torstai, 9 tammikuun

Keski-Suomi haluaa näkyä ja kuulua nykyistä paremmin, siksi se hankki uuden brändin.

Riikka Niutanen,

Terhi Pirilä-Porvali

Lappi tunnetaan tuntureistaan, Savo lupsakoista ihmisistä ja kalakukosta, Kainuulla on Nälkämaan laulu.

Mutta mistä Keski-Suomi tunnetaan?

Keski-Suomen maakuntaliitto tarttui viime vuonna härkää sarvista ja pyysi keskisuomalaisia ihmisiä, yrityksiä ja kuntia pohtimaan mikä on omassa kotiseudussa parasta ja ainutlaatuista.

Pohdintojen lopputuloksena syntynyt maakunnan uusi brändi ja visuaalinen ilme julkaistiin tänään.

Brändityötä luotsannut Keski-Suomen liiton viestintäpäällikkö Jenni Isopahkala kertoo, että esiin nousi selkeästi se, että maakuntaan on tultu jo vuosikymmenten ajan opiskelemaan.

– Keski-Suomessa sydämen sivistys ei ole pelkästään kirjaviisautta, vaan meillä ihan jokainen tuntee sitä. Se ulottuu sydämestä sydämeen, ja altistaa meidät tosi voimakkaasti yhteistyölle. Se on meidän vahvuutemme, sanoo Isopahkala.

Jyväskylässä lähes koko ikänsä asuneelle Panu Routille Keski-Suomesta tulevat ensimmäisenä mieleen ihmiset.

– Tämä on sellainen paikka, joka kokoaa eri puolilta Suomea erilaisia ihmisiä.

Routin mukaan maakunnan iskulause voisi olla: ”Ihmisen kokoinen maakunta”.

– Sopivasti elämää, mutta kaikkea muutakin. Ei ole Helsingin hälyä, mutta on kuitenkin kaupunkia. Suomen kaikki parhaat puolet on koottu Keski-Suomeen.

”Parhaat palat löytyvät keskeltä”

Brändiin on mietitty asioita, jotka kuuluvat Keski-Suomeen ja joita halutaan erityisesti nostaa esiin. Keski-Suomen tarinaa ovat esimerkiksi sydämen sivistys, turvallisuus ja yhdessä tekeminen.

Jatkossa brändi on kaikkien keskisuomalaisten yritysten ja järjestöjen käytössä.

– Sitä saa käyttää aina, kun puhutaan maakunnan asioista ja hyödyntää koko ilmettä. Yritys tai yhteisö ei saa sekoittaa omaa brändiään siihen, sanoo Isopahkala.

Kokonaisuudessaan maakuntabrändin uudistus maksaa reilu satatuhatta euroa. Maakuntaliiton ja muiden keskisuomalaisten tahojen apuna brändin laatimisessa oli helsinkiläinen konsulttitalo Miltton.

Maakunnan tarinaa halutaan kertoa erityisesti osaajille, yrityksille ja päättäjille, joita alueelle halutaan houkutella. Tulossa on muun muassa Keski-Suomelle ensimmäistä kertaa yhteinen verkkosivu.

Jaa.
Exit mobile version