maanantai, 21 lokakuun

Mikkeliläisen Mari Pekkarisen puoliso osti syyskuun lopussa kauppareissullaan paketin puruluita.

Kuluvan viikon keskiviikkona, 16.10., Pekkarinen kaivoi pussista toisiksi viimeisen Hau-Hau Champion -merkkisen ankkarullan ja antoi sen saksanseisoja Likalle. Parin tunnin kuluttua koira ei ollut oma itsensä.

– Se oli kuin psykoosissa. Haukkui, ulvoi ja silmät muljahtelivat. Se oli sekava. Yritin rauhoittaa koiraa ja vein sen ulos. Siellä kohtaus paheni, Pekkarinen kertoo.

Pekkarisen mukaan koira karjui niin, että se kuului talosta kadulle asti.

Omistaja soitti eläinlääkärille myöhään illalla. Lääkäri kysyi oireet kuultuaan: onko koira syönyt Hau-Haun ankkarullaa?

Ankkarullia ei ole tutkittu

Kyseessä oli sama tuote, joka oli aiheuttanut oireita koirille jo aiemmin. Yle uutisoi kuun alussa koiranomistajasta, joka antoi brasilianterrieri Ticolle Hau-Hau Champion -ankkapururullan 19. syyskuuta.

Koira sai tämän jälkeen pahoja oireita ja lopetettiin seuraavana maanantaina eläinlääkärissä.

Useat koirat saivat oireita saman lemmikkibrändin Kevytrullista jo elokuussa.

Maahantuoja Prima Pet Premiumin mukaan sen tuotteista on tehty takaisinvedot 28. elokuuta ja 11. lokakuuta. Se on luvannut korvata sairastuneiden koirien eläinlääkärikuluja harkintansa mukaan.

– Olin jäänyt ihan pimentoon tästä tilanteesta [takaisinvedoista]. Tuli suuri huoli ja järkytys, Mari Pekkarinen sanoo.

Ruokavirasto kertoi kuluvan viikon torstaina 17.10., että Kevytrullien tutkimuksissa ei löytynyt laatuvirheitä. Ankkarullia ei ole erikseen tutkittu.

Pekkarisen Likka-koiran kohtaus toistui torstaina useita kertoja. Koira vietiin eläinlääkäriin, jossa se sai rauhoittavaa lääkettä.

Ylen näkemään koiran epikriisiin on kirjattu, että se on syönyt ankkarullan, jonka jälkeen kohtaukset alkoivat. Lääkäri määräsi koiralle epilepsialääkkeen.

Mikkelin kaupungin vastaavan eläinlääkärin Antti Tukiaisen mukaan eläinlääkärit ottavat hoitotyössä huomioon julkisuudessa tai tiedotteissa esiin nousseet lemmikkien ruokatuotteisiin liittyvät oire-epäilyt. Hän ei kommentoi yksittäistapausta.

”Kaikkemme olemme tehneet”

Prima Pet Premiumin toimitusjohtajan Timo Pärssisen mukaan tuotteiden takaisinvedot ovat olleet omaehtoisia.

– Tiedotamme niistä Ruokavirastoon sekä sosiaalisen median kanavissamme. Myös kaupoille menee tieto takaisinvedosta: EAN-numerot ja parasta ennen päiväykset, joita se koskee, hän sanoo.

Ruokaviraston mukaan takaisinvedot ovat valmistajan tai maahantuojan vastuulla. Kaupat vastaavat siitä, että ne keräävät pois myynnistä tuotteet, joihin takaisinveto on kohdistunut.

Pärssisen mukaan kaupat onnistuvat poistamaan takaisinvedetyt tuotteet pääasiassa hyvin.

– Kaikkemme olemme tehneet, että tuotteet saataisiin pois hyllystä, Pärssinen sanoo.

Mari Pekkarinen kertoo ottaneensa kuluvan viikon torstaina yhteyttä kauppaan, josta hän oli ostanut ankkarullapakkauksen syyskuun lopulla, ennen tuotteiden laajempaa takaisinvetoa.

Pekkarisen mukaan kauppa ei tiennyt, että brändi oli sittemmin vetänyt pois muitakin tuotteita kuin kevytrullan, ja kysyi häneltä, mistä tieto on peräisin.

Kauppa aikoi tarkistaa hyllyt.

Yli sata akuuttia yhteydenottoa

Pärssisen mukaan yritys on saanut takaisinvedetyistä tuotteista kaikkiaan yli 100 akuuttia yhteydenottoa. Lisäksi yritys on saanut luettavakseen eläinlääkärikäyntien epikriisejä.

– Neurologiset oireet näyttäisivät olevan yhteinen merkitsevä tekijä, mutta nekin heittävät laidasta laitaan. Mitään yhtä ainoaa asiaa ei ole pystytty tunnistamaan, Pärssinen sanoo.

Pärssinen kertoo, että yritys on alkanut nyt käsitellä asiakkaiden eläinlääkärikorvausvaatimuksia. Yritys päättää korvauksista tapauskohtaisesti.

– Monelle ihmiselle useamman sadan tai jopa tuhannen euron eläinlääkärilasku on iso taloudellinen kolaus. Ajattelimme hoitaa niitä pois alta, ettei tule taloudellisia huolia.

Pärssisen mukaan käytännössä kaikki, mitä Ruokavirasto ja sen alihankkija pystyvät testaamaan, on testattu.

– Vielä on auki, mikä seuraava steppi olisi.

Hän sanoo yrityksen saaneen myös palautteita, joissa oireiden aiheuttajaksi on epäilty brändin tuotteita, mutta jotka myöhemmin ovat paljastuneet koiralla olleeksi sairaudeksi.

Ankkarullat sekajätteeseen

Mari Pekkarinen otti yhteyttä Hau-Hau Champion -brändiin eilen perjantaina Facebookin kautta. Hän kysyi, miksi yritys ei tutki neurologisia ongelmia aiheuttanutta ankkarullaa.

Yritys vastasi:

”Jos Hau-Hau Kevytrullan tuotevirhe-epäilyyn olisi saatu selvyys, olisimme tutkineet muita omaehtoisena varotoimenpiteenä myynnistä pois vedettyjä tuotteita. Koska virhettä ei pystytty laajoista tutkimuksista huolimatta osoittamaan, emme näe lisätutkimuksia tarpeellisena.”

Hau-Hau Champion kertoo pyytäneensä reklamaatioihin liittyen tuotenäytteitä, joita on tarvittaessa mahdollista testata.

Tähän Pekkarinen vastasi, että yritys neuvoi häntä aiemmin puhelimessa hävittämään tuotteensa. Pekkarinen toivoo lisätutkimuksia.

– Jos leikki jätetään tähän, milloin tulee seuraava?

Likka-koiran tilanne on tasoittunut, mutta edelleen akuutti.

– Mitkään korvaukset eivät poista sitä, jos ihmiset menettävät terveen koiransa tällaisen takia.

Jaa.
Exit mobile version