perjantai, 20 syyskuun

Finanssivalvonta ei ole asettanut rajaa sille, kuinka paljon yksittäisellä pankilla saa olla häiriöitä ennen kuin tilanteeseen puututaan.

Pankkien toimintaympäristö on monimutkainen, ja järjestelmät vaativat huoltoa ja ylläpitoa. Kuva: Markku Ulander / Lehtikuva

Tällä viikolla Nordean verkko- ja mobiilipankkipalvelut ovat tökkineet useina päivinä viikonlopun it-huollon jälkimainingeissa.

OP puolestaan ilmoittaa etukäteen laajoista käyttökatkoista viikonloppuna. Katkot johtuvat huoltotöistä.

Miten paljon pankilla saa tällaisia häiriöitä olla? Kysymme asiaa Finanssivalvonnasta toimistopäällikkö Jussi Terholta.

– Tarkkaa määrärajaa ei ole. Finanssivalvonnalla on vahva intressi valvottavien operatiiviseen toimintaan. Seuraamme sitä tarkasti.

Finanssivalvonta luonnollisesti haluaa, että pankkipalvelut pelaavat. Jos häiriöitä on toistuvasti, Finanssivalvonta kiinnittää asiaan huomiota muun muassa jatkuvassa valvonnassa ja tarkastuksissa.

– Kun häiriö tapahtuu, valvottavan on ilmoitettava siitä Finanssivalvonnalle. Samaten valvojaan pitää olla yhteydessä vian selvittelyn edetessä ja vian päättyessä.

Terho, joka johtaa Maksupalvelut ja järjestelmävalvonta -toimistoa Fivassa, ei kommentoi yksittäisen valvottavan ongelmia.

– Voin kuitenkin sanoa, että tässä tapauksessa yhteydenpito valvottavan kanssa on sujunut oikein hyvin.

Onko häiriöitä nykyään yllättävänkin paljon?

– Yleisellä tasolla häiriöitä kyllä on aika ajoin, eikä niistä voi päästä kokonaan eroon. Toimintaympäristö on sen verran monimutkainen. En pidä tilannetta erityisen huonona.

Mistä viat yleensä johtuvat?

– Häiriöiden syyt ovat moninaiset, sillä järjestelmät ovat hyvin monimutkaisia. Tyypillisesti kyse on erilaisista järjestelmähäiriöistä. Järjestelmiä on ylläpidettävä, ja toisinaan tarvitaan huoltokatkoja. Niistä me saamme hyvin ilmoitukset etukäteen.

Huoltokatkoja pankit koettavat sovittaa viikonloppuihin. Päälle tulevat yllättävät häiriöt, joita on mahdoton ennustaa.

Jaa.
Exit mobile version