Ely-keskuksen mukaan lauttaliikenteen pysähtyminen lauttaväylällä ei ole todennäköistä lähiviikkoina. Jos niin kuitenkin käy, siitä on iso haitta monille.
Roosa Sarajärvi,
Ville Kinnunen
Hailuodon lauttaliikenne saattaa keskeytyä talven aikana jääolosuhteiden takia.
Lauttarannasta Hailuotoon rakennetaan parhaillaan kahdeksan kilometriä pitkää kiinteää yhteyttä, josta iso osa tehdään pengertienä. Pengertien rakentaminen vaikuttaa Perämeren virtausolosuhteisiin, mikä aiheuttaa sen, että jäämassat patoutuvat lauttaväylälle pengertien eteläpuolelle.
Voimistuneet merivirrat sekä vaihteleva sää estävät myös riittävän vahvan kiintojään muodostumisen ja siten turvallisen jäätien tekemisen Hailuodon ja Oulunsalon välille.
Siksi lauttaliikenteen pysähtyminen pitemmäksi aikaa tarkoittaa sitä, että saarelaiset eivät pääse mantereelle, eikä mantereelta pääse saareen. Se vaikeuttaisi monien elämää.
Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen mukaan lauttaliikenne sujuu toistaiseksi normaalisti, eikä liikenteen pysähtyminen ole todennäköistä lähiviikkoina.
Maitoa on vaarassa mennä hukkaan
Jos lautat eivät kulje, ei maitoautokaan pääse Hailuotoon. Silloin lypsykarjatiloilla ollaan pulassa.
Maitotilallinen Ville Kurikka kertoo, että hänen 2 800 litran tilasäiliöönsä mahtuu tilan lehmien noin kahden päivän maidot. Jos maitoauto ei pääse hakemaan maitoa, se pitää hävittää.
Jos Kurikka ei saa maitoaan meijerille, siitä ei saa tuottajahintaa muttei myöskään tuotantotukea. Ne ovat yhteensä noin 60 senttiä litralta. 2 800 litran menetys on siis euroina lähes 1 700.
Kurikka ei ole vielä koskaan joutunut hävittämään lypsettyä maitoa, mutta lähellä se on ollut. Tänä syksynä lautan keskeytyksestä tuli tieto sen verran ajoissa, että Kurikka ehti ilmoittaa meijerille, että maidot pitäisi tulla hakemaan heti.
Kiinteä yhteys mantereelle helpottaa osaltaan maidontuottajan tuskaa.
– Odotan sitä kuin viimeistä päivää, sanoo Kurikka.
Tarkka ennakointi mahdotonta
Pengertien rakentamisen vaikutuksia Hailuodon lauttaväylään on tutkittu suunnittelun aikana, mutta jäätilannetta on liki mahdoton mallintaa, sanoo hankkeen projektipäällikkö Jukka Päkkilä Väylävirastosta.
Lautta kulkee kapeassa väylässä, joka on ruopattu Hailuodon ja mantereen välillä olevaan matalaan salmeen. Suppajää vaivaa lautan liikennöintiä joka vuosi, mutta nyt ongelmat alkoivat tavallista aikaisemmin.
Päkkilän mukaan virtaukset lauttaväylällä ovat paikoin voimakkaampia ja paikoin heikompia kuin ennen pengertietöitä. Kokonaisvaikutusta ei voida tarkasti ennakoida mallinnuksissa.
Poikkeustilanteessa liikennettä rajoitetaan
Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on selvittänyt vaihtoehtoisia liikennejärjestelyjä mahdollista poikkeustilannetta varten. Mikäli niihin joudutaan turvautumaan, hoidetaan lauttaliikenne saaren ja mantereen välillä osittain lautalla ja osittain työpenkereellä.
Liikenne rajoitetaan aamun ja iltapäivän työmatkaliikenteen tunteihin ja keskipäivän tunnit rauhoitetaan hankkeen rakennustöille, jotta kiinteän yhteyden rakennustyöt pysyvät aikataulussa.
Poikkeusjärjestelyjen aikana vapaa-ajan matkustamista tulisi välttää, jotta välttämättömät työ- ja asiointimatkat sekä kaupan elintarvikekuljetukset, maatalouden- ja maitokuljetukset sekä linja-autoliikenne saadaan turvattua.