Janakkala päätti, ettei kunta maksakaan osaa moottoritielittymästä, joka yhdistäisi kaksi yritysaluetta yhdeksi isoksi kolmostien varrella. Hämeenlinnan lasku kasvaa 1–2 miljoonaa.
Hämeenlinna on pettynyt naapurikunnan päätökseen vetäytyä yhteiselle elinvoimahankkeelle tärkeästä liikenneinvestoinnista.
Janakkala päätti vetäytyä Moreeni-Rastikankaan eritasoliittymän rahoitussopimuksesta. Eritasoliittymällä on tarkoitus yhdistää Janakkalan ja Hämeenlinnan yritysalueet yhdeksi isoksi yritysalueeksi, jonka hyvä sijainti ja liikenneyhteydet houkuttelisivat liiketoimintaa ja toisivat työpaikkoja.
Kolmostien varrella sijaitsevaa aluetta on tarjottu muun muassa Postin kaavailemalle uudelle suurelle logistiikkakeskukselle. Tavoitteena on, että alueella olisi vuoteen 2030 mennessä 3 000 työpaikkaa ja 150 yritystä.
Hämeenlinnan kaupunki ja Janakkalan kunta ovat suunnitelleet niin kutsuttua MORE-aluetta jo pitkään. Maanantaina Janakkalan kunnanhallitus totesi, että kunnalla ei ole varaa osallistua liittymän kustannuksiin, koska rahan on riitettävä muun muassa suurien kouluinvestointien loppuunviemiseen. Myös liittymän rakentamisen hinnan kohoaminen oli Janakkalalle liikaa.
Hämeenlinnan kaupunginjohtaja Olli-Poika Parviainen vertaa tilannetta juhlaillalliseen, jonka lasku oli tarkoitus maksaa yhdessä. Kumppanille eli Hämeenlinnan kaupungille Janakkalan vetäytyminen ison ja tärkeän liittymän rahoittamisesta oli ikävä käänne.
– Hämeenlinnalaiset veronmaksajat kuittaavat nyt sen, koska Janakkalan kunta katsoo, että he eivät halua olla tässä mukana enää, sanoo Parviainen.
Eritasoliittymän kustannusarvio on vajaat 16 miljoonaa euroa. Janakkalan osuutta ei ole laskettu tarkasti, mutta se olisi ollut jakotavasta riippuen yhden–kahden miljoonan euron luokkaa.
Tänä vuonna varmistui, että valtio rahoittaisi liittymän kustannuksista maksimissaan runsaat viisi miljoonaa euroa. Hämeenlinnan harmia lisää se, että kaupunki on vastannut pitkälti hankkeen edunvalvonnasta ja neuvotteluista valtion kanssa.
Janakkala haluaa olla silti mukana
Janakkalan kunnanhallituksen puheenjohtaja Reijo Löytynoja (sd.) vakuuttaa, että Janakkala hoitaa oman osuutensa toisesta, parannettavasta liittymästä, eikä kunta ole vetäytymässä hankkeesta kokonaan.
– MORE-liittymä on yksi osa koko yhteistyötä. Haluamme olla mukana vielä kaikessa muussa siihen liittyvässä. Hoidamme omaa osuuttamme MORE-alueeseen liittyvän Rastikankaan suhteen. Teemme jatkuvasti työtä sen eteen, että saisimme sinne yrityksiä ja alue kehittyisi.
Hämeenlinnan kaupunginjohtaja Olli-Poika Parviainen arvioi, että molemmilla on intressi kehittää aluetta ja keskustelua on pakko jatkaa, mutta luottamukseen on tullut särö.
– Eihän tasavertainen kumppanuus ole sitä, että toinen osapuoli kuittaa laskun ja toinen on vapaamatkustajana mukana, Parviainen huomauttaa.
Parviaisen mukaan Hämeenlinna on edelleen täysin sitoutunut MORE-hankkeeseen.
– Olemme tehneet sopimuksen valtion kanssa niin, että Hämeenlinnan kaupunki on siinä osapuolena, mikä tarkoittaa, että jatkamme normaalisti. Olemme luvanneet paikalliselle elinkeinoelämälle, että tämä tärkeä liittymä hoidetaan. Haluamme satsata alueeseen ja haluamme olla luotettava kumppani, joten viemme tämän maaliin ihan suunnitellusti.
13.8.2024 kllo 16.10 vaihdettu pääkuva kyltistä moottoritieltä otettuun kuvaan.