torstai, 4 heinäkuun

Munkkiniemen pyöräbaanan on tarkoitus kulkea Humallahden kallioiden ohi merellä. Sen uskotaan lisäävän pyöräilyä jopa Espoossa asti.

Humallahden rantakallioiden eteen Meilahteen, aivan pääministerin asunnon Kesärannan viereen, suunnitellaan Helsingissä 200 metrin pituista siltaa meren päälle.

Silta on osa Munkkiniemen uutta pyöräbaanaa, ja sen avulla pyöräilijät väistäisivät läheisen Seurasaarentien mäen.

Helsingin kaupungin liikenneinsinööri ja Munkkiniemen baanan projektipäällikkö Teppo Pasanen sanoo, että kansainvälisten tutkimusten mukaan mäet vähentävät pyöräilyä.

– Tiedämme esimerkeistä, että tasaisempi reitti kannustaa pyörän selkään.

Munkkiniemen baanan yleissuunnitelma tulee päätettäväksi Helsingin kaupunkiympäristölautakuntaan elokuun lopussa. Kaupunki esittää, että baana tulee meren päälle Humallahden kallioiden edustalla. Sillan ja baanan rakentaminen alkaisi aikaisintaan vuonna 2026.

Pasanen sanoo, että kaupunki on tutkinut Paciuksenkadun kautta kulkevaa nykyistä linjausta, mutta vaikka mäkeä loivennettaisiin, nousua olisi silti yhdeksän metriä.

– Tätä reittiä tehdään niin, että saamme uusia ihmisiä liikkumaan pyörällä. Lapset ja vanhukset eivät ole niin voimakkaita, joten heille mäki voi olla vaikea kulkea.

Kaupunki muutti suunnitelmat jo kerran

Suunnitelma baanan rakentamisesta Humallahteen on aiheuttanut ristiriitaisia tuntemuksia helsinkiläisissä.

Humallahden kalliot ovat merkittävin kallioranta koko Helsingin kantakaupungissa mantereella.

Kalliot ovat Helsingin kaupungin karttojen mukaan jopa kolme kertaa isommat kuin muun muassa Kaivopuiston edustan kalliot.

Kalliolla sijaitsi 1920-luvulla yleinen uimala, ja 1930-1960-luvuilla rannassa oli myös saunaseuran ensimmäinen julkinen sauna.

Helsinkiläisiltä tuleen palautteen takia kaupunki on jo kerran muuttanut esitystään baanasta.

Aluksi uuden reitin piti mennä aivan kallioiden vierestä, mutta koska siitä valitettiin niin paljon, nyt suunnitelmana on rakentaa silta, joka on parinkymmenen metrin päässä kalliorannasta.

– Nyt silta on pitkä ja kallioalue jää suurelta osin luonnontilaiseksi, Pasanen sanoo.

Sillalle tullee myös tikkaat mereen

Alueen luonnon ja historian takia Pasanen sanoo, että puheissa on ollut sillalle tuleva uimalaituri tai että sillalta pääsisi mereen uimaan.

Pasasen mukaan alueesta tulisi pyöräsillan myötä nykyistä houkuttelevampi paikka kävelyyn ja oleskeluun.

– Oletan, että on syytä tehdä tikkaat merestä sillalle. Tiedetään, että ihmiset käyttäytyvät niin, että he menevät sillalta uimaan. Sieltä on syytä päästä myös ylös.

Sillan rakentaminen meren päälle on Pasasen mukaan noin neljä miljoonaa euroa kalliimpi kuin nykyisen jo olemassa olevan reitin parantaminen Paciuksenkadulla.

Humallahden silta tulisi maksamaan noin kuusi miljoonaa euroa. Kokonaisuudessaan Munkkiniemen baanan arvioidaan maksavan 13 miljoonaa.

Kesärannan eteen pyöräilijät eivät saa mennä

Humallahden silta tulee aivan pääministerin asunnon, Kesärannan viereen.

Helsingin kaupunki on neuvotellut baanasta valtioneuvoston kanslian ja Senaatti-kiinteistöjen kanssa. Toiveita ja tarpeita on Pasasen mukaan kuunneltu.

– Pyöräliikenne ei mene Kesärannan portin edestä, koska siinä on saatto- ja huoltoliikennettä. Pyöräkaista tulee vähän kauemmas.

Kuka väistää: pääministeri vai pyöräilijät?

– Alustava suunnitelma on, että autoliikenne väistää. Tietysti voi olla, että joskus Kesärannassa on sellaisia tapahtumia, että koko väylä on suljettu.

Jaa.
Exit mobile version