torstai, 10 huhtikuun

Kaleva Median toimitusjohtaja Juha Laakkonen sanoo, että yhtiö­järjestelyt mahdollistavat sen, että paikallista journalismia voi tehdä kannattavasti, mikä on yleisön etu.

Ilkka ja Kaleva yhdistävät medialiiketoimintansa, yritykset kertovat tiedotteessa.

Yhtiöillä on yhteensä 22 paikallista mediabrändiä, isoimpina muun muassa Kaleva, Ilkka-Pohjalainen ja Lapin Kansa.

Yritysten yhteenlaskettu henkilöstömäärä on noin 350 henkilöä. Kaikki työntekijät jatkavat nykyisten yhtiöidensä palveluksessa. Tarkoituksena ei ole myöskään lakkauttaa lehtiä.

Työntekijä huolissaan median keskittymisestä

Kalevan pääluottamushenkilö, toimittaja Hanna Kuonanoja sanoo, että Kalevan pyrkimys laajentaa liikevaihtoaan on ollut tiedossa.

Kaleva on ostanut muun muassa Lapin Kansan ja Alman kaupunkilehtiä.

Hän sanoo, että työntekijänä uutinen on hyvä, mutta journalistina häntä huolettaa median keskittyminen Suomessa.

– Median omistus on aika vahvasti keskittymässä, ja tämä kehitys on tietysti ollut jo pitkään menossa.

Kaleva Median toimitusjohtaja Juha Laakkonen sanoo, ettei median keskittymisestä tarvitse olla huolissaan.

– Jokaisessa mediassa on oma päätoimittaja, ja päätoimittajan vastuulla on tehdä paikallista journalismia. Se, mitä tapahtuu Pudasjärvellä ei välttämättä kiinnosta Raahessa, tai se, mitä tapahtuu Seinäjoella, ei välttämättä kiinnosta Oulussa. Ei paikallisia sisältöjä voi paljoa käyttää ristiin.

Hän uskoo, että mediakenttään tulee edelleen muutoksia ja yhdistymisiä tulevina vuosina. Myös Kaleva Media on kiinnostunut niistä.

– Näitä tehdään steppi kerrallaan.

Toimitusjohtajan mukaan keskittäminen palvelee lukijaa

Laakkosen mukaan nyt tapahtuva yhdistyminen on lehtien lukijan etu, koska se vahvistaa paikallista journalismia ja ehkäisee uutiserämaiden syntyä.

– Haluamme, että paikallista journalismia voi tehdä kannattavasti. Tämä järjestely mahdollistaa sen.

Hänen mukaansa kaupallisen median haasteita ovat digitaalinen siirtymä, eli printtitilausten määrän lasku, rahan valuminen globaaleille mainosalustoille sekä Suomen riittämätön mediapolitiikka.

Syntyvälle yhtiölle uusi nimi

Tiedossa ei ole, että ainakaan toistaiseksi yhdistymisestä seuraisi muutosneuvotteluja. Laakkosen mukaan on mahdotonta sanoa, onko sellaisia tulossa vielä myöhemmin yhdistymisen seurauksena, mutta tällä hetkellä niihin ei hänen mukaansa ole tarvetta.

Kauppa toteutuu osakevaihtona. Ilkka Oyj:n tytäryhtiön I-Mediat Oy tulee Kaleva365:n tytäryhtiö, jonka jälkeen yhtiöt yhdistyvät.

Laakkosen mukaan tiedossa ei ole, mikä on uuden syntyvän yhtiön nimi. Se tuskin on kuitenkaan enää Kaleva365, hän ennakoi. Uusi yhtiö aloittaa ensi vuoden alusta, hän sanoo.

Lisäksi yritysjärjestelyn yhteydessä on sovittu Ilkka Oyj:n omistuksessa olevien Hilla Group Oyj:n osakkeiden myynnistä Kaleva365 Oy:lle osakevaihdon toteuduttua.

Juttua on muokattu 3.4.2025: Juttuun on lisätty kauttaaltaan tietoa.

Juttua korjattu 3.4.2025 klo 19.19: Väliotsikkoon muutettu toimitusjohtaja, kun alun perin siinä luki päätoimittaja.

Jaa.
Exit mobile version