Jakso alkaa, kun kaunis pariskunta suutelee ylellisellä sohvalla linnassa. Dramaattinen zoomaus korostaa miehen vihkisormusta, kunnes huoneeseen astuu naispuolinen kotiapulainen.
”Juoma, jota pyysit”, kotiapulainen sanoo.
”Voi luoja, sinä bitch/ämmä. Oletko sokea? Jackson on ilmiselvästi kiireinen”, vastaa toinen nainen, joka on juuri noussut sohvalta.
Hänellä on päällään iltapuku ja korkokengät, vaikka ikkunasta paistaa aurinko. Repliikkinsä jälkeen hän läpsäisee kotiapulaista kasvoille niin, että tämän kantama lasi putoaa lattiaan.
Jaksoa on kulunut vasta 45 sekuntia. Hengästyttävä tahti on ominaista juuri Fated to My Forbidden Alpha -sarjalle ja sen lajitovereille.
Ne edustavat uudenlaista, äärimmilleen viritettyä saippuaoopperaa, joka valtaa parhaillaan tilaa sosiaalisessa mediassa.
ReelShort-alustalla julkaistu sarja sai huomiota erityisesti, kun klipit sarjasta alkoivat kiertää Tiktokissa. Vain kaksiminuuttisiin jaksoihin sisältyi enemmän draamaa kuin kolmetuntisiin elokuviin.
Viime syksynä julkaistu sarja sai aluksi osakseen lähinnä irvailua, mutta sittemmin on käynyt selväksi, että kyseessä ei ole vitsi. Sarjalla on nimittäin yli 130 miljoonaa katselukertaa.
Todellisuudessa sarja on vain jäävuoren huippu, jonka alta paljastuu uudenlainen palvelu, joka on tullut jäädäkseen.
Pystyyn, lyhyesti ja dramaattisesti
Kaikki alkoi, kun miljoonilla rahoitettu Quibi tuli markkinoille 2020. Sen oli määrä tehdä mullistavia, puhelimen näytölle sopivia, pystymuotoon kuvattuja ”lyhytdraamoja”.
Sarjat oli jaettu vain noin kymmenen minuutin pituisiin jaksoihin ja niitä pystyi katsomaan joko vaaka- tai pystyformaatissa.
Ylen jutussa kerrottiin neljä vuotta sitten, että Quibin quick bites -sarjojen tarkoitus oli täyttää joutilaat hetket bussipysäkillä tai kassajonossa.
Ennakkoinnostuksesta huolimatta Quibi kuopattiin jo samana vuonna, sillä se ei löytänyt maksavia asiakkaita.
Yritys ei kuitenkaan mennyt täysin hukkaan, sillä ohjelmaformaatti jäi elämään yhä Quibin jälkeen. Erityisesti Kiinassa uusi media adoptoitiin nopeasti, yhdysvaltalaismedia Variety kertoo.
Varsinaisen läpimurron lyhytdraamojen saralla teki kuitenkin vasta vuosi sitten viraaliksi ilmiöksi noussut Fated to My Forbidden Alpha, joka teki kaiken entistä aggressiivisemmin.
Ihmissusia, yllätysvauvoja ja nopeita koukkuja
Läpsäytyksellä alkava Fated to My Forbidden Alpha nosti ensimmäistä kertaa yhdysvaltalaisen lyhytdraaman suosioon.
Sarjan julkaissut ReelShort-palvelu on yhdysvaltalaisten ja kiinalaisten yhteinen yritys, joka julkaistiin syksyllä 2022.
Lyhyitä sarjoja ja elokuvia esittävä palvelu otti oppia edeltäjiensä virheistä. Sen sarjoille on ominaista se, että asiat tehdään vielä edeltäjiä aggressiivisemmin: lyhyemmin, koukuttavammin ja dramaattisemmin.
Palvelu mainostaa etusivullaan parhaillaan ohjelmia kuten Runaway Princess Bride, The Virgin & The Billionaire ja Back Off! I’m the Real Mrs. CEO.
Yleisiä juonenkäänteitä ovat esimerkiksi salamarakkaudet, yllätysraskaudet ja identiteettivarkaudet, joille on palvelussa ikioma kategoria.
Erityisen suosittuja lyhytdraamoissa ovat alustasta riippumatta myös ihmissudet, vampyyrit, rikkaat miehet ja erotiikka, Rolling Stone kirjoittaa.
Kymmenen minuutin sijaan yksittäisten jaksojen pituudeksi on vakiintunut vain noin minuutti. Yksittäisessä sarjassa voi olla 70–80 jaksoa, joiden yhteispituus on kuitenkin vain lyhyen elokuvan verran.
