Joulua edeltävät viikot ovat Matkahuollon ja Postin pakettiliikenteessä koko vuoden kiireisintä aikaa.
Matkahuollon ja Postin lajittelukeskuksissa on viime viikkoina riittänyt kiireitä.
Viimeisten viikkojen aikana Matkahuollon Vantaalla, Turussa ja Tampereella sijaitsevissa lajitteluterminaaleissa on käsitelty yli 100 000 pakettia päivittäin. Niiden määrä on Matkahuollon pakettipalveluiden johtaja Kati Nevalaisen mukaan ollut tänä vuonna selvässä kasvussa viime vuoden joulusesongista.
Matkahuollon lajittelukeskukseen rantautunut massiivinen määrä verkkokauppatilauksia kuvastaa Nevalaisen mukaan kaupan piristymistä haastavan vuoden jälkeen.
– Meillä on tänä vuonna ollut noin 20 prosenttia enemmän paketteja kuin aikaisemmin joulusesongissa. Kyllä tämä on ollut kauan odotettu piristysruiske kotimaiselle verkkokaupalle ja kaupalle ylipäänsä.
Hurja pakettivyöry on näkynyt myös Postissa, joka toimitti tänä vuonna 7 miljoonaa pakettia joulun viiden sesonkiviikon aikana. Postissa pakettimäärät jopa triplaantuvat joulusesongin aikana niiden tavanomaisesta määrästä.
– Tämä on meidän isoin sesonki ja valmistelu aloitetaan jo hyvissä ajoin keväällä, Postin joulunajasta vastaava Jarmo Ainasoja kertoo.
”Joulusesongissa halutaan muistaa läheisiä ja ostaa lahjoja”
Kuluttajien heikko luottamus talouteen ja lisääntynyt työttömyys eivät ole heijastuneet verkkokauppatilausten määrään, jos asiaa tarkastelee Postin ja Matkahuollon tilastojen valossa.
Joulua edeltävien viikkojen runsasta pakettimäärää selittää Nevalaisen mukaan osaltaan se, että moni on tänä vuonna pantannut ostosten tekemistä jouluun.
Myös Nordean joulukuussa toteuttaman joulubudjettitutkimuksen mukaan joululahjoihin kulutettiin tänä vuonna keskimäärin hieman viime vuotta enemmän rahaa – noin 350 euroa. Tutkimuksen yhteydessä Nordean ekonomisti Juho Kostiainen arvioi, että jouluostoksia tehdään tänä vuonna aiempaa enemmän verkossa.
Verkkokaupan kasvava suosio näkyi myös joulun alla Matkahuollon lajittelukeskuksiin saapuneiden pakettien määrässä.
– Harkinnanvaraista ostamista on lykätty ja se näkyy selvästi käyttötavaran kaupankäynnissä. Nyt sesongissa halutaan kuitenkin muistaa läheisiä ja ostaa lahjoja. On säästelty niitä ostoaikeita black fridaysta alkavaan kampanjaan. Tämä kaikki heijastuu meidän pakettimäärissä nyt, Nevalainen Matkahuollosta kertoo.
Yksi pakettiliikennettä selvästi viime aikoina kiihdyttäneistä tekijöistä on ollut second hand -markkinan valtavirtaistuminen, jonka seurauksena muun muassa Postin second hand pakettien määrä on jopa viisinkertaistunut vuodessa.
– Second handin suosio on kasvanut ja sen ennustetaan vielä kasvavan kovaa vauhtia. Tämä on semmoinen uusi asia, joka on noussut kovaa ja se kyllä näkyy ihan selvästi, Ainasoja Postista kertoo.
Joulukortteja lähetettiin viime vuotta vähemmän
Lahjapakettien kaltaista suosiota ei ollut joulukorttiliikenteessä kuitenkaan tänä vuonna nähtävissä.
Joulukortteja lähetettiin tänä vuonna reilu 10 miljoonaa, kun vielä viime vuonna niiden määrä huiteli 12 miljoonassa.
– Niiden volyymi on laskenut vuosi vuodelta. Joulukortit ovat kuitenkin yhä tärkeä osa suomalaista jouluperinnettä, Ainasoja kertoo.
Osalle joulukortti saattaa kuitenkin vielä joulun jälkeen tipahtaa postiluukusta. Osoitetiedoiltaan puutteelliset tai viime viikon maanantain jälkeen lähetetyt joulukortit jaetaan koteihin viimeistään loppiaisen tienoilla.