Hallitus aikoo palauttaa väylämaksut täysimääräisiksi ensi vuoden alusta alkaen. Sataman mukaan Venäjä-pakotteiden ulkopuolelle rajattujen tuotteiden vienti kärsisi korotuksista.
Hamina-Kotkan satama tekee kantelun Euroopan unionille ja YK:lle merenkulun väylämaksujen nostamisesta. Kantelun valmistelu on jo pitkällä, kertoo Hamina-Kotkan sataman toimitusjohtaja Kimmo Naski.
Hallitus aikoo palauttaa väylämaksut täysimääräisiksi vuoden 2025 alusta alkaen. Maksut saattaisivat nousta esimerkiksi lannoitteiden osalta jopa 300:lla prosentilla.
Euromääräisesti maksu olisi suurimmissa laivoissa noin 93 000 euroa, Naski kertoo.
– Korotus koskee ainoastaan Hamina-Kotkan satamaa, sillä lannoitteita ei kulje mitään muuta kautta Suomessa, Naski sanoo.
Muutos nostaa sataman mukaan merkittävästi jo entuudestaan vientiteollisuuden muita maita korkeampia logistiikkakustannuksia ja heikentää siten Suomen kilpailukykyä.
Korotukset haittaisivat ruokahuoltoa
Erityisesti kantelu kohdistuu kansainvälisen ruokahuollon merkittävään haittaamiseen.
Sataman mukaan korotukset estävät lannoitteiden kauttakulun Venäjältä kolmansiin maihin, vaikka lannoitteet ovat osana maailman ruokahuoltoa EU:n Venäjä-pakotteiden ulkopuolella.
Väylämaksujen korotukset erityisesti lannoitteiden kauttakulun osalta ovat Hamina-Kotkan sataman käsityksen mukaan tullimaksuja tai ainakin niihin rinnastettavia maksuja, joista voidaan päättää vain EU-säädöksillä.
Esimerkiksi Liettuassa Euroopan komissio kielsi maata sulkemasta Venäjältä tulevien, pakoitteiden ulkopuolella olevien tuotteiden satamaan pääsyä, Naski sanoo.
Myös Hamina-Kotkan satama tuomitsee Venäjän hyökkäyksen Ukrainaan ja aikoo noudattaa edelleen Venäjä-pakotteita, Naski korostaa.
Tulli perii väylämaksuja varustamoilta Suomen satamissa vierailevista kauppalaivoista.
Haminan–Kotkan satama on Suomen suurin yleissatama. Siellä vierailevat alukset maksavat noin kolmanneksen Suomen väylämaksuista.
Satama on vastustanut väylämaksujen korottamista.
Lisätty Kimmo Naskin kommentit 9.12.2024 kello 15.44.