Eagle S on tälläkin hetkellä takavarikossa. Alusta ja varustamoa edustava asianajaja on vaatinut takavarikon kumoamista.
Jaakko Mannermaa,
Topias Peltonen,
Linnea Pitkänen
Kantaverkkoyhtiö Fingrid ja tietoliikenneyhtiö Elisa vaativat Suomenlahden kaapelirikkoihin yhdistetyn Eagle S -aluksen takavarikointia.
Yhtiöt jättivät asiasta hakemukset Helsingin käräjäoikeuteen torstaina.
– Olemme hakeneet alusta takavarikkoon meidän saatavien turvaamiseksi. Vahinko aiheuttaa erilaisia kuluja, kertoo Elisan turvallisuusjohtaja Jaakko Wallenius.
Wallenius ei kommentoi, kuinka isoista vahingoista on kyse.
Myös Fingrid tiedotti aiemmin tänään, että se haluaa takavarikolla turvata saatavansa Estlink 2 -siirtoyhteyteen kohdistuvista vahingoista.
Fingridin lakiasiainjohtaja Marina Louhijan mukaan takavarikkohakemus kohdistuu vain alukseen, ei sen lastiin.
– Lasti ei ole vahingon aiheuttaja vaan alus.
Valtionyhtiö Cinia kertoo Ylelle, että asian käsittely on vielä kesken. Keskustelua juridisista vaikutuksista käydään perjantaina.
Eagle S vaikuttaa katkaisseen Suomen sähkö- ja datakaapeleita, jotka omistaa Fingrid, Elisa ja Cinia.
Alus on jo takavarikoitu
Eagle S on tälläkin hetkellä takavarikossa, kun keskusrikospoliisi takavarikoi aluksen lauantaina, jolloin alus siirrettiin Porvooseen.
Louhijan mukaan KRP:n takavarikkohakemus liittyy pakkokeinolakiin ja rikosoikeudellisiin asioihin, kun taas Fingridin hakemus liittyy siviilioikeudelliseen asiaan eli vahingonkorvaussaatavien turvaamiseen.
– Ne ovat tavallaan kaksi eri oikeusprosessia ja siksi siitä tulee tehdä erillinen hakemus, kun meillä on eri perusteet, Louhija selittää.
Aluksen henkilökuntaa ja varustamoa Caravellaa edustava asianajaja jätti hakemuksen KRP:n takavarikon kumoamisesta maanantaina. Helsingin käräjäoikeus käsittelee asiaa perjantaina, uutisoi Talouselämä aiemmin.