Kotimaisten uistinvalmistajien uusia vaappuja testattiin vetouistelussa vuorotellen usean vuorokauden ajan. Parhaimmalla vaappumallilla napattiin 16 kuhaa.
Minkä värinen uistin vetää kuhaa kirkkaalla säällä? Millaista vaappua hauki syö?
Näitä testattiin yli 100 tunnin uistinmaratonissa Länsi-Lapissa Miekojärvellä.
Kilpailussa testattiin kotimaisten uistinvalmistajien uusia vaappuja, joilla venekunnat pyysivät vuorotellen. Yhteensä uistelumaratonissa uitettiin noin 80 vaappua, mukana oli kymmenkunta vaappua per valmistaja.
Lapin kullan värit purivat
Uistellessa tavoiteltiin ahventa, haukea sekä ennen kaikkea kuhaa, josta Miekojärvi on tunnettu. Uistelutestissä parhaan kuhauistimen tittelin vei tällä kertaa Jade-vaappu, jolle kilpailussa annettiin numero 25. Sillä napattiin yhteensä 16 kuhaa.
Voittajaviehe on väritykseltään puna-sini-keltainen. Uistelumaratonissa pyytänyt Matti Sirkka kuvailee värityksen muistuttavan hieman Lapin kullan värejä, mikä viittaa vanhan legendaarisen olutpullon etikettiin.
Hän arvioi, että kirkas aurinkoinen sää on vaikuttanut uistimen pyyntiin.
– Todennäköisesti sen takia tämä on ollut pyytävä vaappu, kuhat ovat olleet syvässä ja tämä on tällainen syvännemalli, Sirkka pui vaapun menestystä.
Vähiten kalat söivät tummia uistimia
Testin perusteella vaikuttaa siltä, että vaapuissa harmaat ja mustat värit eivät toimineet. Viisi kahdeksasta nollille jääneestä uistimesta kantaa joko mustaa tai harmaata väriä.
Vapaa-ajan kalastus ei kuitenkaan ole tiedettä ja mystisiä poikkeuksia löytyy. Testissä eniten haukia (5 kpl) pyysi tumman värinen Tume-vaappu numero 1. Sillä pyydettiin myös 8 kuhaa ja 1 ahven.
Testissä mukana olleita muita uistinmerkkejä olivat Sala, Jenna, Juistin, Kilikero, Islure ja Heta.
Tarkoituksena tehdä uistelua tunnetuksi
Tapahtumaan kuului muun muassa testissä menestyneiden uistinten huutokauppa, ja tapahtuman tuotot menivät Miekojärven järvipelastusveneen ylläpitoon.
Jukka Sirkkala, yksi tapahtuman järjestäjistä, kertoo, että tapahtuma järjestettiin ensimmäisen kerran 100 tuntia kestävänä, kun Suomi täytti 100 vuotta. Sen jälkeen tapahtuma on järjestetty vuosittain ja uisteluaika on pidentynyt tunnilla per vuosi.
Uistelutesti on tehty tapahtumassa neljänä vuonna.
– Tämä on sekä vetouistelun että tuoreen kalan markkinointitapahtuma, Sirkkala kertoo.