keskiviikko, 27 marraskuun

Ensimmäiset vetybussit aloittavat liikennöinnin ensi vuonna. Norjalainen Vireon aikoo rakentaa Suomeen yhteensä neljä vetytankkausasemaa.

Vireoinin toimitusjohtaja Per Øyvind Voie, Jyväskylän kaupunginjohtaja Timo Koivisto, Cefmofin toiminnanjohtaja Haruka Arai ja apulaistoiminnanjohtaja Lauri Perämäki esittelivät tankkausaseman rakennussuunnitelmia Jyväskylässä. Kuva: Isto Janhunen / Yle

Jyväskylään rakennetaan suuri vetytankkausasema, jollaista Suomessa ei ole vielä käytössä.

Asema avataan ensi vuoden kesäkuussa, ja se palvelee ensisijaisesti raskaan kaluston ajoneuvoja, mutta myös esimerkiksi takseja ja pakettiautoja.

Aseman rakentaa ja investoi norjalainen vetyasematoimija Vireon, joka aikoo rakentaa Suomeen yhteensä neljä vetytankkausasemaa. Muut asemat tulevat Helsinkiin, Liminkaan ja Tornioon.

Havainnekuva vetytankkausasemasta. Kuva: Vireon

Vireonin toimitusjohtaja Per Øyvind Voien mukaan uusia asemia avataan pian.

Hankkeessa ovat mukana Jyväskylän kaupunki sekä Central Finland Mobility Foundation (Cefmof), joka on Jyväskylän kaupungin, Toyotan rallitallin ja Toyota Mobility Foundationin perustama säätiö.

Jyväskylän kaupunginjohtaja Timo Koivisto kertoo Ylelle, että Vireon suunnittelee tankkausaseman yhteyteen myös vedyn tuotantoa.

Asema rakennetaan Seppälänkankaalle Kuormaajankaari 4:ään. Hankkeen kustannukset ovat arviolta 4–4,5 miljoonaa euroa.

Ensimmäiset vetybussit käyttöön 2025

Vetyaseman myötä Jyväskylän kaupunki aikoo ottaa käyttöön Suomen ensimmäiset vetybussit.

Kaupungin mukaan viisi vetybussia otetaan käyttöön heinäkuuhun 2025 mennessä, ja ne voidaan liittää osaksi kaupungin joukkoliikennettä ensi vuoden aikana.

Vetybussit ovat osa Jyväskylän kaupungin strategiaa, jonka avulla kaupunki pyrkii olemaan hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä.

– Vähennämme liikenteen päästöjä. Vihreän vedyn käyttö liikenteen polttoaineena on yksi keskeinen keino, sanoo kaupunginjohtaja Timo Koivisto.

Koiviston mukaan vety monipuolistaa keinoja, joilla liikenteen päästöjä voidaan vähentää. Hän pitää vetyä joukkoliikenteeseen jopa parempana vaihtoehtona kuin sähkö.

– Vety ei vaadi esimerkiksi yhtä raskaita akkuja.

Vetybussipilotissa testataan Koiviston mukaan muun muassa bussien suorituskykyä pohjoisissa olosuhteissa. Jos ongelmia ei tule, busseja hankitaan lisää.

Kaupunki pyrkii lisäämään vedyn kysyntää

Suomeen on aiemminkin rakennettu vetytankkausasemia, mutta niillä ei ole ollut juurikaan käyttäjiä. Koiviston mukaan tämä ongelma aiotaan Jyväskylässä ratkaista.

Kaupunki pyrkii tuottamaan vedylle kysyntää yhdessä Toyotan kanssa perustamansa säätiön kanssa.

– Ensimmäinen askel ovat vetybussit, mutta myös muita projekteja on meneillään. Niistä kuullaan jäljempänä lisää, Koivisto sanoo.

Uutinen päivittyy.

Uutista korjattu 26.9.2024 klo 10.10: Korjattu kohta, jossa kerrotaan hankkeen rahoittamisesta. Tankkausaseman investoi Vireon, ei Jyväskylän kaupunki ja kaupungin ja Toyotan säätiö, kuten jutussa aiemmin kerrottiin.

Jaa.
Exit mobile version