä vieraili yhteensä 1,4 miljoonaa eri selainta tai laitetta vaalien aikana. Vaalipäivänä Yle.fi-etusivulle ja sovellukseen tehtiin 1,2 miljoonaa vierailua. Suurin kävijäpiikki oli klo 20. Suorien vaaliohjelmien aikana Yle.fi:n ja svenska.yle.fi:n kautta pystyi osallistumaan myös chat-keskusteluihin. Erityisesti tulosillan aikana chat oli suosittu. Suomen- ja ruotsinkielisissä chateissa uniikkeja kävijöitä oli tulosiltojen aikana yhteensä 189 500.

”Tarjoilimme eurovaalien sisältöjä niin televisiossa, radiossa, Yle Areenassa, Ylen verkkosivuilla kuin Yle-sovelluksessa. Tehtävämme oli kertoa ehdokkaista monipuolisesti sekä auttaa äänestäjiä ymmärtämään miten unioni toimii ja miten ehdokkaat ja puolueet muovaavat unionin politiikkaa. Onnistuimme hyvin tarjoilemaan monipuolisen vaalikokonaisuuden monikanavaisesti. Avasimme keskusteluja juttujen yhteyteen ja yleisö pystyi osallistumaan chattien avulla lähetysten tekemiseen. Lisäksi kokeilimme Suomessa uudenlaista tapaa tavoitella yleisöjä tenttien visualaudiona; lähetys tuli ulos samanaikaisesti neljällä eri alustalla”, sanoo Ylen vastaava vaalituottaja Petri Kejonen.

Lähteet: TV-mittaritutkimus, Finnpanel Oy, 20.5.-9.6.2024. Luvut edustavat Suomen yli 3-vuotiasta väestöä (tv-katsojaluvut). Adobe Analytics, Ylen datapilvi (muut luvut). Vaalikoneessa ja tulospalvelussa analytiikkaa on mitattu vain etusivulta.

Jaa.
Exit mobile version