Parhaiten kaupallista menestystä keräävät Israelin sijaan viisuvoittaja Sveitsi ja finaalista ulosheitetty Alankomaat.
Israel oli kansansuosikki reilun viikon takaisissa Euroviisuissa. Eden Golanin laulama Hurricane sai toiseksi eniten yleisöpisteitä eli 323. Edelle pääsi nipin napin Kroatian Baby Lasagnan Rim tim dagi tim 337 pisteellä.
Israel sai äänestyksessä täydet 12 yleisöpistettä 14 maalta ja myös koko maailman 12 yleisöpistettä.
Reilu viikko Euroviisujen jälkeen kilpailukappaleet ovat nyt nousseet kuuntelu- ja myyntilistoille, jos ovat noustakseen. Kävimme läpi Israelille 12 yleisöpistettä antaneiden maiden Spotify- ja myyntilistat nähdäksemme, kuinka kansansuosikki oikeasti menestyy.
Juonipaljastus: ei kovin hyvin.
Israelin yleisösuosio ei näy striimauksissa
Suurimmassa osassa täydet pisteet antaneista maista Hurricane ei ole sadan striimatuimman kappaleen joukossa Spotify-listalla.
Korkeimman Spotify-sijoituksen Israelin euroviisu sai näistä maista Sveitsissä. Se oli viikolla 20 siellä 53. striimatuin kappale.
Allaolevassa grafiikassa näkyvät voittaja Sveitsin, diskatun Alankomaiden ja Israelin kappaleiden Spotify-sijoitukset niissä maissa, joissa Israel sai täydet 12 yleisöpistettä.
Sadan striimatuimman joukkoon Hurricane ei noussut Australiassa, Alankomaissa, Britanniassa, Espanjassa, Italiassa, Portugalissa, Ranskassa eikä Saksassa. Sitä ei näy sadan joukossa koko maailmankaan listalla.
Suomen Spotifyssa viikolla 20 Hurricane oli sijalla 74.
Virallisilla myyntilistoilla Hurricanella tuntuu menevän vielä huonommin. Täydet yleisöpisteet antaneissa maissa se on vain kahdella listalla
Korkeimman myyntilistasijoituksen 29 Hurricane sai Sveitsissä, jossa viisuvoiton myötä on paljon muitakin euroviisuja virallisella Top 50 -listalla. Ruotsin virallisella listalla se on sijalla 47.
San Marinosta ei ole käytettävissä Spotify- ja myyntilistatietoja. Luxemburgista ja koko maailmasta vain Spotifyn striimaustiedot.
Epäily manipuloinnista esillä
Myynti- ja kuunteluluvut lisäävät vettä niiden myllyyn, jotka epäilevät yleisöäänestyksen manipulointia.
Israelin ulkoministeriön julkisen diplomatian osaston virkaatekevä apulaisjohtaja David Saranga on sanonut israelilaiselle Ynet-verkkouutispalvelulle, että Israelin ulkoministeriö teki vaikutustyötä Euroviisujen alla ”suotuisien yleisöjen parissa nostaakseen äänimäärää”.
Slovenian yleisradioyhtiö on kyseenalaistanut yleisöäänestyksen tulosta maassa.
Sen jälkeen, kun nykyiseen tapaan yleisö- ja asiantuntijaäänet on vuodesta 2016 lähtien julkistettu erikseen, Israel ei ollut saanut Slovenialta yhtään yleisöääntä.
Nyt se sai kymmenen yleisöääntä eli toiseksi eniten.
Slovenian yleisradio haluaa saada Euroopan yleisradioliitolta EBU:lta äänestysdatan slovenialaisten äänestämisestä.
Yhtiön tiedotteen mukaan tulos herättää epäilyjä, mistä kaikki ”uudet” äänestäjät ilmestyivät verkkoon äänestämään.
Diskattu kappale menestyy
Myynti- ja kuuntelulistoilta paljastuu muutakin kiinnostavaa.
Striimatuin euroviisu Spotifyssa maailmanlaajuisesti viikolla 20 oli loppukilpailusta viime hetkellä diskattu Alankomaiden kappale.
Joost Kleinin esittämä Europapa oli 31. striimatuin. Sveitsin Nemon voittajakappale The Code oli sijalla 44. Eniten yleisöääniä saaneen Kroatian Rim tim tagi dim on maailmanlaajuisesti sijalla 123 ja esimerkiksi Suomessa sijalla 4.
Euroviisut ovat saaneet hyviä hyviä myynti- ja striimaussijoituksia Pohjois- ja Keski-Euroopassa. Etelä-Euroopassa innostus on myyntilukujen valossa laimeaa.
Ainakaan Euroviisuja seuranneen viikon perusteella mikään tämänvuotisista euroviisuista ei tule pääsemään Ruotsin Loreenin tai edes Suomen Käärijän kaltaiseen viimevuotiseen menestykseen.
Eurovision laulukilpailun finaali on katsottavissa Yle Areenassa 9.6. 2024 asti.