keskiviikko, 3 heinäkuun

Kroatia aikoo kehittää matkailua luonnon ja paikallisten ihmisten ehdoilla niin, että kaikki kiittävät – paitsi turistin kukkaro. Lähivuosina turismiin pannaan miljardeja euroja.

Suomalaisillekin tuttu lomakohde Kroatia aikoo siirtyä halpa- ja massaturismista kohti kestävää turismia.

ZAGREB / CRNI LUG Dubrovnik on jo niin suosittu turistikohde, että kroatialaisilla ei ole varaa asua siellä. Monet ovat myyneet asuntonsa varakkaille ulkomaalaisille. Historiallisessa vanhassa kaupungissa ei asu enää paikallisia.

Tätä tarinaa kuulee Kroatiassa useasta suusta. Rantakohteet eivät ole enää kroatialaisia.

Turismi pakkautuu maassa lähes 1 300 saaren täplittämälle rannikolle. Nyt viranomaiset haluavat matkailijoiden löytävän muuallekin keventääkseen rannikon turismitaakkaa.

Adrianmerellä sijaitsevan Kroatian matkailuala kärsi kovan kolauksen koronapandemiassa. Kriisi nosti esiin myös tarpeen kehittää matkailua perusteellisesti.

Kroatia aikoo nyt Euroopan ”kestävimmäksi” turistikohteeksi. Viranomaiset kehittävät ympäristöllisesti ja sosiaalisesti parempaa matkailua. Turisteille se tarkoittaa hintojen nousua.

Kroatian turismi muuttuu kalliimmaksi, ja se on kestävyyden kannalta hyvä asiaa, sanoo Kroatian turismitoimiston johtaja Kristjan Staničić. Kuva: Toni Määttä / Yle

Takavuosina Kroatia tunnettiin halpana turistikohteena ja matkailijoita virtasi maahan. Rannikolle syntyi massaturismia.

Jotta osa massoista siirtyisi sisämaahan, Kroatia haluaa ottaa askeleen eteenpäin laadussa ja houkutella vauraita matkailijoita.

Yksi tapa vähentää turismin kuluttavaa vaikutusta on tasoittaa kausihuippuja. Kesän ruuhkat pienenevät, jos matkailijat tulevat sesongin ulkopuolella.

– Olemme kirjanneet hyvää turistiliikennettä myös viime vuonna jälkisesongissa ja nyt esisesongissa, aivan kuten strateginen tavoitteemme onkin, Kroatian matkailutoimiston johtaja Kristjan Staničić kertoo pääkaupungissa Zagrebissa.

Matkailijat ovat yhä tietoisempia ilmastonmuutoksesta. He ovat nähneet äärimmäisten lämpötilojen vaikutukset ja arvaamattomammat säät. Siksi kestävän turismin suosio kasvaa Kroatian matkailutoimiston mukaan. Kuva Zagrebista. Kuva: Toni Määttä / Yle

Paikallisten ihmisten ehdoilla

Oiva esimerkki kestävästä turismista on Kod Koritan majatalo retkeilyalueiden keskellä havumetsäisessä Gorski Kotarin vuoristossa Crni Lugin kylässä. Popovićin perhe majoittaa talonsa alakerrassa turisteja, jotka tulevat vuoristoon retkeilemään tai hiihtämään.

– Ketjuhotellissa turistit saavat huoneen avaimen käteen eivätkä sitten kohtaa paikallisia ihmisiä. Täällä he asuvat meidän kanssamme. Viemme heitä metsäretkille ja teemme paikallisista raaka-aineista aamiaista, Danijel Popović kertoo.

– Massaturismi on järjetöntä. Kroatian matkailu menettää hirvittävän paljon, kun turistit pannaan maailmanlaajuisten varausjärjestelmien kautta ostettuun kerrostalomajoitukseen, Popović sanoo.

– Meillä majoittuvat turistit myös palaavat takaisin.

Matkailu on kehittynyt Kroatian eri alueilla hyvin epätasaisesti. Nyt tavoite on hajauttaa kohteita ja mukauttaa turismia paikallisten ihmisten tarpeisiin.

Uusi laki helpottaa Crni Lugin kaltaisia pieniä, vanhentuvia kyliä pääsemään turistien kartoille.

Danijel Popović pitää perheensä kanssa pientä majataloa Gorski Kotarin vuoristossa. Hän saa asiakkailtaan huippuarvosanoja. Kuva: Toni Määttä / Yle

Laki palkitsee uudenlaista turismia

Uuden matkailulain on tarkoitus auttaa paikallisia yhteisöjä kehittämään matkakohteita. Laki tarjoaa investointitukia yrityksille, jotka toimivat kestävän kehityksen ehtojen mukaan.

YK:n alainen Maailman matkailujärjestö ilmoitti vastikään perustavansa Kroatiaan Euroopan ensimmäisen kestävän matkailun keskuksen.

Kestävän matkailun kehittämistä tuetaan myös EU:n elpymispaketista ja budjetista sekä Kroatian valtion budjetista.

Pääkaupunki Zagreb on Kroatian sisämaan turistikohteista suosituin. Maassa vuosittain käyvät noin 20 miljoonaa turistia tuottavat paljon jätettä, ja maan puhtaanapitopalvelut ovat olleet helisemässä roskien vuoksi. Kuva: Toni Määttä / Yle

Tärkeää turvata tulevaisuuden tuotot

Staničićin mukaan Kroatian matkailuun virtaa lähivuosina 3–5 miljardia euroa uutta rahaa. Se on paljon pienessä, vajaan neljän miljoonan asukkaan maassa.

– Nämä investoinnit edistävät merkittävästi kestävää kehitystä sekä matkailun vihreää ja digitaalista siirtymää. Se on välttämätöntä tulevaisuuden kilpailukyvylle ja menestykselle, Staničić sanoo.

Katse onkin hänen mukaansa ennen kaikkea tulevaisuudessa: Kroatia haluaa varmistaa, että maan turismi säilyy houkuttelevana ja tuottaa kansalaisille hyvinvointia vuosien päästäkin.

Kroatia on lisäksi käynnistänyt rautatieverkoston parantamisen. Se on nyt huonoissa kantimissa.

– Kroatia on junaliikenteessä jäljessä kilpailijoista, mutta kirimme kyllä 5–10 vuoden aikana. Manner-Euroopassa kohteet on järkevää yhdistää rautateillä, jotta matkailijat voivat valita junan lentämisen sijaan, Staničić sanoo.

Jaa.
Exit mobile version