Jaksot on suunniteltu koukuttaviksi, minkä takia katselua on pakko jatkaa. Katselijoita on myös löytynyt. Esimerkiksi Runaway Princess Brideä on palvelun mukaan katsottu lähes 12 miljoonaa kertaa.
Lyhytdraamoille omistettuja sovelluksia on markkinoilla useita, kuten DramaBox, GoodShort, ShortMax, MiniShorts ja TopShort. Vaikka lyhytdraama sai alkunsa Kiinassa, on huomattava määrä nykyään toimivista yrityksistä singaporelaisia.
Maasta ja kielestä huolimatta kaikilla on kuitenkin sama tavoite: saada katsojat koukkuun heti ensimmäisistä sekunneista lähtien.
Somen lait sanelevat sarjoja
Lyhytdraamassa jakson ajatuksena on hypätä kerronnassa heti tarinan keskelle, kertoo Ylelle lyhyitä draamoja tilaava Hyppe Salmi.
– Usein elokuvat alkavat kauniilla maisemalla tai loppuvat siihen, että hahmot kävelevät auringonlaskuun. Tällaisissa sisällöissä se ei toimi ollenkaan. Siinä pitää olla ensimmäisenä koukku, kuten ”hän on kuollut”.
Esimerkki on liioiteltu, sillä Salmen tuottamissa Areena Stories -sarjassa tarinat eivät ole samanlaista saippuaoopperaa kuin ulkomaisissa lyhytdraamoissa. Areenaan julkaistaan myös esimerkiksi lyhyitä dokumentteja.
Silti, Salmi on oppinut vuosien aikana paljon siitä, miten somealustoille kannattaa tehdä draamaa.
Ylen ensimmäinen lyhyen, pystymuotoisen draaman kokeilu Karma julkaistiin pelkästään Instagram Stories -osioon vuonna 2017.
Sen jälkeen kerronta on kehittynyt huomattavasti. Tärkeää on pysyä kärryillä siitä, mitä somen muuttuvat algoritmit milloinkin suosivat.
– Esimerkiksi jotkut jenkkisomevaikuttajat lopettavat videot niin, että heillä saattaa sanakin jäädä kesken. Silloin kukaan ei ehdi poistua videosta ennen kuin se loppuu, ja algoritmi tykkää.
Salmi kertoo, että lyhytdraama kiinnostaa paitsi yleisöä, myös tekijöitä. Suomessa isotkin tuotantoyhtiöt ovat kiinnostuneita uusista kerronnan muodoista ja siitä, kuinka kevyitä tuotannot voivat olla.
Käyttäjät ovatkin jo löytäneet lyhytdraaman, vaikka tarjontaa on kotimaassa vielä suhteellisen vähän.
Täydellinen ajanviete tylsyyteen
Nyt, pari vuotta sarjojen yleistymisen jälkeen, voinee sanoa, että lyhytdraama ei ole menossa mihinkään.
Rolling Stonen mukaan ReelShortsin sarjojen kaltaisia tuotantoja kuvataan pelkästään Los Angelesissa joka kuukausi 30–40 kappaletta.
Taustalla on juuri Quibin aikanaan löytämä tarve viihtyä arjen mikrohetkissä, median käytön tarpeita tutkinut palvelumuotoilija Hanna Lius Yleltä selittää.
– Tällaiset sarjat sijoittuvat johonkin uutisotsikoiden selaamisen ja perinteisen sarjan katsomisen välille. Kun ei ole aikaa syventyä puolen tunnin jaksoon, mutta haluaa viihdettä, Lius kertoo.
Muodolla, eli sillä onko kyseessä pysty- vai vaakavideo, ei ole katsojalle niinkään merkitystä, Lius toteaa. Pystymuotoinen video on vain kätevämpi, kun sarjaa katsotaan älypuhelimen ruudulta.
Muuttunut mediankäyttö näkyy jo tilastoissa. ReelShort-sovellusta esimerkiksi ladattiin viime marraskuussa hetkellisesti enemmän kuin Tiktokia.
Sarjoja löytyy myös suoraan somesta. Esimerkiksi Youtubessa kiinalaisella Drama Shop -kanavalla on satoja tuhansia tilaajia.
Kanavan suosituimmalla videolla on yli viisi miljoonaa katselukertaa.
Video on kahden tunnin kooste draamasarjasta, jossa rikas nainen piilottaa identiteettinsä myymällä tofua, kunnes kohtalo kääntää naisen elämän päälaelleen.