keskiviikko, 23 lokakuun

Keski-Suomen hyvinvointialue luopuu uuden sosiaalihuollon asiakastietojärjestelmän käyttöönotosta. Edessä on uusi kilpailutus ja hankinta.

Heli Kaski,

Petri Vironen

Keski-Suomen hyvinvointialue ei ota käyttöön uutta asiakastietojärjestelmää sosiaalihuollossa.

Järjestelmä oli tarkoitus ottaa käyttöön vuoden lopulla. Hankkeesta luovutaan, koska hyvinvointialueen mukaan järjestelmän toimitus ei vastaa tilausta.

Hyvinvointialueen mukaan ongelmia on ollut sekä järjestelmän aikatauluissa että sisällössä.

Keski-Suomen hyvinvointialueen tietohallintojohtaja Ari-Pekka Paanasen mukaan uuden järjestelmän käyttöönottoa on valmisteltu noin puolitoista vuotta, ja se on maksanut tähän mennessä noin kaksi miljoonaa euroa.

Osa kuluista on toimittajien laskutusta ja puolet käyttöönoton vaatimaa työtä hyvinvointialueella.

– Tilaajalla on vastuu tämäntyyppisissä hankkeissa kustannuksista.

Paanasen mukaan tehty työ ei ole kuitenkaan mennyt hukkaan.

– Samalla, kun on valmistauduttu uuden järjestelmän käyttöönottoon, on yhtenäistetty erilaisia toimintamalleja ja sosiaalihuollon kirjaamista.

Asiakastietojärjestelmän kilpailutus päättyi kesällä 2023. Sen voitti kotimainen Mediconsult Oy.

Keskelle talouden sopeuttamista

Tietojärjestelmähankinnan kariutuminen tulee Keski-Suomen hyvinvointialueelle hankalaan paikkaan, keskelle suuria talousvaikeuksia.

Hyvinvointialueella on käynnissä 250:tä työntekijää koskevat yt-neuvottelut, kun taloutta joudutaan sopeuttamaan 50 miljoonalla eurolla. Myös taksoja ja vuokria ollaan korottomassa reilusti.

Samaa, nyt hylättyä järjestelmää on oltu ottamassa käyttöön muillakin hyvinvointialueilla.

Keski-Suomi teki kilpailutuksen yhdessä Pohjois-Savon ja Pirkanmaan hyvinvointialueiden kanssa, mutta nyt vain Pohjois-Savo ja Pirkanmaa jatkavat käyttöönottoa, kun Keski-Suomi alkaa etsiä korvaavaa järjestelmää.

– Ne katsovat voivansa jatkaa kehitysprojektina asian valmistelua ja kantaa kustannusriskin. Sielläkin käyttöönotto on siirtynyt yli puolella vuodella.

Hyvinvointialueella on tarve saada käyttöön yksi yhtenäinen asiakastietojärjestelmä sosiaalihuoltoon sekä täyttää lain velvoite Kanta-arkiston käyttämisestä.

Ari-Pekka Paanasen mukaan uuden järjestelmän hankintaan siirtyminen ei paljoa siirrä lopullista aikataulua.

– Asiaa koskeva lainmuutos siirtyy kahdella vuodella. Me pärjäämme väliajan entisellä järjestelmällä.

Jaa.
Exit mobile version