Ratikkareitti 13 aloittaa liikenteessä ensi viikolla. Yle pääsi tutustumaan reittiin ennakkoon.
Rosa Lehtokari,
Jussi Putkonen
Helsingin äänimaailmaan kuuluu olennaisesti raitiovaunukiskojen kirskunta, ja pian sitä päästään kuuntelemaan myös aivan uusissa paikoissa.
Maanantaina 12. elokuuta ratikkalinja 13 nimittäin aloittaa liikenteessä. Sen reitti kulkee Sompasaaresta Kalasatamaan, Hermannin ohi Vallilanlaaksoon ja edelleen Pasilaan.
Linja yhdistää kaksi merkittävää liikenteen solmukohtaa: Kalasataman metroaseman ja Pasilan aseman. Matka-aika niiden välillä on 12 minuuttia.
Yle pääsi matkustamaan reitin päästä päähän tiistaina uuden linjan mediatilaisuudessa.
Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:n yksikönjohtaja Artturi Lähdetie luonnehtii linjaa 13 pikaratikan ja raitiovaunun yhdistelmäksi. Linjan reitillä on sekä tiivistä kaupunkimaisemaa että pidempiä pysäkinvälejä.
– Tässä on molempien hyvät puolet. Tämä kulkee sutjakkaasti pitkiä pysäkinvälejä pysähtymättä, ja tarjoaa nopean yhteyden kahden eri solmukohdan välillä.
Helsingin kaupunkiympäristön apulaispormestari Anni Sinnemäki (vihr.) uskoo, että linjasta tulee yksi Helsingin suosituimmista. HSL arvioi uuden ratikkalinjan keräävän neljästä viiteen miljoonaa matkustajaa vuodessa.
– Tämä parantaa sekä Kalasataman että Pasilan sijaintia yhteyksien näkökulmasta, Sinnemäki sanoo.
Sinnemäen mukaan ratikka on myös houkutteleva joukkoliikenneväline: etenkin uudet ratikat ovat hänen mielestään mukavia, hyvin valaistuja ja ilmastoituja.
– Senhän näkee hyvin Raidejokerin matkustajista: siellä on todella paljon enemmän matkustajia kuin Bussijokerissa oli.
Artturi Lähdetien mukaan hankkeen budjetiksi oli määritelty enintään 78 miljoonaa euroa. Tällä hetkellä näyttää siltä, että hintalappu jää summan alapuolelle.
Hankkeen katumuutostyöt aloitettiin vuonna 2021 ja saatiin päätökseen kesäkuussa 2024.
Linja 13 ei aiheuta muutoksia bussireitteihin lukuun ottamatta linjaa 59, jonka päätepysäkki siirtyy Sompasaaresta Herttoniemeen.