maanantai, 8 heinäkuun

Valtion omistama rahoitusyhtiö Finnvera myönsi viimeksi viime kesänä Meyer Turulle takuut kahden risteilyaluksen rakentamiseen. Luoton määrä on yli 900 miljoonaa euroa.

Saksalaisen Meyerin perheen telakoilla eletään vaikeita aikoja. Meyer-konsernilla on kolme telakkaa: Papenburgissa, Rostockissa ja Turussa. Kuva: Helmi Soininvaara / Yle

Saksalaisen Meyerin perheen telakoilla eletään vaikeita aikoja.

Meyer-konsernilla on kaksi telakkaa Saksassa ja yksi Suomessa: Papenburgissa, Rostockissa ja Turussa.

Telakkayhtiö Papenburgissa tarvitsisi kuitenkin kiireellisesti 400 miljoonaa euroa maksuvaikeuksiensa hoitoon. Lisäksi laivanrakennuksen rahoitus- ja takaustarpeet kohoavat yli kahteen miljardiin euroon.

Apuun on pyydetty Saksan valtiota, mutta saksalaismedian mukaan Meyerin telakkayhtiöltä vaaditaan isoa saneerausta rahoituksensa turvaamiseksi. Tämä koskisi myös Meyerin Turun telakkaa.

Kysyimme 12 miljardin euron alus- ja telakkarahoitusta taanneen valtion rahoitusyhtiö Finnveran toimitusjohtajalta Juuso Heinilältä, mitä Meyer-konsernin vaikeuksien mahdollinen paheneminen vaikuttaisi Suomeen.

Finnvera myönsi viimeksi viime vuoden heinäkuussa Meyer Turulle takuut kahden risteilyaluksen rakentamiseen liittyvään rahoitukseen. Luoton määrä on yli 900 miljoonaa euroa.

Miksi?

– Tämä on normaalia rakentamisen aikaista rahoitusta. Finnvera on osallistunut siihen yhdessä kaupallisten rahoittajien kanssa. Kun laiva on valmis, rahoitusvastuu siirtyy risteilyalusten ostajalle.

Paljonko Meyer Turun rakentamisen aikaista vastuuta Finnveralla kaikkiaan on?

– Suuruudeltaan tuota luokkaa. Sehän riippuu siitä, miten laivan tai laivojen rakentaminen etenee. Rakennusaikaista rahoitusta nostetaan sitä mukaan kuin laiva valmistuu.

Jos Meyer-konserni kaatuisi ja vetäisi myös Meyer Turun syystä tai toisesta mukanaan, mitä se vaikuttaisi?

– Jos tällainen tilanne tulisi, niin laiva tai laivat pyrittäisiin myymään joko keskeneräisenä tai rakentamaan valmiiksi, jotta niihin sidotut vastuut tulisi katettua.

Millaisia tappioita siitä koituisi veronmaksajille?

– Finnveran edellisten vuosien voitoista koostuvat puskurit kattaisivat mahdolliset tappiot tällaisessa tilanteessa. Se on se lähtökohta.

– En kuitenkaan lietsoisi konkurssipuheita, koska samasta omistajatahosta huolimatta Meyer Turku on erillinen yhtiö.

Ettekö siis ole huolissanne?

– Totta kai seuraamme tarkkaan, mitä tapahtuu Turussa ja Saksassa. Meyerin Turun telakalla ja alihankintaketjussa on 10 000 työpaikkaa. Kotimainen arvonlisä miljardin euron hintaisesta laivasta on yli 600 miljoonaa.

– Turun tilanne riippuu silti mielestäni enemmän siitä, millä tavalla sen oma liiketoiminta kehittyy. Ainakin risteilyjärjestäjien eli niitä laivoja tilaavien yhtiöiden tilanne on nyt paljon parempi kuin vielä pari kolme vuotta sitten, toimitusjohtaja Heinilä sanoo.

Finnveran takaamaa rahaa nostettu lähes 8 miljardin edestä

Kaikkiaan Finnveran alus- ja telakkavastuut ovat nyt noin 12 miljardia euroa.

Summasta 7,6 miljardia on nostettua rahaa eli siis todellisia vastuita. Summasta valtaosa on varustamoille jo luovutettujen alusten vastuita eli lainanlyhennykset ovat risteilyalusten tilaajien kontolla.

Pieni osa summasta on puolestaan rakentamisen aikaista vastuuta, eli Finnvera on myöntänyt takuun aluksen rakentamisen aikaiselle rahoitukselle.

Runsaat neljä miljardia on puolestaan sitovia rahoituslupauksia tuleville tilauksille.

Mutkikasta järjestelyä selittää se, että valtaosa miljardiristeilijöiden kauppasummasta maksetaan vasta, kun laiva toimitetaan.

– Tästä syystä erivaiheinen rahoitus on hyvin kriittistä. On vain kourallinen maita, jotka pystyvät rakentamaan loistoristeilijöitä. Suomessa on tässä lajissa maailman parasta osaamista, Heinilä muistuttaa.

Ja takaajan roolihan tiedetään.

Jos vaikkapa miljardi euroa maksaneen risteilijän tilaaja ei lopulta suoriudukaan lyhennyksistään, mahdolliset tappiot katettaisiin ensisijaisesti ensin Finnveran aiemmin kertyneistä voittovaroista. Jos ne eivät riitä, valtiolta pyydetään lisää pääomaa eli lähdetään veronmaksajien kukkarolle.

Jaa.
Exit mobile version