Teollisuus- ja logistiikkatoimintoja siirretään pois asuntorakentamisen ja uuden kaupunkirakenteen tieltä Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla.
Hyvinkään kaupungin pohjoispuolella, Hämeenlinnanväylän välittömässä läheisyydessä on käynnissä Suomen tämän hetken suurin rakennustyömaa.
Näin voidaan sanoa, jos mittarina pidetään kuutiometrejä. Onnisen ja K-Auton käyttöön tuleva logistiikkakeskus Hyvinkäällä on tilavuudeltaan noin 1,2 miljoonaa kuutiometriä.
Suomalaisen kaupan alan jättiyritys Keskon Etelä-Suomen aluejohtajan Mika Sivulan mukaan kyseessä on Keskon historian suurin yksittäinen rakennushanke. Rakennuskustannukset ovat hieman alle 300 miljoonaa euroa.
Samaan aikaan Keskolla on käynnissä toinen logistiikkakeskushanke samalla suunnalla.
Nurmijärven Ilvesvuoren yritysalueelle, Hämeenlinnan moottoritien tuntumaan, nousee Keskon päivittäistavarakaupan logistiikkaan liittyvä keskusvarasto.
Sivulan mukaan pääkaupunkiseudun pohjoispuolella sijaitseva Hyvinkään ja Nurmijärven seutu on suuren mittakaavan logistiikkakeskuksille ihanteellinen.
– Kesko kartoitti pitkään eri alueita ja etsi yhtenäistä, suurta, tällaiseen tarkoitukseen soveltuvaa maa-alaa hyvien liikenneyhteyksien päässä.
Kolmostielle on Onnisen logistiikkakeskukselta matkaa vain muutama kilometri. Etelän suunnassa reilun kuuden kilometrin päässä kulkee puolestaan valtatie 25, jonka merkitystä useat Uudenmaan kunnat ja kauppakamarit ovat nostaneet esiin.
Epävirallisesti Kehä V:ksi kutsutun väylän varrella on käynnissä ja suunnitteilla valtava määrä miljoona- ja jopa miljardiluokan investointeja, joihin Keskon logistiikkakeskukset osaltaan kuuluvat.
Pääkaupunkiseutu kasvaa, varastot saavat siirtyä
Taustalla on laajempi kehityskulku: Helsinki, Espoo ja Vantaa jatkavat kasvuaan, ja asuntorakentamisen ja uuden kaupunkialueen tieltä siirretään teollisuus- ja logistiikkatoimintoja syrjemmälle.
Tästä jo toteutuneita esimerkkejä ovat vaikkapa S-ryhmän logistiikkayhtiö Inexin logistiikkakeskusten siirto Espoon Kerasta Sipoon Bastukärriin sekä Jätkäsaaren ja Sompasaaren konttisatamatoimintojen keskittäminen Vuosaareen.
Sivulan mukaan Keskon nyt käynnissä olevat jätti-investoinnit ovat samaa jatkumoa. Keskon päivittäistavaran logistiikkatoiminnot ovat sijainneet Vantaan Hakkilassa jo 1960-luvulta alkaen.
– Siihen aikaan se oli vielä käytännössä maaseutua. Nyt logistiikkakeskuksen kulmalle on piirretty tulevan ratikkaradan linjaus.
Onnisen uusi logistiikkakeskus on täydessä toiminnassa arvioiden mukaan kuluvan vuoden loppupuolella. Keskuksesta toimitetaan esimerkiksi aurinkosähköjärjestelmien ja tuulivoimaloiden osia, lämpöpumppujärjestelmiä sekä teknisen tukkukaupan sähkö- ja lvi-tuotteita.
Työpaikkoja keskus tarjoaa 400–500 henkilölle. Onnisen nykyiseen logistiikkakeskukseen, joka sijaitsee niin ikään Hyvinkäällä, muuttaa puolestaan K-raudan varasto.