Länsirata haki EU:lta 176 miljoonan euron tukea. Suomen hankkeisiin myönnettiin yhteensä 39 miljoonaa. Ratahankkeen ensimmäisen vaiheen rakentaminen maksaa arviolta 600 miljoonaa.
Länsirata eli entinen Turun tunnin juna jäi ilman EU:n Verkkojen Eurooppa -rahoitusta, kun Euroopan komissio heinäkuun puolivälissä myönsi eri hankkeille tukea.
Komissio pisteytti tukea hakeneet hankkeet, eikä Länsirata yltänyt riittävän korkeisiin pisteisiin saadakseen hakemaansa 176 miljoonan tukea.
Iltalehden näkemä komission kannattavuusarvio paljastaa, että hanke jäi 1,5 pisteen päähän tuen myöntämisestä. Asiakirjan mukaan ratahanke sai komission pisteytyksessä 20,5 pistettä, ja rahoituksen saaminen olisi edellyttänyt 22 pistettä.
Pisteytyksessä hankkeita arvioitiin viidellä kriteerillä, joista kustakin pisteitä oli saatavilla viisi. Heikoimmaksi hanketta arvioitiin sen kypsyyden kannalta. Se tarkoittaa, että esimerkiksi hankkeen lupaprosessit ovat vaiheessa.
Iltalehden mukaan komissio pisteytti länsiradan seuraavasti:
- 1) Prioriteetti ja kiireellisyys: 4,5 pistettä (erittäin hyvä)
- 2) Kypsyys: 3 pistettä (hyvä)
- 3) Laatu: 4,5 pistettä (erittäin hyvä)
- 4) Vaikuttavuus: 4,5 pistettä (erittäin hyvä)
- 5) Katalyyttinen vaikutus: 4 pistettä (erittäin hyvä)
Komissio arvioi Länsiradan olevan kansantaloudellisesti mahdollinen, mutta liiketaloudellisesti kannattamaton. Ratahanke ei siis tuottaisi riittävästi rahaa investointikulujensa kattamiseksi. Vastaavaan arvioon päätyi myös tammikuussa valtiovarainministeriö.
Iltalehden näkemän kannattavuuslaskelman mukaan Euroopan komissio ennustaa junaliikenteen kysynnän kolminkertaistuvan Länsiradan myötä. Vuonna 2023 matkustajia olisi 2,4 miljoonaa ja vuonna 2040 jo 7,8 miljoonaa.
Suurin osa uuden ratayhteyden uusista käyttäjistä tulisi yksityisautoilijoista. Toiseksi suurin ryhmä olisivat nykyiset linja-automatkustajat. Kolmanneksi suurin ryhmä olisivat kokonaan uudet matkustajat.
Länsirata jatkaa hankkeen suunnittelua
Kielteisesti EU-rahoituspäätöksestä huolimatta hankeyhtiö Länsirata Oy jatkaa ratahankkeen suunnittelutyötä normaalisti. Toimitusjohtaja Pekka Ottavaisen mukaan Länsirata osallistuu myös tuleviin vastaaviin rahoituskierroksiin.
– Nyt aloittava uusi EU-komissio laittaa aikanaan omat vastaavat rahoitusvälineensä hakuun. Vuoden tai kahden sisällä ne ovat haettavissa, eikä mikään estä meitä olemasta mukana. Uskon, että silloin mahdollisuudet saada tukea ovat vielä paremmat, Ottavainen totesi Ylelle pari viikkoa sitten.
Kesäkuussa valtio ja kunnat pääsivät sopuun Länsiradan rahoittamisesta puoliksi. Valtio rahoittaa hanketta 400 miljoonalla ja kunnat 400 miljoonalla eurolla.