Renkaat ovat autoilun suurimpia kustannuseriä. Rengasongelmat yleistyvät vanhemmissa autoissa, sillä iäkkääseen kulkuneuvoon ei välttämättä haluta käyttää paljon rahaa.
Auton renkaiden kunnossa on yhä useammin huomautettavaa katsastuksessa. Renkaiden kunnon vuoksi viime vuonna kirjattiin lähes 37 000 vakavaa, katsastuksen hylkäykseen johtavaa vikaa katsastuksissa. Viisi vuotta sitten määrä oli nelisen tuhatta vähemmän.
Myös ajokieltoja määrättiin huomattavasti enemmän kuin viisi vuotta sitten. Ajokieltoja määrättiin renkaiden vuoksi noin 6 700 autolle, kun viisi vuotta sitten luku jäi alle kuuden tuhannen. Vuosittain Suomessa tehdään runsaat kaksi miljoonaa katsastusta henkilöautoille.
– Renkaista havaitut vakavat viat ovat katsastuksissa havaittujen yleisimpien vikojen joukossa, sanoo tarkastaja Vesa Lampinen liikenne- ja viestintävirasto Traficomista.
Raha ratkaisee
Taloustilanne heijastuu katsastustilastoihin. Renkaat maksavat paljon, ja samaan aikaan autojen keski-ikä on noussut. Katsastuksissa huomautettavaa löytyy yleisimmin kulutuspinnasta, nastojen määrästä ja jopa renkaiden vaurioista. Moni autoilija ajaakin renkaansa niin sanotusti loppuun. Rengasliikkeiden mukaan uusien renkaiden kaupassa ei ole tapahtunut isoja muutoksia.
Suomessa autojen keski-ikä oli viime vuonna yli 13 vuotta. Se on noussut kymmenessä vuodessa kahdella vuodella. Autojen ikä heijastuu myös renkaissa havaittuihin ongelmiin.
Traficomin Vesa Lampinen kertoo, että katsastuksessa havaittujen vikojen suhteellinen osuus viisinkertaistuu, kun vertaillaan alle kahdeksan vuotta vanhojen ja yli 14 vuotta vanhojen autojen katsastustuloksia keskenään.
Renkaissa vikojen suhteellinen osuus vanhemmassa ikäryhmässä on kaksinkertainen verrattuna uudempiin, alle kahdeksan vuoden ikäisiin autoihin.
– Renkaat ovat autoilun suurimpia yksittäisiä kulueriä. Yleisesti ottaen on sellainen näkemys, että kun auto vanhenee ja sen arvo laskee, myös siihen käytettävät panokset pienenee säännöllisten määräaikaishuoltojen ja korjausten osalta, Lampinen muistuttaa.
Kulunut rengas on poliisin vanha tuttu
Katsastustilastoissa näkyvä ilmiö on tuttu asia myös tien päällä liikennettä valvovalle poliisille. Hämeen poliisilaitoksen liikennesektorin johtaja, ylikomisario Jouni Takala sanoo, että talven koittaessa vastaan tulee usein pahin mahdollinen yhdistelmä.
Yleisimmin ollaan kaiken lisäksi huonossa kelissä liikkeellä juuri niillä vanhoilla kesärenkailla.
– Jos talvirenkaat on vaihdettu, siellä saattaa olla riittämätön kulutuspinta, ja nastat ovat lähteneet joistain pyöristä ja joissain ne ovat tallella. Silloin auto ei ole luistotilanteessa kovin tasapainoinen, Takala sanoo.
Yksi poliisille tuttu ilmiö on väärän kokoiset renkaat. Lain mukaan kesä- ja talvirengassarjan halkaisijassa saisi olla yhden tuuman kokoero.
Katsastustilastojen mukaan väärän kokoisten tai muuten sopimattomien vanteiden vuoksi katsastuksessa löydetään huomautettavaa noin 300 kertaa vuosittain. Määrissä ei ole ollut viime vuosina suurta muutosta.
Poliisin havainto kentältä on, että väärän kokoiset renkaat ovat yleistyvä ilmiö.
– Syitä on monia. Verkkokaupat myyvät erilaisia erikoisvanteita ja ihmiset ehkä unohtavat katsoa, mitä rekisteriote sanoo siitä, millaiset renkaat ja vanteet autoon saa laittaa, Takala sanoo.
Lumihiutalesymboli on uusi mauste
Rengasliikkeissä talvirengassesonki alkoi jo lokakuussa myös eteläisessä Suomessa. Viilennyt sää on kiihdyttänyt tahtia.
Nyt etenkin tuontiautoilla ajavilla voi olla edessään yllätys renkaiden vaihdossa. Muutaman vuoden siirtymäajan jälkeen niin kutsutut Etelä-Euroopan kitkarenkaat muuttuvat Suomessa laittomiksi joulukuun alussa.
Laillisen renkaan tunnistaa niin kutsutusta 3PMSF-merkistä. Symbolissa on lumihiutale vuoristoa muistuttavan kuvion sisällä. Se tarkoittaa, että rengas on tyyppihyväksytty vaativiin talviolosuhteisiin sopivaksi.
Rengasliikkeestä muistutetaan, että he eivät saa laittaa asiakkaan autoon laittomia renkaita, oli kyse sitten kulutuspinnasta, renkaan koosta tai muista ongelmista.
– Emme voi asentaa autoon laittomia renkaita. Jokaista informoidaan kyllä, jos renkaat eivät sovellu autoon, sanoo Lahden Vianorin palvelupisteen päällikkö Mika Levasmaa.
Hän muistuttaa, että etenkin nykyautoissa oikea rengaskoko on erityisen tärkeää.
Pyörän pyörimisnopeudesta mitataan monen auton toimintaan vaikuttavan varusteen automatiikkaa. Näitä ovat esimerkiksi luistonesto, ilmanpainevalvonta ja jarrut. Renkaan koko vaikuttaa pyörimisnopeuteen ja elektroniikka voi mennä sekaisin.
Lisäksi väärä rengastus voi poikia nelivetoisille sähköautoille kalliita ongelmia.
– On tärkeää, että renkaiden kehät olisivat aina samat, ettei sähkömoottoreille tule vääriä vastuksia. Se saattaa aiheuttaa hyvin kalliita korjauksia, Levasmaa muistuttaa.