sunnuntai, 24 marraskuun

Yi Peng 3 on käynyt useita kertoja Venäjällä tänä vuonna. Aiemmin se liikkui lähinnä Kiinan satamissa.

Riku Roslund,

Jyri Hänninen

Itämeren kaapelirikkojen yhteydessä uutisoidun kiinalaisaluksen toiminnassa tapahtui viime keväänä selvä käänne. Maaliskuun 16. päivänä Yi Peng 3 lähti kohti Nakhodkan satamaa Venäjällä.

Tämän jälkeen Yi Peng 3 on tehnyt ainakin kolme matkaa Venäjän Murmanskiin ja yhden Ust-Lugaan eli Laukaansuuhun lähellä Pietaria, selviää laivaliikennettä seuraavasta MarineTraffic-tietokannasta.

Sivuston historiatietojen mukaan Yi Peng 3 ei ollut käynyt vuodesta 2015 alkaneen tarkastelujakson aikana kertaakaan Venäjällä ennen viime kevättä. Maaliskuun 2024 jälkeen se ei sen sijaan ole palannut kertaakaan enää Kiinaan.

Lähes viiden vuoden ajan Yi Peng 3 -alus pysytteli Kiinan edustan merialueilla, jossa se liikkui suurten satamien välillä. Kiinassa on yli 30 suurta satamaa sekä noin kaksi tuhatta pienempää, joiden välillä on myös paljon maan sisäistä meriliikennettä.

Yi Peng 3:n omistama yhtiö on rekisteröity Ningbon miljoonakaupunkiin Koillis-Kiinassa.

Ruotsin yleisradioyhtiö SVT:n mukaan viranomaiset ovat kiinnostuneita nimenomaan Yi Peng 3:n mahdollisesta roolista kaapelirikoissa. Tanskan merivoimat on pysytellyt laivan läheisyydessä koko viikon ajan. Laiva on ollut päivien ajan pysähdyksissä Kattegatin salmessa Tanskan ja Ruotsin välissä.

On epäselvää, miksi aluksen omistama kiinalainen yhtiö muutti toimintatapojaan keväällä 2024 ja oliko sen taustalla esimerkiksi yhteistyön aloittaminen jonkin venäläisen tahon kanssa.

Yle ei ole löytänyt toistaiseksi mitään todisteita siitä, että kiinalaislaivan omistuksiin tai toimintaan kytkeytyisi suoraan venäläisiä tahoja. Yle ei ole onnistunut useista yrityksistä huolimatta tavoittamaan kiinalaisaluksen omistavan yhtiön edustajia kommentteja varten.

Viivyttelyä Välimerellä

MarineTraffic -tietokannan mukaan Yi Peng 3 havaittiin alueella, jossa Suomen ja Saksan välinen merikaapeli rikkoontui. Tanskan yleisradioyhtiön mukaan näyttää myös siltä, että kiinalaisaluksen ankkuri olisi vaurioitunut.

Tämä ei ole vielä todiste siitä, että kiinalaisalus olisi vastuussa kaapelien rikkoutumisista. Kiina on kiistänyt, että alus olisi vastuussa kaapelien rikkoitumisista.

Laivan liikkeistä tulee kuitenkin jatkuvasti esiin uusia seikkoja, jotka herättävät kysymyksiä.

Kun Yi Peng 3 seilasi kohti Suomen ja Saksan välisen merikaapelin hajoamiskohtaa, sen sijaintitiedot katkesivat 7,5 tunnin ajaksi, vaikka kyseisellä alueella ei pitäisi olla signaalia häiritseviä katvealueita. MarineTrafficin mukaan laivan sijaintitiedoissa ei ole ollut ongelmia viimeksi kuluneen kuukauden aikana.

Laiva on myös viimeisen kuukauden aikana ollut useita kertoja pysähdyksissä eri sijainneissa tai ”ajelehtinut” meressä. Osittain tätä voivat selittää sääolot, kuten kova tuuli.

Kun Yi Peng 3 lähti lokakuussa Egyptin Port Saidin satamasta kohti Venäjää, se pysytteli noin viikon ajan pienellä alueella läntisellä Välimerellä. On epäselvää, miksi laiva toimi tällä tavalla.

Kyseisellä alueella kulkee useita merenalaisia tietoliikennekaapeleita. Kaapelien rikkoutumisista ei ole tiettävästi raportoitu.

Juttuun on lisätty 22.11. kello 17:06 tieto siitä, että Kiina on kiistänyt kiinalaisaluksen olleen vastussa kaapelien rikkoutumisesta.

Jaa.
Exit mobile version