sunnuntai, 22 syyskuun

Opetusluvalla opettavien keskuudessa on herättänyt hämmennystä, miksi opetuspolkimen oikea asennus tarkistetaan vasta juuri ennen inssiajoa.

Opetuspolkimen asennuksesta on tullut nuorille suuri murheenkryyni. Tänä vuonna jo yli 3 000 nuoren ajokoe on peruuntunut, kun poljin ei ole ollut kunnolla paikoillaan.

Hämmennystä on herättänyt, ketä varten opetuspoljin oikeasti pitää asentaa. Onko poljin oppilasta, opettajaa vai ajokokeen vastaanottajaa varten?

Tätä pohti muun muassa espoolainen Toni Korppi, joka on kahden viime vuoden aikana opettanut kahta tytärtään pääkaupunkiseudulla

– Polkimen asennus tarkistetaan vasta, kun sitä viimeisen kerran tarvitaan – siis juuri ennen koetta. Tätä ennen on voitu ajaa huonosti asennetun opetuspolkimen kanssa vaikka kaksi vuotta, eikä se kiinnosta ketään. Kuinka siis liikenneturvallisuus kokonaisuutena paranee sen konkreettisen viimeisen ajotunnin aikana tästä?

Turvallisuutta ja työturvallisuutta varten

Liikenne- ja turvallisuusvirasto Traficomin johtava asiantuntija Marjo Immonen ei ihmettele, että opetuspolkimen tarkastaminen vasta ennen ajokoetta luo hämmennystä.

Vaikka asennus tarkastetaan vasta ennen ajokoetta, pitäisi Immosen mielestä jokaisen opettajan varmistua, että poljin on jo ensimmäisellä opetuskerralla hyvin kiinnitettynä.

– Ajo-opetuksessa vaaralliset tilanteet tulevat yleensä yllättäen, jolloin poljinta painetaan ikään kuin paniikinomaisesti, eli se on kuin hätäjarrutus. Siksi polkimen tulee olla juuri oikeassa kohdassa ja tukevasti kiinnitetty.

Marjo Immosen mukaan opetuspoljin pitää olla kunnolla paikoillaan myös ajokokeen vastaanottajaa varten. Kyse on hänen työturvallisuudestaan, muistuttaa Immonen.

Inssiajossa eli ajokokeessa oppilaan on osattava tehdä päätökset itse, eikä kukaan ole enää opettamassa tai erityisesti varoittamassa.

– Ajokokeessa oppilasta yleensä jännittää, minkä takia vaaratilanteita voi tulla enemmän kuin opetusajossa.

Inssiajossa ajokokeen vastaanottajan on siis saatava auto tarvittaessa pysähtymään, jotta onnettomuuksilta vältyttäisiin.

Käytännössä kaikki inssiajojen peruuntumiset ovat johtuneet huonosti asennetusta opetuspolkimesta.

Opetusluvalla ajokorttia suorittavia on liikenteessä tuhansia, sillä esimerkiksi vuonna 2023 ajokokeen hyväksytysti suorittaneista opetuslupaoppilaita oli yli 21 500.

Opetuspoljin kokonaan pois?

Vuonna 2017 liikenne- ja viestintäministeriö esitti ajokorttilain uudistuksen yhteydessä, että opetuspolkimesta voisi luopua kokonaan. Useissa maissa, kuten esimerkiksi Ruotsissa, opetuspoljinta ei nykyään enää opetuksen aikana tarvita.

Esitys ei kuitenkaan silloin toteutunut, koska useiden lakiesitystä kommentoineiden sidosryhmien mielestä opetustilanne ja ajokoe olisivat liian turvattomia. Lähivuosina esitys on mitä ilmeisimmin tulossa uuteen käsittelyyn EU:n ajokorttidirektiivin muutoksen myötä.

Videolla Ajovarma oy:n aluevastaava Esko Kemppi kertoo, miten opetuspolkimen täytyy olla asennettu, jotta autolla pääsee ajokoetta suorittamaan.

Jaa.
Exit mobile version