Tamperelaisgrillin tiloissa on ollut muun muassa rotan ulostetta ja likaa. Nyt asiat ovat paremmin, mutta tapahtumat jättivät jälkensä.
Grilliyrittäjä Marita Kiuru muistaa perjantain 25. lokakuuta vielä pitkään.
Sinä aamuna Pizpala-grillissä kävi Tampereen elintarvikevalvonnan tarkastaja. Hän totesi, että kaikki havaitut ongelmat on korjattu.
– Olin lähettänyt ennen tarkastuskäyntiä kaikki pyydetyt kuvat ja dokumentaatiot. Tarkastajat tulivat toteamaan paikan päälle, että asiat ovat nyt kunnossa, Kiuru muistelee.
Hän ajatteli, että nyt olisi hyvä jatkaa yrittämistä ja palkata jopa lisää väkeä.
Myöhemmin samana päivänä Aamulehti ja Helsingin Sanomat julkaisivat verkossa jutun grillin vakavista puhtausongelmista.
Kiurulle asia valkeni seuraavana päivänä, kun sanomalehdessä julkaistiin aiemmilla tarkastuskäynneillä otettuja valokuvia, joissa näkyi rottien ulostetta ja likaisia pintoja.
Uutista jaettiin ahkerasti sosiaalisen median paikallisissa ryhmissä.
Grillin asiakkaat katosivat.
Kiuru miettii nyt koko yrityksensä kohtaloa, jos tieto ongelmien korjaantumisesta ei tavoita asiakaskuntaa.
Marita Kiuru on kiukkuinen. Hänen mielestään uutisessa oli väärää ja vanhaa tietoa.
– Siinä annettiin kuva, että meillä olisi elintarvikkeiden hygieniassa puutteita, vaikka kuvat, joita käytettiin, olivat esimerkiksi siivouskomerosta.
Myös Yle on käynyt toteamassa paikan päällä, että kuva likaisesta ja hiekkaisesta lavuaarista on siivouskomerosta.
Mikä johti ongelmiin?
Tampereen elintarvikevalvonta on tehnyt Pizpalaan jo neljä tarkastuskäyntiä tänä vuonna. Oiva-raportin surunaaman, eli huonoimman mahdollisen arvosanan, grilli sai 23. elokuuta.
Ruokaviraston Oiva-raportti on karua luettavaa: Tilojen puhtaudessa on puutteita. Laitteiden ja työvälineiden puhtaudessa on puutteita. Haittaeläintorjunnassa on puutteita. Elintarvikkeiden jäähdytyksessä on puutteita.
Yrittäjän mielestä elintarvikehygienia ei ole vaarantunut.
– En ole siellä fyysisesti jatkuvasti näkemässä, mitä tapahtuu. Jos joku on yövuorossa mopannut ja kaatanut likaiset vedet siivouskomeron lavuaariin, voi olla, ettei jälkiä ole ehditty siivota tarkastukseen mennessä.
Kiuru aloitti Pizpalassa yrittäjänä puolitoista vuotta sitten. Hän ihmettelee, miksi tilojen ongelmia ei nostettu esiin jo edellisen yrittäjän aikana. Grilli on toiminut samoissa tiloissa vuodesta 1982.
Yrittäjä vaatii parempaa yhteistyötä valvojilta
Tarkastajan raportissa elokuun tarkastuskäynniltä korostuu se, että laiminlyönnit olivat jatkuneet ja pitkittyneet.
– Toimija ei ole kehotuksista huolimatta ryhtynyt riittäviin toimenpiteisiin epäkohtien korjaamiseksi. Tästä johtuen valvontaviranomainen harkitsee ryhtymistä elintarvikelain mukaisiin pakkokeinoihin, tarkastaja kirjasi raporttiinsa.
Tarkastaja ei saanut Pizpalan yrittäjää kiinni lisätietojen saamiseksi puhelimella tai sähköpostilla.
Yrittäjän mukaan kyse on tietokatkoksesta. Kiuru ei huomannut viestejä sähköpostista eikä vastannut tuntemattomasta numerosta tulleisiin puheluihin.
Kiurua harmittaa se, että tarkastuksia tehdään kiireisimpään lounasaikaan. Hänen mielestään yrittäjällä pitäisi olla mahdollisuus seurata tarkastusta ja tarttua epäkohtiin heti.
Samaa mieltä yrittäjän läsnäolosta tarkastuksissa on Tampereen kaupungin elintarviketurvallisuuspäällikkö Satu Virtaranta.
Virtarannan mukaan valvottavia kohteita on niin paljon, ettei ruuhkaisimpia hetkiä pystytä välttämään.
Muillakin isoja ongelmia
Ylen tietopyynnöllä saamat tiedot osoittavat, että yhä useammalla ravintola-alan yrityksellä on ongelmia pitää kiinni riittävästä elintarvikehygieniasta.
Ravintoloiden, grillien ja pikaruokaloiden saamat surunaamat, eli Oiva-raportoinnin huonoimmat arvosanat, ovat lisääntyneet viime vuosina reippaasti.
Pizpalan yrittäjä Marita Kiuru kertoo, että on oppinut omasta kokemuksestaan paljon. Hän kannustaa muita alan yrittäjiä ahkeruuteen ja aikoo lukea sähköpostiaan aiempaa tarkemmin.
Vaikka somessa on ollut rajujakin kommentteja, on siellä myös kannustavaa palautetta.
– Monet ovat osoittaneet tukeaan, yrittäjä sanoo kiitollisena.