sunnuntai, 23 maaliskuun

Yle kysyi pikaruoka­ketjuilta, miten jauhelihan saatavuus­ongelmat vaikuttavat niiden hinnoitteluun. Ketjut eivät ainakaan vielä ole nostaneet hintojaan.

  • Carolus Manninen
  • Vesa-Matti Ruuska

Jauhelihan saatavuuteen liittyvät ongelmat eivät vielä ole vaikuttaneet tunnettujen hampurilaisketjujen hinnoitteluun.

Yle kysyi Hesburgerilta, McDonald’silta ja Friends and Brgers -ketjulta miten naudan jauhelihan saatavuusongelmat ovat vaikuttaneet niiden toimintaan.

– Lihan osalta tilanne on muuttunut nopeasti ja seuraamme kehitystä. Tässä kohtaa emme ole nostaneet tuotteidemme hintoja tilanteesta johtuen, sanoo McDonald’s Suomen toimitusjohtaja Olli Johansson.

Johanssonin mukaan selkeästi muuttunut markkinatilanne voi nostaa McDonalds’in hintoja.

Hesburgerin viestinnästä vastaava Ieva Salmela kertoo, että saatavuusongelmia on ollut noin kuukauden ajan. Tilanne ei toistaiseksi vaikuta ketjun toimintaan, mutta hinnat voivat nousta.

– Emme kuitenkaan vielä pysty arvioimaan tarkkaa hinnankorotusmäärää, sillä jauhelihan hintakehitys on yhä epävarma.

Friends & Brgrs -ketjulla ei ole tällä hetkellä tarvetta nostaa hintoja, koska ketju tekee sopimuksen lihatalon kanssa aina vuodeksi kerrallaan.

– Hetkelliset toimitushäiriöt eivät siksi vaikuta hintoihin, sanoo Friends & Brgrs -ravintolaketjun toimitusjohtaja Tuomas Piirtola.

Ketju tilaa lihataloilta nautaa ja jauhaa lihan itse.

Taustalla Venäjän hyökkäyssodasta alkanut ketjureaktio

Lihan saatavuusongelmien taustalla on kysynnän kasvu samaan aikaan kun tuotantomäärät ovat laskeneet.

Ukrainan sodan aiheuttama inflaatio nosti jauhelihan hintaa, mikä laski lihan kulutusta. Tilanne johti lihantuotannossa olevien lehmien määrän laskuun.

Viime vuonna jauhelihan kulutus alkoi jälleen kasvaa, mutta lihan tuotantomäärät eivät ole kasvaneet samassa tahdissa.

Lihatuotteita valmistavat yhtiöt kertoivat keskiviikkona STT:lle, että naudan jauhelihan saatavuusongelmien odotetaan jatkuvan vielä kuukausia.

Jaa.
Exit mobile version